Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pasning og vedligeholdelse af Scottefyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
NicolaiN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 okt 2009 11:33

Pasning og vedligeholdelse af Scottefyr

Indlæg af NicolaiN » 15 okt 2009 12:03

Hej Forum!

Jeg overvejer at konvertere mit i dag elopvarmede hus til enten naturgas eller til et træpillefyr. Huset er 178 kvm og idag bruges kun de 120 kmv som beboelse, dette vil dog blive udviddet indenfor et par år.

Fordele ved naturgas er at det er simpelt og vedligeholdelsesfrit, og meget billigere end el.
Fordele ved træpillefyr er at det er endnu billigere end naturgas og derudover meget miljøvenligt. Ulempen er dog at jeg finder det meget svært at få et overblik over hvor meget vedligeholdelse der er ved sådan et træpillefyr. Jeg er blevet anbefalet et Scotte fyr, og hvis vi tager udgangspunkt i det, er der så nogen af jer som har erfaring med sådan et fyr, der kan sætte mig lidt ind i hvor ofte og hvor meget tid jeg skal bruge på vedligeholdelse?

Jeg tænker på:

- Hvor ofte skal jeg påfylde piller? Jeg ved det kommer an på hvor stor en pillesilo jeg har, og til det kan jeg sige at jeg har et fyrrum på ca 1,5x3 meter.

- Hvor ofte skal fyret renses/serviceres? Hvor lang tid tager dette?

- Kan fyret passe sig selv udover ovenstående indgreb? Jeg tænker på om det selv tænder og slukker og i princippet ellers opfører sig som et nyt naturgasfyr ville? Jeg spørger om dette fordi jeg læser en hel del om folk som virker til at bruge meget tid og energi på at få dere fyr til at kører optimalt...

Håber at I vil hjælpe mig med at få disse spørgsmål afklaret.

Mvh

Nicolai


jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Pasning og vedligeholdelse af Scottefyr

Indlæg af jni » 15 okt 2009 15:14

det bedste er og tage ud og tale med nogen der har pillefyr, Jeg ved ikke hvor fra i landet du kommer, men du skal være velkommen til at se mit
mvh jesper

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Pasning og vedligeholdelse af Scottefyr

Indlæg af Ole S. » 15 okt 2009 15:23

Hej

Regn med en ugentlig rensning plus påfyldning af piller, kan nok gøres på ca en time, hvis du har en standart silo. Dette er selvfølgelig under forudsætning af at fyret er justeret optimalt ind, men det kan du jo betale dig fra. Og du anvender en ordentlig kvalitet træpiller.

Dem der bruger meget tid er fyrrummet, tror jeg primært er folk der går op i optimering og så lidt nørderi, og fordi man synes det er lidt sjovt.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

mrbeer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 01 jun 2009 18:20
Mit fyr: Woody 6,10 på Opop
Areal: 180
Brændsel: Træ piller
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Årligt forbrug: 8

Re: Pasning og vedligeholdelse af Scottefyr

Indlæg af mrbeer » 15 okt 2009 18:31

Hej NikolajN

Ja, kig endelig ud for en snak. Jeg bor i Kalundborg området.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Pasning og vedligeholdelse af Scottefyr

Indlæg af Frank_Rasmussen » 15 okt 2009 19:33

Jeg er nystartede Woody-ejer (en lidt dyrere udgave af Scotte).

I denne fyringssæson har jeg fyldt silo'en (320 l) op en gang sidste søndags, da der var ca. 100 l tilbage efter første opfyldning. Det tog vel 15 minutter; men det kommer selvfølgelig an på, hvor langt der er fra lagerplads til silo. For 1400 kr kan standard-siloen udbygges med 140 l.

Jeg vil gætte på, at min 140 kvm opvarmet bolig nok kan bruge 20-30 kg på en rigtig kold vinterdag, men jeg har ikke noget at have det i.

I stedet for sække kan man også vælge at det arbejdsbesparende i at få blæst træpillerne ind; men det er noget dyrere i anlæg, og brændværdien bliver lidt mindre p.g.a. mere smuld, når de blæses.

I formiddags fik fyret sin ugentlige rensning, som består i at slukke fyret (ca. 5 minutter til at køle af), skrue brænderen af og på og rense herden (brænderisten med huller) ned i askeskuffen, dernæst 5-10 minutter med rensekosten i mellem røgfladerne. Ialt med lidt spild vel ca. 15-20 minutter.

Askeskuffen har jeg ikke tømt endnu; men jeg har indkøbt en askepot (ca. 250 kr.) til at sætte på en gammel støvsuger.

Om kort tid installerer jeg kompressor-rens, hvor herden blæses ren for f.eks. hver 20 kg. afbrændt træpiller med 2-3 sekunders trykluft. Det koster 700 kr til slange, rør, magnetventil m.m., 450 kr. til en støjende 24 liters oliefri kompressor og 50 kr. til døgnur, så kompressoren ikke kører om natten. Efter installationen håber jeg på kun at tage brænderen af fyret en gang om året.

Jeg kører Woody'en med 'Sommerstop', hvor den via en temperaturføler i stuen, selv finder ud af, om fyret skal starte. En temperaturføler med 6 m ledning (kan forlænges med almindelig elledning) koster 100 kr. på ebay.

