Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til indregulering af brænder

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Allan1310
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 28 sep 2009 18:38
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 2 gange

Hjælp til indregulering af brænder

Indlæg af Allan1310 » 08 okt 2009 17:35

Hej

Jeg er netop blevet den lykkelige nye førstegangsejer af et stokeranlæg og hertil har jeg nogle spørgsmål til indregulering af brænderen.

På min prøvningsattest står der at det er en Woody OPOP kedel
Norminel ydelse 19 kW
Laveste ydelse 5,1 kW
Virkningsgrad 89,7% ved nominel ydelse
Virkningsgrad 88,4% ved laveste ydelse

Kedlen kører i "Autoberegning"

De oplevelser jeg har haft ved indregulering, har været lidt så som så.
Efter at kedlen havde kørt natten over efter opstart, var der så at sige ingen aske i askeskuffen, men da jeg så fulgte manualen mht. indregulering bl.a. "Justering efter vægt" så fik jeg slagger/piller i skuffen. Vægten stod inden min afvejning til 2000 gr. og efter afvejning af pillern korrigerede jeg vægten til 1020 gr. Askeskuffen blev fyldt efter ca. 1,5 dag og det var forkullede piller som skuffen var fyldt op med. Jeg regulerede derefter vægten tilbage til der hvor den stod ved opstart, altså 2000 gr., hvilket igen medførte næsten ingen slagger/aske.

Spørgsmål nr. 1.
Hvorfor er der den store forskel, burde grundindstillingen ikke være sådan nogenlunde, vægten er jo reguleret 100% over det jeg har afvejet (har afvejet 4 gange)

Spørgsmål nr. 2.
Min røggsatemp. er MEGET lav, jeg ved godt at det skulle være en kedel med en virkningsgrad på næsten 94%, men temperaturen er nede 40 0g 45 gr.C ved lavlast. Har ikke haft forbrug nok til at køre i fuldlast i længere tid end et par min. Kan det være rigtigt at røggastemp. skal ligge helt dernede?

Spørgsmål nr. 3.
Jeg syntes ikke at prænderen modulerer specielt godt, den kan ligge og tøffe af sted med 10% last og pludselig får den en raket i rø... og suser på få sekunder op på 100% i ganske kort tid og kører så lige så hurtigt ned på 10% igen. jeg ville gerne have at den modulere stille og roligt på, hvis den indfyrede effekt ikke er nok til at holde mit setpunkt. Kan jeg regulere det et eller andet sted, et P bånd eller hvad det nu hedder?

Spørgsmål nr. 4.
Jeg syntes at røgen (den smule der er) er lige sort nok. Kan jeg ændre ved at gå ind under "Korrektion" og justere på blæse lav, midt og høj. Lige pt. står det henholdsvis på 115%, 120% og 125%

Spørgsmål nr. 5.
Hvad er det der bliver ændret på, når jeg går ind og ændre i "Mætninger", hvad er det rent faktisk at der sker?

Spørgsmål nr. 6.
Jeg har ikke monteret trækstabilisator, vil det hjælpe at gøre det og er det nemt at montere?

Spørgsmål nr. 7.
Iltstyring, vil i anbefale at jeg får monteret en iltstyring.

Spørgsmål nr. 8.
Planen er at jeg skal have sat en solfanger op her i år, så den kan lave noget af det varme vand, er det bedst at lade fyret hjælpe temperaturen op, hvis solfangeren ikke selv kan klare det hele, eller skal jeg bruge en elpatron. jeg tænker selvfølgelig på her i overgangsperioden fra efterår til vinter, hvor udetemperaturen og solen kan variere meget. Når der er behov for generel opvarmning, skal fyret selvfølgelig køre. Jeg tænker her på, at minimere start stop.

Spørgsmål nr. 9.
Kan jeg indstille hvor langt at temperaturen må gå under sit setpunkt, inden at kedlen igen skal starte op, ligesom at man kan indstille "Drift difference", hvor man kan indstille hvor langt at kedlens temp. må gå over sit setpunkt.

Spørgsmål 10.
Vil i anbefale at man får koblet styringen på Interface.

Spørgsmål nr. 11.
Er der evt. en importør som man kan ringe til, for nærmere vejledning?

Det var så lige et par spørgsmål at starte på, der kommer sikkert flere :lol:

Hvis der skal bruges flere oplysninger, for at kunne besvare spørgsmålene, så bare sig hvad i skal bruge og jeg skal gøre alt hvad jeg kan, for at finde dem.



