Flis kontra piller

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Luna
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 30
Tilmeldt: 22 jul 2008 17:11

Flis kontra piller

Indlæg af Luna »

Jeg har en dejlig KSM stoker hvor jeg indtil videre udelukkende har fyret med flis. Jeg har spekuleret på at prøve med piller også. Derved er der så dukket et spørgsmål op. I hvor lang tid ville jeg kunne fyre med en silo fuld piller (min silo er på 1 kubikmeter/1000 liter) set i forhold til en silo fuld flis ? Der er selvfølgelig mange forskellige parametre som spiller ind for at kunne lave regnestykket, men hvis man nu forudsætter at vejrliget og udendørs temp. er den samme med flis som med piller, og kvalitet og vandindhold af piller og flis er tilnærmelsesvis den samme, og det generelle forbrug er det samme, så har man måske en mulighed for at lave regnestykket.

Har nogen i øvrigt erfaring med et transportbånd (transportør) til flis ? lige for øjeblikket fylder jeg min silo med en stor spand, og denne "øvelse" kan jeg godt blive lidt træt af i det lange løb. Umiddelbart vil jeg gerne undgå at bruge en flis-snegl, da jeg synes de er så dyre i indkøb.

Jeg er lidt forbavset over mit forbrug af flis, men har ikke rigtig noget at sammenligne forbruget med, så måske skal det bare være sådan. Min stoker er en 1 år gammel KSM-Multistoker 275-18 med ekstern 1000 liter silo. Flisen jeg bruger er knastør flis lavet af gran, flisstørrelsen er ca. 1" (1 tomme lange stykker). Stokeren skal opvarme ca. 180 kvm. hus i 2 etager, huset mangler ikke isolering, men isoleringslaget kunne sandsynligvis godt være tykkere. Samtidig opvarmes en 250 l. kappe vvb. Vi er 2 voksne og 2 teenagere i huset. Sidste vinter skulle jeg fylde min silo hvergang der var gået ca. 3½ døgn. Jeg synes det er et stort forbrug, men som sagt så har jeg ingen erfaring/ikke noget at sammenligne i forhold til.

Jeg er den lykkelige ejer af 2 tønder land pilebevoksning/skov, pilen har ikke været rørt i en del år, og nogle af "stammerne" har en diameter på ca. 15 cm. Pilen er "energipil", men jeg kender ikke dens oprindelse/sort. Jeg går selvfølgelig med overvejelser om at få det skovet, fliset og transporteret hjem til mig selv (transportafstand er ca. 2 km.). Spørgsmålet er om det hele bliver ædt op i omkostninger set i forhold til hvad jeg kan købe færdig pileflis til.Arbejdet udføres af skoventrepenør, som så selvfølgelig præsenterer mig for en regning bagefter. Det kunne være spændende at høre om nogen på forummet skulle have erfaringer med dette.

På forhånd tak for svarene,

Venligst, Luna.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Flis kontra piller

Indlæg af Flunk »

1 kg piller indeholder ca. samme mængde energi som 1 kg flis
Forudsat at det er samme vand%
Pillers massefylde er 600-625 kg/m3
Flis er vel 250-300 kg/m3
Du kan altså have lidt mere end den dobbelte energimængde i siloen med piller i forhold til med flis.
Hvis du måler massefylden på din flis kommer du det meget nærmere.
Hvor meget flis brugte du sidste år?
Med din husstørrelse og isoleringsgrad ville jeg umidelbart tro at du skulle bruge 7-9 tons piller
Det er selv felvfølgeligt meget afhængigt af hvor varme du vil have detm, og om dine teenage børn går i bad i 10 min eller to timer pr dag??
Hvis du bruger 1 m3 flis pr 4 døgn om vinteren, virker det som om du her et meget stort forbrug.
Hvordan er vand% i din flis kommet helt ned på 6-8%?
Normalt træ der er lagret i 1-2 år når aldrig under 18% fugt, som er ligevægtsfugten i træ.
Det er måsk der problemet er??
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Luna
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 30
Tilmeldt: 22 jul 2008 17:11

Re: Flis kontra piller

Indlæg af Luna »

Hej Flunk,

Tak for dit hurtige svar. Min fyringssæson sidste år begyndte ca. 1/10 og sluttede igen ca ved udgangen af maj, mit flis forbrug har været ca. 76 m3. Udenfor fyringssæsonen kaster jeg en pind i brændeovnen hvis det bliver for koldt.

Jeg har ikke målt vand% i flisen, så mit udtryk om at det er "knastørt" er blot hvad jeg "fornemmer" når jeg står med det i hånden - det støver også vældig meget når jeg håndterer det. Jeg ved at stammerne det er lavet har ligget i ca.3 år.

Min KSM kører med "fabriksindstillingerne" for flis, så jeg har altså ikke selv været inde og "pille" ved noget. Jeg betaler 200 kr,- pr. rummeter flis, er det en rimelig pris ?

MVH.

