Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Diskussion - Q-Pro solvarme - 10% rabat

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
clauskk
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 11 okt 2007 16:59
Mit fyr: Varmepumpe Heliotherm
Areal: 170
Brændsel: el
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 10000 kr

Diskussion - Q-Pro solvarme - 10% rabat

Indlæg af clauskk » 20 okt 2009 06:13

andersen2009 skrev:har selv ovenstående anlæg med 45 rør og kan VARMT anbefales..!!!
Har dog siden udviddet gevaldigt med akku-tank og flere rør.

kenneth

Lige lidt nysgerrig.... Producere anlægget så meget varme at det er nødvendigt med akku-tank?

Claus slagger hakker :shock:
mvh

Claus


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Q-Pro solvarme - 10% rabat

Indlæg af Ernst Drastrup » 20 okt 2009 11:34

Hej Clauskk
Det beror jo på, hvormange vacumrør du lægger op.
Men jo flere du lægger op, jo mere energi hiver du hjem. (Helt Gratis).
Det er meget normalt at have ca. 15 liter akkumulering pr. rør.
Og det med akkumulering, det er jo også for, at du kan gemme varmen fra om dagen til en kold aften i stuen.

Så jeg kan varmt anbefale dig, at købe mindst 60 rør, - gerne 90.
Dem kobler du så på en gl. 1200 liter gl. olietank.
Jeg kan prøve vedhæfte et diagram, som du kan skele lidt til.
Diagram til Birthe og Karsten Midtiby 27.04.08.doc
(47.5 KiB) Downloadet 113 gange
Du er velkommen til at sende en mail med spørgsmål, hvis du er i tvivl om noget vedr. solvarme.
mailernst@mail.dk
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
clauskk
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 11 okt 2007 16:59
Mit fyr: Varmepumpe Heliotherm
Areal: 170
Brændsel: el
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 10000 kr

Re: Q-Pro solvarme - 10% rabat

Indlæg af clauskk » 20 okt 2009 15:53

TAk - :) vil lige kikke på det i aften når ungerne sover
mvh

Claus

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Q-Pro solvarme - 10% rabat

Indlæg af andersen2009 » 20 okt 2009 18:43

clauskk skrev:
Lige lidt nysgerrig.... Producere anlægget så meget varme at det er nødvendigt med akku-tank?

Claus slagger hakker :shock:
Hej Claus...

Ja jeg har en 1800 liters tank med kobber-spiral i bunden som bliver opvarmet af mine 135 rør.
Det fungere således at når mine 300 liter VVB er varmet op, slår en 3-vejs ventil over og varmer tanken op efterfølgende. Den varme hiver så ind i huset om natten.!
På en hel solskindag på denne årstid laver vi 300 liter varmt vand samt varmer de 1800 L akku op til mellem 60 og 65 grader.
Min diferense-temp mellem beholdere og solfanger ligger på mellem 40 og 45 grader.
Mine fangere er placeret således: 45 rør i 70 grader og 90 rør i 90 grader.

Jeg er flere gange blvet spurgt om folk må komme forbi og kigge.... Jeg viser det gerne frem og kommer hudløst ærligt med mine erfaringer.
I den forbindelse kan jeg varmt(igen) anbefale q-pro som har hjulpet med gevaldigt med at få anlægget kørt ordentligt ind og givet en rigtig fin rådgivning.
Man fornemmer ikke at de har travlt når man tager telefoninsk kontakt til dem, men derimod at de tager sig tid til at snakke med kunden og vejlede bedst muligt pr tlf, både under opsætning, programering af styring og efterfølgende spørgsmål som er dukket op i mit tilfælde.


Med venlig hilsen
Kenneth Andersen - som ikke har nogen økonomisk interesse i q-pro

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Q-Pro solvarme - 10% rabat

Indlæg af Ernst Drastrup » 20 okt 2009 19:40

Et kombineret solvarmeanlæg med stoker og fastbrændselskedler kan strikkes sammen på mange forskellige måder.
Jeg lavede et diagram til en Søren P. engang. Jeg kan prøve, om jeg kan finde det og vedhæfte det
Kombianlæg til Søren P. den 8. Juni 07.doc
(38 KiB) Downloadet 130 gange
Ventilerne under kedlerne åbnes efter behag. Man åbner kun for den kedel, man agter at fyre i. Det kan også være motorventiler, som styringen kan åbne, når styringen bliver indstillet efter det.
Søren P. siger også, at det kan ikke betale sig at spare på antal vacumrør, det er jo rørene, der hiver varmen hjem, og det har han så sandelig ret i.
Man regner med ca. 15 liter akkumulering pr. vacumrør, så går det ikke helt galt.
Jeg kan også kun anbefale vacumrør fra firmaet Q-PRO.
For jeg har kun hørt positive ting omkring dette firma, og jeg har set en del af deres anlæg.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Q-Pro solvarme - 10% rabat

Indlæg af andersen2009 » 20 okt 2009 19:53

Ernst Drastrup skrev:Et kombineret solvarmeanlæg med stoker og fastbrændselskedler kan strikkes sammen på mange forskellige måder.
Jeg lavede et diagram til en Søren P. engang. Jeg kan prøve, om jeg kan finde det og vedhæfte det
Kombianlæg til Søren P. den 8. Juni 07.doc
Ventilerne under kedlerne åbnes efter behag. Man åbner kun for den kedel, man agter at fyre i. Det kan også være motorventiler, som styringen kan åbne, når styringen bliver indstillet efter det.
Søren P. siger også, at det kan ikke betale sig at spare på antal vacumrør, det er jo rørene, der hiver varmen hjem, og det har han så sandelig ret i.
Man regner med ca. 15 liter akkumulering pr. vacumrør, så går det ikke helt galt.
Jeg kan også kun anbefale vacumrør fra firmaet Q-PRO.
For jeg har kun hørt positive ting omkring dette firma, og jeg har set en del af deres anlæg.
Der skal vel ikke noget ved at gå ned på 1 rør pr 10 liter vand, hvis bare man har en plan for at komme af med overskuds-varmen... dette kunne vel fint være en kalofire-blæser i en utæt garage eller lign tiltag.?
Personligt agter jeg at investere i yderligere 45 rør som skal køre direkte i akkutank over en varmeveksler, for at sikre en ordentlig lagdeling, dette gør spiralen i bunden nemlig ikke.