Mvh. - Allan
Mobil 6074 8318

Glæder mig meget til at høre jeres erfaringer og har i ikke svar på alle spørgsmålene, så er det også okay.
Hvis det er nemmere at ringe til mig, er i også meget velkommen til det.


tn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Hjælp til indregulering af brænder

Indlæg af tn » 08 okt 2009 19:23

Allan1310 skrev:Hej

Jeg er netop blevet den lykkelige nye førstegangsejer af et stokeranlæg og hertil har jeg nogle spørgsmål til indregulering af brænderen.

På min prøvningsattest står der at det er en Woody OPOP kedel
Norminel ydelse 19 kW
Laveste ydelse 5,1 kW
Virkningsgrad 89,7% ved nominel ydelse
Virkningsgrad 88,4% ved laveste ydelse

Kedlen kører i "Autoberegning"

De oplevelser jeg har haft ved indregulering, har været lidt så som så.
Efter at kedlen havde kørt natten over efter opstart, var der så at sige ingen aske i askeskuffen, men da jeg så fulgte manualen mht. indregulering bl.a. "Justering efter vægt" så fik jeg slagger/piller i skuffen. Vægten stod inden min afvejning til 2000 gr. og efter afvejning af pillern korrigerede jeg vægten til 1020 gr. Askeskuffen blev fyldt efter ca. 1,5 dag og det var forkullede piller som skuffen var fyldt op med. Jeg regulerede derefter vægten tilbage til der hvor den stod ved opstart, altså 2000 gr., hvilket igen medførte næsten ingen slagger/aske.
Hej
ja det var en del spørgsmål, jeg skal prøve at besvare nogle af dem så godt jeg kan.
Spørgsmål nr. 1.
Hvorfor er der den store forskel, burde grundindstillingen ikke være sådan nogenlunde, vægten er jo reguleret 100% over det jeg har afvejet (har afvejet 4 gange)
.
Ved autoberegning, beregner den mætning høj og lav, ud fra afvejet mængde, og indtastet skorstenstræk.
Den give jo tilsyneladende for mange piller , når du indtaster korrekt afvejning, hvilket kunne tyde på for højt indtastet skorstenstræk. Ved lavt træk eller endnu bedre monteret trækstabilisator, bør træk stå til 0 eller 1.

.
Spørgsmål nr. 2.
Min røggsatemp. er MEGET lav, jeg ved godt at det skulle være en kedel med en virkningsgrad på næsten 94%, men temperaturen er nede 40 0g 45 gr.C ved lavlast. Har ikke haft forbrug nok til at køre i fuldlast i længere tid end et par min. Kan det være rigtigt at røggastemp. skal ligge helt dernede?
.
Hænger nok sammen med 1, du poster for meget luft ind i systemet med den alt for høje afvejede mængde
samt dine blæser korrektioner der er over 100 %
.
Spørgsmål nr. 3.
Jeg syntes ikke at prænderen modulerer specielt godt, den kan ligge og tøffe af sted med 10% last og pludselig får den en raket i rø... og suser på få sekunder op på 100% i ganske kort tid og kører så lige så hurtigt ned på 10% igen. jeg ville gerne have at den modulere stille og roligt på, hvis den indfyrede effekt ikke er nok til at holde mit setpunkt. Kan jeg regulere det et eller andet sted, et P bånd eller hvad det nu hedder?
.
Dette styres af PID indstillingerne, men få nu styr på mætninger, før du piller ved dem.
Via link nederst, kan du læse nogle dokumenter, som beskriver lidt om indstillinger og pid regulator.
.
Spørgsmål nr. 4.
Jeg syntes at røgen (den smule der er) er lige sort nok. Kan jeg ændre ved at gå ind under "Korrektion" og justere på blæse lav, midt og høj. Lige pt. står det henholdsvis på 115%, 120% og 125%
.
Ja, autoberegning kan anvendes, som grund indstilling og så kan du fintrimme på blæser korrektionen.
Eller du kan slå autoberegning fra, og så trimme mætnings indstillingerne for høj og lav.
.
Spørgsmål nr. 5.
Hvad er det der bliver ændret på, når jeg går ind og ændre i "Mætninger", hvad er det rent faktisk at der sker?
.
Det du ændrer, er hvor lang tid snegl kører pr. minut ved henholdsvis lav og høj drift.
.
Spørgsmål nr. 6.
Jeg har ikke monteret trækstabilisator, vil det hjælpe at gøre det og er det nemt at montere?
.
Ja det vil være en stor fordel, da den holder et konstant træk ved varierende trækforhold ( blæsevejr)
.
Spørgsmål nr. 7.
Iltstyring, vil i anbefale at jeg får monteret en iltstyring.
.
Iltstyring er god for at kunne overvåge ilt procent, men direkte styring efter iltindhold automatisk kan være problematisk afhængig af kedlens tæthed m.m.
Og uanset, skal grundindstilling være i orden først.
.
Spørgsmål nr. 8.
Planen er at jeg skal have sat en solfanger op her i år, så den kan lave noget af det varme vand, er det bedst at lade fyret hjælpe temperaturen op, hvis solfangeren ikke selv kan klare det hele, eller skal jeg bruge en elpatron. jeg tænker selvfølgelig på her i overgangsperioden fra efterår til vinter, hvor udetemperaturen og solen kan variere meget. Når der er behov for generel opvarmning, skal fyret selvfølgelig køre. Jeg tænker her på, at minimere start stop.
.
Normalt kan det ikke betale sig at anvende el -patron, det vil være bedre at køre start stop på pillebrænder.
.
Spørgsmål nr. 9.
Kan jeg indstille hvor langt at temperaturen må gå under sit setpunkt, inden at kedlen igen skal starte op, ligesom at man kan indstille "Drift difference", hvor man kan indstille hvor langt at kedlens temp. må gå over sit setpunkt.
.
Ja, pausediff styrer hvor langt under setpunkt, der skal startes op igen. Også selvom pausedrift er slået fra.
Så stopper den bare, istedet for at køre pausedrift.
.
Spørgsmål 10.
Vil i anbefale at man får koblet styringen på Interface.
.
Ja det er en meget god ting at have for at indtrimme anlæg.
.
Spørgsmål nr. 11.
Er der evt. en importør som man kan ringe til, for nærmere vejledning?
.
Forum er nok det bedste sted, eller få fat i en montør til at indtrimme det.
.
Det var så lige et par spørgsmål at starte på, der kommer sikkert flere :lol:

Hvis der skal bruges flere oplysninger, for at kunne besvare spørgsmålene, så bare sig hvad i skal bruge og jeg skal gøre alt hvad jeg kan, for at finde dem.



Mvh. - Allan
Mobil 6074 8318

Glæder mig meget til at høre jeres erfaringer og har i ikke svar på alle spørgsmålene, så er det også okay.
Hvis det er nemmere at ringe til mig, er i også meget velkommen til det.
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk

Allan1310
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 28 sep 2009 18:38
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hjælp til indregulering af brænder

Indlæg af Allan1310 » 09 okt 2009 09:13

Hej TN

Mange mange tak for dine svar. Det er super med sådan et forum, hvor der er så kompetente mennesker som dig, der kan vejlede nybegyndere som jeg.
Endnu en gang mange tak for hjælpen.

God weekend til alle.


Mvh. - Allan

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Hjælp til indregulering af brænder

Indlæg af paw » 09 okt 2009 09:41

hej Allan 1310 NBE har et tilbud om indstilling og alt hvad dit woody kan og ikke kan. Mener det koster 800-1200 kr afh af hvor du bor.Tillykke med woodyen. Du skal selvfølgelig ikke bruge deres tilbud hvis du selv gerne vil gå og pille
mvh paw

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hjælp til indregulering af brænder

Indlæg af Frank_Rasmussen » 09 okt 2009 10:02

Jeg er selv nybegynder. Indtil videre kører jeg efter vejledningerne på http://www.mhes.dk.

Indtil videre synes jeg, at det er meget fornøjeligt at skue på styringen; men hvis det skulle blive for træls, så har jeg tænkt at ofre en beskeden beløb på et besøg fra producenten, se http://www.nordjysk-bioenergi.dk/index. ... 0&CatID=24 (siden er vist nede lige for øjeblikket; men tilbudet er også beskrevet på http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=857.0).

2000 g/ 6min. ydelse på sneglen. Er det ikke temmeligt højt? Min er 1370. Er hældningen på din snegl temmelig lav?

Jeg tror, at en elpatron kan være en god løsning for mig i sommertiden; men nu får vi se.

Jeg vil i hvert tilfælde ikke ofre 20-30.000 kr til et solanlæg for at dække et varmvandsbehov på nogle få hundrede kr. /mrd om sommeren, det sene forår og tidlige efterår.

Måske er det en anden sag, hvis solvarmen kan give nogle få grader i poolvandet... :)


Besvar