Indstillingerne kan for mig at se i princippet overstås på en weekend ved at følge f.eks. vejledningerne på http://www.mhes.dk. Eller man kan betale et meget rimmeligt beløb på omkring 1000 kr. og få et grundigt besøg ('Optima'-besøg) med instrukion fra producenten!

Indstillingerne kan foretages fra en computer med et såkaldte 'Interface', som samtidig opsamler statistik på driften. Jeg har vurderet, at de 1100-kr. på dette interface er godt givet ud. Men jeg regner også med at beholde anlægget i mindst 20 år.

Det mest tid har jeg brugt på at bygge fyrrum, browse på internettet, og dagdrømme...men hvad skal en mand min alder også ellers lave... :wink:


Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Modtaget likes: 2 gange

Re: Pasning og vedligeholdelse af Scottefyr

Indlæg af Æblebjerg » 15 okt 2009 23:31

Hej Nic.

Jeg har haft min scotte siden feb. i år. Jeg er rigtig glad for den.

I sommerperioden hvor fyret laver varmt brugsvand har jeg været nede ved fyret ca. en gang om ugen for at fylde piller på og skrabe herden ren med en pind (tid under 1 min). Ca. 1 gang om måneden har jeg pilllet brænderen af og renset herden ordentligt samt skrabet alle flader i kedlen (tid ca. 10-15 min). Jeg har tømt askeskuffen én gang i løbet af sommeren.

I vinterperioden er jeg oftest nede at se til fyret med 2-4 dages mellemrum (tid under 1 min), og renser herden grundigt ca, hver 14. dag (tid ca. 2 min). Kedlen renser jeg ca. en gang om måneden (tid 10-15 min).

Jeg har mit hovedlager af piller i en anden bygning ca. 50 m fra huset. Det tager ca. 3/4 time at fylde nærlageret op i fyrrumet i kælderen (750 kg).

Fyret har været gået ud en 6-8 gange af forskellige årsager siden jeg har fået det. Løbet tør for piller, overkogssikring og par andre fejlmeddelelser. Der har jeg været glad for, at jeg stadig har det gamle oliefyr der automatisk kobler ind og overtager, så jeg altid har varmt vand og en glad kone ;o)

Alt i alt synes jeg ikke det er en belastning at have et pille fyr. Jeg synes det er hyggeligt at pusle lidt om det i ny og næ, og det glæder mig hver gang jeg kigger til det og tænker på, hvor mange peng jeg sparer, og hvad jeg gør for miljøet.
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer

Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Modtaget likes: 2 gange

Re: Pasning og vedligeholdelse af Scottefyr

Indlæg af Æblebjerg » 15 okt 2009 23:33

Glemte at sige, at du selvfølgelig skal være velkommen til at kigge forbi og se mit fyr. Jeg bor på Als.
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Pasning og vedligeholdelse af Scottefyr

Indlæg af jni » 16 okt 2009 05:20

Du skal også være opmærksom på at et pillefyr sviner, nogle mere end andre, det betyder noget hvis det skal stå inde i huset. Opop kedlen er en af dem der sviner mere, da den renses ved at køre en børste op/ned af kedelsiderne, hvorved der kommer en del sod ud i lokalet. Andre (f.eks baxi) kan renses med en støvsuger, og andre igen har automatisk rens (men de koster...)

NicolaiN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 okt 2009 11:33

Re: Pasning og vedligeholdelse af Scottefyr

Indlæg af NicolaiN » 17 okt 2009 13:44

Mange tak for alle jeres svar.

Jeg er meget fristet af sådan et pillefyr, men er i tvivl omkring om jeg i længden gider at vedligeholde det. Hvor vedligeholdelsesfrit et pillefyr kan man få hvis man betaler ekstra for det?

Og hvor stor er besparelsen ift. et nyt naturgasfyr? Jeg har hørt at hvis man regner varmeudgiften i kwh så koster 1 kwh naturgasvarme ca 75 øre. Hvad vil 1 kwh fra et pillefyr koste?

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Pasning og vedligeholdelse af Scottefyr

Indlæg af Hr.Hansen » 17 okt 2009 16:01

Jeg mener det er bio-win fyret der næsten kan passe sig selv, men jeg er ikke helt sikker. Prøv og søg lidt her inde, selvfølgelig er det nok noget dyre end et scotte, men det afhænger jo af hvor meget man vil yde i hverdagen !

Jeg har selv et scotte, jeg er forholdsvis tit i fyrrummet, men det har nu ikke noget med fyret at gøre. De par gange det har været gået ud, er det fordi en eller anden klovn har glemt at fylde piller på, når ja, det er jo nok min egen skyld. Hehe

Hvad angår rensningen, hvis du bruger piller af en ordenlig kvalitet, kan man nøjes med at rense en gang hver 14 dag. ca. samme tid som jeg skal fylde lidt piller på. Det tager en lille time hvis man gør det grundigt, også køre det de næste 14 dage igen.
I sommers havde jeg ur styring på, til at holde gulvvarmen i badet, og selvfølgelig lave varmt vand. Det er godt nok hårdere for el tænderen, men det går nok.

Alt i alt, syntes jeg ikke det er noget problem at have pille fyr.
Mvh Thomas Hansen


Besvar