Luna.
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Flis kontra piller

Indlæg af Flunk »

Hvis din flis har en vand % på ca. 18% er brændværdien 10 GJ/tons
Piller har en brændværdi på 17,5 GJ/tons
Energiindhold i 1 m3 silo med træflis er ca. 2,5 GJ ( massefylde 250 kg/m3) og med piller 11 GJ ( massefylde 625 kg/m3 )
Hvis din flis har ca 18 % fugt ( gæt ), vil du med piller med vand % på ca. 8 % kunne have ca. 4,5 gange så meget energi i siloen, altså til ca. 16 dage om vinteren.
76 m3 træflis vil med samme forudsætninger svare til ca. 10,5 tons træpiller
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Luna
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 30
Tilmeldt: 22 jul 2008 17:11

Re: Flis kontra piller

Indlæg af Luna »

Hej Flunk,

Tak for din præcise information. Som jeg lige kan tælle på fingrene vil jeg kunne spare ca. 6000 kr,- om året ved at fortsætte med at fyre med flis set i forhold til at skulle fyre med piller.

Årsagen til mit store forbrug af flis må jeg forsøge at pejle mig ind på. Jeg har selv installeret hele anlægget incl. ny isokern skorsten, og det hele er foregået med skorstensfejerens velsignelse. Jeg er oprindelig udlært Blikkenslager & Rørlægger, men i 1982 fik jeg nok af stoppede lokummer, utætte tagrender, kolde byggepladser, skænderier med p-vagter når man skulle finde en plads til servicevognen i Århus osv.osv. Der er selvfølgelig "løbet meget vand i åen" siden jeg forlod faget, men jeg synes nu ikke det er så kompliceret at installere et stoker anlæg, men på trods af dette kan jeg jo godt have "klokket" i det et eller andet sted, med et for stort flis forbrug til følge.

Mvh.

Luna.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Flis kontra piller

Indlæg af Flunk »

Data taget fra følgende sammenligning over brændværdier og andre data for biobrændsel:
Vedhæftede filer
Brændværdi.pdf
(7.16 KiB) Downloadet 922 gange
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
maw1
Stoker V
Stoker V
15
Indlæg: 185
Tilmeldt: 07 okt 2008 08:06
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: Ca. 300m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5540
Dagligt forbrug: 20-35 kilo
Årligt forbrug: 8 - 10

Re: Flis kontra piller

Indlæg af maw1 »

Hejsa :)

Jeg vil lige indskyde en lille bemærkning.

som jeg lige ser på det, hvad ang. dine udgifter til brændsel
er din udgift på flis 76m3 * 200 kr = 15.200 kr. ( +evt levering)
en aktuel pris på 10 ton træpiller = 15.000 kr. (+ evt levering) købt hos lavepriser.dk

så det kommer vel i sidste ende an på leverings prisen om det kan betale dig at skifte...
nu kan jeg ikke se hvor i landet du kommer fra....
så et gæt på en pris på levering er lidt svær....

mvh. Kenneth
Luna
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 30
Tilmeldt: 22 jul 2008 17:11

Re: Flis kontra piller

Indlæg af Luna »

Hej Kenneth,

Tak for dit svar, jeg er ikke så meget inde i priser på piller, men havde den opfattelse at et ton piller af god kvalitet kostede ca. 2.000 kr,- men jeg kan godt se at med de priser du refererer til, ja så er der jo ingen forskel - udover at pillerne måske er lidt nemmere at håndtere for mig. Har du gode erfaringer med de billige piller ? Vedr. evt. transport af træpiller så er jeg bosiddende midt på Djursland.

Mvh.

Luna.
maw1
Stoker V
Stoker V
15
Indlæg: 185
Tilmeldt: 07 okt 2008 08:06
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: Ca. 300m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5540
Dagligt forbrug: 20-35 kilo
Årligt forbrug: 8 - 10

Re: Flis kontra piller

Indlæg af maw1 »

jeg fyrede sidste år med lidt blanede træpiller,
dog med det til fælles for dem alle, at de er fra de baltiske lande.
Jeg har i år valgt at købe ind til 2 års forbrug, da prisen var rigtig god.
jeg har købt hos www.lavepriser.dk
pris pr palle (975 kg) 1500 incl moms.
Jeg har nu haft mit fyr kørende i ca 14 dage, og været ganske godt tilfreds...
Det skal dertil også siges at mit fyr (Baxi Multiheat 1,5)
er næsten alt ædende :)
Jeg har hørt fra folk med faldstoker at de kan have problemer med smuld mm.

men kan da oplyse at hvis du køber 10 paller ved www.lavepriser.dk
vil prisen være 15.000
fragt vil ligge på ca 2250.

du kan se mere på deres hjemmeside. :great:

mvh. Kenneth
Garmin
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: Flis kontra piller

Indlæg af Garmin »

Kørte med fllis i en periode i min M20i.
700l magasin, med flis skulle det fyldes dagligt, med piller ugentligt.
Mit bud ville være at flis fylder ca 5 x så meget som piller.
Nu var det så temmeligt groft flis jeg havde, har nok en betydning.
Skovflis burde vel stadig kunne købes for ca 100 pr m2 + transport ?

/G

Besvar