Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Korn transport - erfaring med kornsnegle typer efterlyses

Spørgsmål vedr. fyring med korn
Flemming
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11 feb 2007 11:40

Korn transport - erfaring med kornsnegle typer efterlyses

Indlæg af Flemming » 18 feb 2007 23:17

Hej

Jeg har fået installeret et kornfyr og har lavet en 8m3 silo på høloftet.
Jeg skal så have transporteret mit korn (hvede) derop og der er ca. 15 m.

Jeg troede at en flexsnegl ville være det rigtige valg, men producenten siger at med korn og specielt hvede er det ikke rigtigt det gode valg.

Jeg er ikke meget for at have et stort skrummel stående, så jeg vil høre om der er nogen der har erfaring eller et godt valg at give mig, så jeg kan få transporteret kornet op på loftet.

Flemming


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10377
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 18 feb 2007 23:46

hvis det er foderstoffen der skal levere så er det nemmeste bare at sætte rør op så kan de blæse det ind ....

hvis det skal transporteres med kornsnegl skal du have sådan at kornet kan løbe til sneglen... det samme gælder hvis det skal være en elavator :!:

man kunne måske skaffe sig en suger/blæser der kunne gøre det :?:

elevator og snegl vil nok kræve nogle amp så man skal også sikre sig at man har strøm nok til at trække dem :shock:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Flemming
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11 feb 2007 11:40

Indlæg af Flemming » 19 feb 2007 00:09

Tak for svaret Thy
Har du erfaring med flexsnegle og at de ikke er gode til korn ?
Jeg vil prøve at sætte mig lidt mere ind i elevator osv. er ret grøn endnu :-)

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10377
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 19 feb 2007 00:32

har faktisk ikke så meget forstand på flexsnegle men 15 meter er meget for flexsnegle plus de kan vikle sig ud under stor belastning og 15 meter op det vil aldrig komme til at virke da stigningen på sneglen ikke kan blive for stor.... mener det helst ikke skal over 45grader så 15 meter op bliver helt umueligt da der ikke er en åben snegl... en kornsnegl vil jeg tro er billigst at finde og meget det nemmeste at håndtere den vil kunne stå lodret eller næsten lodret da den er lukket i sneglevindingerne...

man kunne også have 2 snegle og så have en kasse på loftet hvor den nederste fik det op i.. og så en der fra og resten af vejen op....
så kunne den nederste ligges væk når den ikke er i brug...
vil foreslå at købe brugt da med 8 tons i silo vil det dreje sig om maks 2 gange årligt at der var behov for opfyldning...

har haft arbejdet på landet som ung og hjulpet i høst i mange år siden der fra viden om kornelevator og kornsnegl...

jeg ville spekulere lidt i vognmand til at blæse kornet op de 2 gange om året og så spare snegle eller elavator væk og så kun have blæserør og så lukke silo med specielt stof /tæppe for oven og så undgå det hele bliver støvet til :-)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Indlæg af Brian B » 19 feb 2007 09:35

Hej
flex snegl har jeg ikke rigtig nogen erfaringer med andet en jeg har set en der havde 6 m til at sidde i en bue fra bagsmækken af en tip vogn til føde kassen men det var til piller, og der anbefalede de ø90 rør til en ø50 snegl ellers ville den ikke kunne trække det
men som thy siger kunne du bruge 2 snegle, sneglene fra kongskilde er bygget op i sektioner på 2 m og 1 m så hvis du køber 2 kan den ene forlænges med et stykke af den anden eller en korn blæser og x m rør, den billigste er en hvor blæseren har en ejektor efter, en tryk sug blæser er noget dyr efter hvad jeg har set af priser på dba og maskinbladet. blæseren støver nok mest, men det kan ikke undgås at sneglen osse støver.
Hvis det er en foder stof du køber korn af er det nok lettest af få det blæst op af dem og hvis du skulle finde på at skifte brændsel kan det osse blæses ind samme vej
Bare lige for at spørge er du sikker på loftet kan holde det er før hørt at det er kommet ned igen.. jeg var oppe på et korn loft igår det var sgu ikke kønt revner over alt og bjælkerne neden under var noget buet
ps hvis du er i tvivl om blæseren kan jeg smide et par billeder af min
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


Flemming
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11 feb 2007 11:40

Indlæg af Flemming » 19 feb 2007 10:13

Hej
Jeg tror jeg skrev så det kunne misforståes. Der er ikke 15m op, men ca 3,5 m op og så ca. 11m på langs.
Men jeg takker for de fyldestgørende indlæg. Det i skriver understøtter Traktormagasinet ( den forhandler jeg kender i nærheden af Roskilde) og deres input vedr. snegle. De talte om brugte kongskildesnegle evt. med elevator effekt. Så umiddelbart lyder det som det rigtige valg for mig.
Vi havde ikke tænkt os at få leveret kornet af foderstoffen, da landmændende omkring mig jo sælger til en lidt anden pris :-)
Loftet er understøttet efter alle kunstens regler, så jeg krydser fingre for mit loft kan holde. Men det tror jeg nu også. Den står på 3 bærende murstens vægge + er meget understøttet af spærretræ overalt.
Tak for inputtene
Flemming

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 19 feb 2007 17:09

Flex snegle kan godt gå over 45 grader, det gør min da :lol:
Til gengæld varer det rigtig lang tid at fylde op med en flexsnegl. Jeg mener min er 70 mm og det tager over 1 time at fylde min blander på ca. 1 ton. :shock:
Den med 2 snegle som Thy nævner laver jeg faktisk selv, da jeg har lavet silo i den bagerste del af værkstedet og der er temmeligt langt derind. Så fra vognen tipper jeg ned i en palle med 3 pallerammer, hvorfra det kører ind i en skraldespand af plast hvor jeg har skåret hul i bunden, derfra videre op i siloen. Hvis sneglene er lige store kører det af sig selv, og du kan koncentrere dig om at holde støvet fra halsen sammen med naboen :D
Men vil også sige at du skal være helt sikker på at loftet kan bære, 8 tons er meget at køre væk på en trillebør :wink:

Brugeravatar
RasmusP
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 09 jan 2007 09:10
Mit fyr: Benekov vl 25
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Bukkerup, Sjælland

Indlæg af RasmusP » 20 feb 2007 08:04

Jeg har lige sat en flexsnegl op der skal transportere kornet mellen siloen og fyret. Den løfter ca. 3 meter og "flytter" 7 meter.

Så lige nu venter jeg bare på at elektrikeren kommer og slutter den til, men så er du velkommen til at komme og se i aktion.
Rasmus

Flexsnegl - Kridtdossere - Trækstabilisator

"Livet er som et varmt karbad - Jo længere man bliver i det, des mere rynket bliver man!" Garfield

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 20 feb 2007 08:16

RasmusP skrev:Jeg har lige sat en flexsnegl op der skal transportere kornet mellen siloen og fyret. Den løfter ca. 3 meter og "flytter" 7 meter.

Så lige nu venter jeg bare på at elektrikeren kommer og slutter den til, men så er du velkommen til at komme og se i aktion.
Og vi glæder os til at se billeder :)

Flemming
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11 feb 2007 11:40

Indlæg af Flemming » 20 feb 2007 09:40

Det er jeg spændt på at høre om Rasmus. Hvad er målene på diverse flexsneglsudstyr ?


Besvar