Røg i magasinet - så blev det fyringssæson igen

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Besvar
Abildhauge
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19 nov 2007 14:41
Mit fyr: Blackstar 1016, version 10
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 2 gange

Røg i magasinet - så blev det fyringssæson igen

Indlæg af Abildhauge »

Vi startede C1'eren op midt i september, det er indtil videre alene til gulvarme i stueetagen, derfor selvfølgelig meget lav last. fyret er fra 2001 og det er 3. sæson vi fyrer med det.

I foråret sidste og og i forbindelse med opstarten her i efteråret har jeg oplevet at det lugtede relativt meget i fyrrummet(Som også er tørrerum, så madamsen brokker sig over lugten), samt at der er en del røg i magasinet.
Jeg har aldrig haft tilbagebrand eller lignende, bare røg og dermed lugt i magasinet.

Jeg forestiller mig at det går over nu hvor vi begynder at varme hele huset op, men det er da sk... irreterende.

Har I nogen erfaringer eller tips til at undgå dette?

Er pakningerne gået sig en tur? Skiftede pakningen til den lille lem over skubberen sidste år, så jeg håber ikke det er den :-) Kan det være selve låget hvor pakningen er utæt, Hvilken slags pakning sidder i låget?? Hvis jeg ringer til en montør river de jo armen af mig. for at sælge mig en alm. pakning!!

Er der ikke noget med en ventil man kunne få skiftet hos Passat i forbindelse med at mange oplevede tilbagebrand, kunne dette evt. hjælpe på røgen også?

Tillægsspørgsmål:
Når jeg renser brændkammeret sidder der en del fastbrændt slagger, hvordan får man nemmest det af? Det er jo hård som sten og blokere så vidt jeg kan se for noget af luftilførslen fra oven.

Venlig hilsen
Henrik

MortenF
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 49
Tilmeldt: 05 mar 2009 20:47
Mit fyr: Passat C4 med ilt styring
Areal: 600 kvm
Brændsel: korn (Rug)
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 150-400 kg
Årligt forbrug: ~40 tons
Geografisk sted: Sjælland - Skibby
Kontakt:

Re: Røg i magasinet - så blev det fyringssæson igen

Indlæg af MortenF »

Hvad fyre du med i øjeblikket ?

Vi havde samme problem ved opstart af C4 og træpiller , grundet lav last. Den brændte "næsten" tilbage. Vi skiftede til korn(rug) og problemet stoppet helt.

Jeg må indrømme at jeg er i tvivl om et C4 fyr har det omtalt pakning. Jeg har nemlig ikke set den, med mindre den et den i kammer lågen.

Mvh Morten
Abildhauge
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19 nov 2007 14:41
Mit fyr: Blackstar 1016, version 10
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Røg i magasinet - så blev det fyringssæson igen

Indlæg af Abildhauge »

Vi fyrer med piller. Har også overvejet om det ville være bedre med noget løsere brændsel med mindre brændværdi. Hvis fyret skal arbejde mere kunne jeg evt. forestille mig at det ville hjælpe.

Pakningen jeg tænker på er bare den der sidder i låget til magasinet. ¨

Tror I reduktionsventil vil kunne hjælpe? Talte med Passat og det sender en til mig.
Brugeravatar
Raverlution
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 142
Tilmeldt: 18 nov 2007 16:41
Mit fyr: Passat c2 400L. fra 1996 M. Ilt-styrring
Areal: 210
Brændsel: Hvede
Fremviser gerne i postnummer: 6330
Dagligt forbrug: Feb-Mar 09. 25-30 kg
Geografisk sted: Padborg

Re: Røg i magasinet - så blev det fyringssæson igen

Indlæg af Raverlution »

Abildhauge skrev:Vi startede C1'eren op midt i september, det er indtil videre alene til gulvarme i stueetagen, derfor selvfølgelig meget lav last. fyret er fra 2001 og det er 3. sæson vi fyrer med det.

I foråret sidste og og i forbindelse med opstarten her i efteråret har jeg oplevet at det lugtede relativt meget i fyrrummet(Som også er tørrerum, så madamsen brokker sig over lugten), samt at der er en del røg i magasinet.
Jeg har aldrig haft tilbagebrand eller lignende, bare røg og dermed lugt i magasinet.

Jeg forestiller mig at det går over nu hvor vi begynder at varme hele huset op, men det er da sk... irreterende.

Har I nogen erfaringer eller tips til at undgå dette?

Er pakningerne gået sig en tur? Skiftede pakningen til den lille lem over skubberen sidste år, så jeg håber ikke det er den :-) Kan det være selve låget hvor pakningen er utæt, Hvilken slags pakning sidder i låget?? Hvis jeg ringer til en montør river de jo armen af mig. for at sælge mig en alm. pakning!!

Er der ikke noget med en ventil man kunne få skiftet hos Passat i forbindelse med at mange oplevede tilbagebrand, kunne dette evt. hjælpe på røgen også?

Tillægsspørgsmål:
Når jeg renser brændkammeret sidder der en del fastbrændt slagger, hvordan får man nemmest det af? Det er jo hård som sten og blokere så vidt jeg kan se for noget af luftilførslen fra oven.