kenneth

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Q-Pro solvarme - 10% rabat

Indlæg af Ernst Drastrup » 20 okt 2009 22:00

Nej det gør en bundspiral ikke, så er det betydeligt bedre, at bruge en gammel kappe-v.v. beholder som veksler, og lade den køre med selvcirkulation over i en større akku-tank.
Monter v.v.beholderen forneden på siden af akku-tanken og forbind med et rør fra bunden af tanken til bunden af v.v.beholderen og igen fra toppen af v.v.beholderen op til toppen af akku-tanken. Så sker der ingen turbolæns i akku-tanken.
Kig engang på Diagrammet til Søren P. som er på side 1. så går det ikke galt.

Her er også selvcirkulation fra kedlerne over i akku-tanken. Når AVTAs føler mærker vandet bliver varmere end AVTAen er indstillet til, så åbner den for retur nr. 2 halvvejs nede på tanken, og dermed udvider akkumuleringsmængden, og fyres der endnu mere, åbner den nederste AVTA nede i bunden af tanken. Så slæbes hele tanken med. Sådan et anlæg kører rigtig godt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Q-Pro solvarme - 10% rabat

Indlæg af andersen2009 » 20 okt 2009 22:06

Ernst Drastrup skrev:Nej det gør en bundspiral ikke, så er det betydeligt bedre, at bruge en gammel kappe-v.v. beholder som veksler, og lade den køre med selvcirkulation over i en større akku-tank.
Monter v.v.beholderen forneden på siden af akku-tanken og forbind med et rør fra bunden af tanken til bunden af v.v.beholderen og igen fra toppen af v.v.beholderen op til toppen af akku-tanken. Så sker der ingen turbolæns i akku-tanken.
Kig engang på Diagrammet til Søren P. som er på side 1. så går det ikke galt.

Her er også selvcirkulation fra kedlerne over i akku-tanken. Når AVTAs føler mærker vandet bliver varmere end AVTAen er indstillet til, så åbner den for retur nr. 2 halvvejs nede på tanken, og dermed udvider akkumuleringsmængden, og fyres der endnu mere, åbner den nederste AVTA nede i bunden af tanken. Så slæbes hele tanken med. Sådan et anlæg kører rigtig godt.
K ikke lade sig gøre med en varmeveksler der der sidder imelle top og bund på akkutank som evt bliver drevet af en pempe som bliver koblet sammen pumpe ti solvarmen, så de 2 pumper køre ens hastighed og samtidig.?

kenneth

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Q-Pro solvarme - 10% rabat

Indlæg af Ernst Drastrup » 20 okt 2009 22:45

Nej, - det er jeg bestemt ikke tilhænger af, når man bruger pumpecirkulation, så ødelægges lagdelingen i akku-tanken. Tanken vil blive lige varm over det hele, og så stiger temperaturen på det frostvæske, du sender ud til fangerne, og så hiver du ikke så meget energi hjem, som når du kan sende noget godt koldt væske ud til fangerne
En pumpe pumper jo bare videre, og det skaber omrøring i tanken.
Jeg ved godt du vil styre pumpen med differenstermostaten, så den pumper kun, når solvarmepumpen kører, men det er ikke nogen god løsning.
Og en varmeveksler kræver pumpecirkulation på bagge sider af veksleren, for at den kan overføre varmen.

Så hvorfor så ikke spare den ene pumpe, og lade en gammel v.v.beholder overtaget dette job, så sker der ikke nogen omrøring. Og du sparer både en pumpe og strøm til den.

Du kan rolig stole på mig, jeg er en gammel rotte inden for dette fag.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Q-Pro solvarme - 10% rabat

Indlæg af andersen2009 » 20 okt 2009 23:19

Ernst Drastrup skrev:Nej, - det er jeg bestemt ikke tilhænger af, når man bruger pumpecirkulation, så ødelægges lagdelingen i akku-tanken. Tanken vil blive lige varm over det hele, og så stiger temperaturen på det frostvæske, du sender ud til fangerne, og så hiver du ikke så meget energi hjem, som når du kan sende noget godt koldt væske ud til fangerne
En pumpe pumper jo bare videre, og det skaber omrøring i tanken.
Jeg ved godt du vil styre pumpen med differenstermostaten, så den pumper kun, når solvarmepumpen kører, men det er ikke nogen god løsning.
Og en varmeveksler kræver pumpecirkulation på bagge sider af veksleren, for at den kan overføre varmen.

Så hvorfor så ikke spare den ene pumpe, og lade en gammel v.v.beholder overtaget dette job, så sker der ikke nogen omrøring. Og du sparer både en pumpe og strøm til den.

Du kan rolig stole på mig, jeg er en gammel rotte inden for dette fag.
Kan man bruge en gammel VVB med spiral i..? Jeg har nemlig en ældre VV-beholder til at ligge på omkring 150 liter og den kunne jo placeres under akkutank og så selvcirkulere stille op med det varme vand som bliver varmet op af fangerne.? men den beholder jeg har er med spiral i, men det skulle vel ingen betydning have.?

kenneth


Besvar