Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Så fik jeg gang i min nye Scotte – Hjælp til indstilling

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
JBCO
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 05 sep 2009 18:18
Mit fyr: Scotte 16kw med OPOP H418
Areal: 185
Brændsel: Træpiller

Så fik jeg gang i min nye Scotte – Hjælp til indstilling

Indlæg af JBCO » 10 okt 2009 23:09

Så blev jeg pillemisbruger som alle jer andre :D

Jeg har installeret min nye Scotte 16kw med OPOP 418 kedel.

Med baggrund i de mange gode indlæg på dette forum, valgte jeg at købe bedre snegl end den der normalt følger med. Den er i metal og med fast kerne.

Mit første problem var at den giver 2550 gram piller på 6 min. Dette er væsentligt mere end det er står på det med følgende skema. Er der nogen der kender værdierne ved en snegl med så høj dosering?

Min næste problem er at jeg har fået en ESBE termisk shunt til 60 grader 1” anbefalet, som nu er monteret. Min cirkulations pumpe er en Grundfos rød Alpha+ som sider på returen inde i shunt kredsløbet. Første gang jeg tænde fyret havde jeg problemer med at vandet kun cirkulerede i shunt kredsløbet og ikke kom ud i anlægget. Min kedel temperatur er sat 69 grader. Nu har jeg luftet alle radiatorer ud en ekstra gang og sat pumpen ned på laveste blus, og nu virker systemet.

Er der nogen der har erfaring med at bruge en Grundfos rød Alpha+ på retur inde i shunt kredsløbet?

Jeg synes stadig at shunt kredsløbet er meget varmt i forhold til fremløbet – er dette OK?

Jeg har sat røgtemp føler på røgrøret og selvfølgelig har fået monteret træk stabilisator – Hvor ser jeg min røgtemp?

Er der andet end menu punkt 1til 4 jeg skal indstille?

Jeg glæde mig til at høre fra alle i erfarne prillemisbrugere :)

Mange hilsner

JBCO


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Så fik jeg gang i min nye Scotte – Hjælp til indstilling

Indlæg af thoken » 11 okt 2009 14:15

Hej!
Ang. røgtemperatur, så skal du trykke enten pil op eller pil ned(jeg kan ikke lige huske hvilken :roll: ), så viser den den målte værdi!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Så fik jeg gang i min nye Scotte – Hjælp til indstilling

Indlæg af H.S » 11 okt 2009 17:11

Hej

Dit spørgsmål
Mit første problem var at den giver 2550 gram piller på 6 min. Dette er væsentligt mere end det er står på det med følgende skema. Er der nogen der kender værdierne ved en snegl med så høj dosering?
Det er ikke godt at din snegl giver så stor mængde, i hvilken vinkel står den ??

ellers
Tallet 2550 gram /2 = 1275 aflæs værdier i skema (læst værdi / 2 indsættes i styring (eks ingen træk piller høj 25,6 / 2 = 12,8 %))

Men prøv at rejse snegl mere :great:
Min næste problem er at jeg har fået en ESBE termisk shunt til 60 grader 1” anbefalet, som nu er monteret. Min cirkulations pumpe er en Grundfos rød Alpha+ som sider på returen inde i shunt kredsløbet. Første gang jeg tænde fyret havde jeg problemer med at vandet kun cirkulerede i shunt kredsløbet og ikke kom ud i anlægget. Min kedel temperatur er sat 69 grader. Nu har jeg luftet alle radiatorer ud en ekstra gang og sat pumpen ned på laveste blus, og nu virker systemet.

Er der nogen der har erfaring med at bruge en Grundfos rød Alpha+ på retur inde i shunt kredsløbet?

Jeg synes stadig at shunt kredsløbet er meget varmt i forhold til fremløbet – er dette OK?
Har du en hane mellem fremløb og til blanding i shunt (således at mængden kan reduceres til ca 50 %) ??
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

JBCO
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 05 sep 2009 18:18
Mit fyr: Scotte 16kw med OPOP H418
Areal: 185
Brændsel: Træpiller

Re: Så fik jeg gang i min nye Scotte – Hjælp til indstilling

Indlæg af JBCO » 12 okt 2009 17:36

Tak for de gode svar :-)

Min snegl står i ca. 45 grader. Jeg har fået et regneark der kan beregne værdierne så det er det styr på nu.

Ideen mede at sætte en 1" kuglehane ind så jeg kan reducere cirkulationen i shunten er en god idé, det vil jeg prøve.

Min styring står og skifter mellem kedel temperatur (tror jeg) og en anden værdi. Hvad er den anden værdi?

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Så fik jeg gang i min nye Scotte – Hjælp til indstilling

Indlæg af thoken » 12 okt 2009 19:06

JBCO skrev:Tak for de gode svar :-)

Min snegl står i ca. 45 grader. Jeg har fået et regneark der kan beregne værdierne så det er det styr på nu.

Ideen mede at sætte en 1" kuglehane ind så jeg kan reducere cirkulationen i shunten er en god idé, det vil jeg prøve.

Min styring står og skifter mellem kedel temperatur (tror jeg) og en anden værdi. Hvad er den anden værdi?

Hej!
Den anden værdi der står på styringen, er drifttrin. Den kører modulerende drift i trin fra 10-100. 100 er "fuld skrue", og 10 er laveste trin.
mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


JBCO
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 05 sep 2009 18:18
Mit fyr: Scotte 16kw med OPOP H418
Areal: 185
Brændsel: Træpiller

Re: Så fik jeg gang i min nye Scotte – Hjælp til indstilling

Indlæg af JBCO » 12 okt 2009 21:59

Mange tak - det giver mening.


Besvar