Venlig hilsen
Henrik
Hej.
Vi havde samme problem for en 2 år siden. og div pakninger havde det ikke så godt så skriftede alle der var. kosted ca 150 for det 16mm glassnor, ja pakningen i magasinet koster spidsen af en jetjager det er en mærkelig Gummiagtig ting:) derefte stoppede det. og for at vedligeholde pakningerne smører jeg dem med smørremiddel engang i kvartalet.

det med den lufttilførsels ventil hjælper også på det. men ikke helt syntes jeg. så den blev blændet helt af og nu kører det derud af.

har du trækregulator?

ang slagger så ved jeg ikke med træpiller (da jeg aldrig har fyret med det) men med korn som jeg fyrer med skal der blandes en god slat kridt/kalk i ellers bliver brændkammeret bare én stor klump icon_cheesygrin.gif

Raverlution
Mvh Kenn.

Mit fyr:) viewtopic.php?f=19&t=4662 (Viser gerne frem)

Passat c2 400L med iltstyring og reduktionssæt. 210 m2 bolig opvarmet til 24 grader + vvb
Abildhauge
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19 nov 2007 14:41
Mit fyr: Blackstar 1016, version 10
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Røg i magasinet - så blev det fyringssæson igen

Indlæg af Abildhauge »

Hej.
Vi havde samme problem for en 2 år siden. og div pakninger havde det ikke så godt så skriftede alle der var. kosted ca 150 for det 16mm glassnor, ja pakningen i magasinet koster spidsen af en jetjager det er en mærkelig Gummiagtig ting:) derefte stoppede det. og for at vedligeholde pakningerne smører jeg dem med smørremiddel engang i kvartalet.
Ja det er nemlig en gummiliste af en art, men spørgsmålet er hvilken. For selvfølgelig kan det købes udenom passat og montør, hvor man så sikkert sparer 2/3 :-)
det med den lufttilførsels ventil hjælper også på det. men ikke helt syntes jeg. så den blev blændet helt af og nu kører det derud af.
Det glæder jeg mig til at afprøve
har du trækregulator?
Nej, der er så vidt jeg kan se ikke trækregulator. Men jeg er ikke 112% sikker(Fyret blev opsat af tidligere ejer)
ang slagger så ved jeg ikke med træpiller (da jeg aldrig har fyret med det) men med korn som jeg fyrer med skal der blandes en god slat kridt/kalk i ellers bliver brændkammeret bare én stor klump icon_cheesygrin.gif
Træpillerne giver ikke meget slagger som vokser fast på den måde. Den tidligere ejer fyrede med sojaskaller eller noget lignende olieholdigt product, det har svinet fyret pænt til.

Spørgsmålet er hvordan kan jeg slaggeret nemmest muligt? findes der et trick eller 2, eller er det bare igang med hamme og mejsel?

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Røg i magasinet - så blev det fyringssæson igen

Indlæg af Ollii »

Nåle hammer på luft så er dine slagger hutig væk.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
Abildhauge
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19 nov 2007 14:41
Mit fyr: Blackstar 1016, version 10
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Røg i magasinet - så blev det fyringssæson igen

Indlæg af Abildhauge »

Ollii skrev:Nåle hammer på luft så er dine slagger hutig væk.
Skulle sådan en fætter til 300 fra bøndernes paradis(Harald N) kunne gå an til det?

Ingen der ved hvilken type pakning der er i låget af magasinet. Jeg har kunne konstatere at den er trykket godt flad og der formentlig kan trænge luft ind/ud nogle steder.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Røg i magasinet - så blev det fyringssæson igen

Indlæg af pille bruger »

Abildhauge skrev: Skulle sådan en fætter til 300 fra bøndernes paradis(Harald N) kunne gå an til det?

Ingen der ved hvilken type pakning der er i låget af magasinet. Jeg har kunne konstatere at den er trykket godt flad og der formentlig kan trænge luft ind/ud nogle steder.
Jo den duer fint sammen med dykker briller og åndedræts værn :oops:
Husk at dække resten af rummet af mod sort flyve tingeling :)
Eller monter en stor udsuger på toppen af skorstenen :lol:
Glaslisten kan derimod fint renses med trykluft.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
Raverlution
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 142
Tilmeldt: 18 nov 2007 16:41
Mit fyr: Passat c2 400L. fra 1996 M. Ilt-styrring
Areal: 210
Brændsel: Hvede
Fremviser gerne i postnummer: 6330
Dagligt forbrug: Feb-Mar 09. 25-30 kg
Geografisk sted: Padborg

Re: Røg i magasinet - så blev det fyringssæson igen

Indlæg af Raverlution »

Ingen der ved hvilken type pakning der er i låget af magasinet. Jeg har kunne konstatere at den er trykket godt flad og der formentlig kan trænge luft ind/ud nogle steder
Da jeg købte min kosted den noget af 30 kr. meter så den er ikke så dyr. :lol:
Mvh Kenn.

Mit fyr:) viewtopic.php?f=19&t=4662 (Viser gerne frem)

Passat c2 400L med iltstyring og reduktionssæt. 210 m2 bolig opvarmet til 24 grader + vvb

Besvar