Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opvarmning af skur

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af MortenH » 06 okt 2009 20:16

Garmin, well, jeg tror jeg vil lære lidt om VVS inden jeg begiver mig ud i sådan en opgave her, javde jo lidt håbet den klogeste af dem alle herinde havde blandet sig lidt, men det skete desværre ikke :D

luftsolfangere er også sjove


Garmin
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj
Fødselsdag

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af Garmin » 06 okt 2009 20:56

Kom nu bare igang :-)
Sådan et projekt er jo perfekt til at lære af.
Eneste risiko er et par hundrede liter vand på gulvet i skuret ;-)

/G

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af Ernst Drastrup » 06 okt 2009 21:45

Hej Morten.
Hvis det er mig du hentyder til, så kan jeg kun sige, at Pelle er efterhånden lige så godt inde i solvarme som jeg er.
Nu har han stået i lære hos mig de sidste fire år, og har læst over 600 mails fra mig gennem tiden.
Når du selv har sådanne 12 Volts pumper liggende, så monterer du bare den mindste i første omgang, den vil nemt være tilstrækkeligt til dit eksperiment.
Blot synes jeg din solfanger skal være på mindst 2 m2.. Lav sådan een, som vi lavede nede på friland.
Jens Peter Mølgaard nede på Friland har fire matricer liggende.

OK. Nu prøver jeg, om jeg kan lægge et billede ind af en solfanger, som fire studenter har lavet
solfanger3.jpg

Her kan du se, hvordan de har snoet kobberrøret fra side til side op gennem solfangerkassen (med en svag stigning).
Læg den med ca. 60 graders hældning op ad den sydvendte ydervæg på skuret, og monter en slange fra toppen af fangeren til den øverste stuts, der sidder på udvendige side af kappen på v.v.beholderen. Ved denne tilgangsstuts kører du gennem et Tee stykke, som vender en af stutsene opad til en 2 liters eks.beholder, som godt kan være en plasticdunk.
Monter ligeledes en slange fra den nederste stuts på fangeren op til den nederste stuts, som sidder på modsatte side af kappen for neden.
Nu skal du bare forbinde den indvendige beholder med en radiator med en lille pumpe imellem.
Så har du knageme et billig solvarmeanlæg.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af MortenH » 06 okt 2009 22:26

Hej Ernst, Tja det kom måske lidt forkert ud, og nej det var ikke en direkt hentydning, selve solfangeren og hvordan jeg bygger den har jeg leget lidt med, har lånt en "bukke" dims til mine kobberrør, en matrice er jeg ved at bygge udfra alle de billeder der ligger på forum allerede, bla. dem Pelle har lagt, har desværre bare snart hørt så meget "dårligt" fra div vvs folk, bla om trykfare, vil jo nødigt springe skuret i luften, og da jeg ønsker at bruge systemet til en udebruser om sommeren, så har jeg fået afvide jeg skal passe meget på ang bakterier, jeg tænker også lidt på at om sommeren når solen virkelig er på, så bliver den beholder meget varm, og der er ikke brug for radiator, så meget går jeg heller ikke i bad :), hvad gør man med overskudsvarme der, eftersom det skal bruges til en udebruser kan jeg vel ikke bruge det samme vand i min radiator? er det ikke det vand der køre i "kappen" der skal sendes videre til min radiator? (Er i gang med at fixe vand i skuret.)

Garmin : Ja, det er som beskrevet ovenover, ikke vandpjask jeg er bange for.. :)

/Morten

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af Ernst Drastrup » 07 okt 2009 11:46

Hej Morten
Hvis du vil have systemet til at virke om vinteren, så putter du frostvæske i solfangeren og da den er forbundet med kappen på v.v.beholderen, så betragtes det som et kredsløb for sig selv.
Frostvæsken i kappen opvarmer så vandet der er indeni beholderen, og det er dette vand du godt kan bruge til at cirkulere ned i en radiator, hvis det hele skal være meget billigt.
Og jeg formoder, at det er kun dig selv og måske konen, der vil bruge den udendørs bruser.
Så er man jo selv herre over, om man vil løbe risikoen med hensyn til bakterierne.
Men hele sommeren igennem, skal solen nok holde temperaturen så højt, at der ikke vil være nogen bakterier.
Lyt ikke til dem der siger, at du risikerer at sprænge hytten i luften.
Du skal bare sikre dig, at vandet og frostvæsken har mulighed for at kunne udvide sig 4 %.
Det gør du i form af 2 eks.beholdere. Den på frostvæsken kan bare være en 2 liter plasticdunk eller lignende.
Men på Vandværksvandet, der skal du enten montere en 10 kg. sikkerhedsventil, hvis v.v.s manden har monteret en kontraventil eller også monterer du en 10 liter ekspansionsbeholder.
Det behøver ikke være så svært.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af MortenH » 07 okt 2009 13:30

Hej Ernst, det lyder godt, det var det tryk halløj jeg var mest nervøs for, især da der intet står på min vvb, ang udebruser, så tror jeg kun vi vil benytte den fra mar til okt md, så bakterierne bliver ikke et problem, det lyder godt.

Så er det kun at afvente lidt bedere vejr så jeg kan grave den rende færdig til vandrør.

/Morten

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj
Fødselsdag

Re: Opvarmning af skur

Indlæg af Garmin » 08 okt 2009 18:20

Forstår din frygt !
Jeg har selv været ubehageligt tæt på en temmelig stor dampkedel der valgte at forlade lokalet.
Vel at mærke medbringende sig en gavl, en stensætning og en parkeret bil.
Skræmmende !! også selv om jeg var mere end 100m fra stedet.
En fungerende sikkerhedsventil på alt hvad der kan blive til en "lukket" kreds, god ting ;-)
I den størrelse du er ved at "lege" med behøves frygten nu ikke at få overtaget :-)

/G


Besvar