Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er vandet 60 eller 70 grader?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Ole S. » 07 sep 2009 17:38

Hej

Hvis ikke at montere føleren i en dyklomme er nøjagtig nok for dig, må du nok selv opfinde noget nyt. Men nu snakker vi altså om decimaler, hvis du forstår.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 07 sep 2009 19:09

Hvorfor ikke følge rådet om at pille glasset af termometret i fronten af kedlen og stille temperaturen på det, som styringen viser?

Det er formentlig det, som producenten af termometret har forstillet sig skulle ske, når der kom vand og varme på fyret. Det tager ca. 1 minut.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af stokernut » 08 sep 2009 07:41

Frank_Rasmussen skrev:Hvorfor ikke følge rådet om at pille glasset af termometret i fronten af kedlen og stille temperaturen på det, som styringen viser?

Det er formentlig det, som producenten af termometret har forstillet sig skulle ske, når der kom vand og varme på fyret. Det tager ca. 1 minut.
Jamen det gør jeg nok også når jeg på et tidspunkt føler mig overbevist om, at styringen viser korrekt og ikke omvendt.

Men det kan IKKE være decimaler. Vi er nu 3 Scotte ejere som har måtte sætte styringen på 53 grader, for at få vand ud i systemet på ca. 60 grader (ok jeg har bare fulgt de to andres råd), men en difference på 7 grader, kan næppe kaldes decimaler.

Og hvis ovenstående er korrekt (altså at vandet reelt er 60 grader når styringen viser 53 grader, så vil det jo ikke hjælpe at flytte viseren på kedlens termometer....jo men hvor meget? Hvad viser korrekt).

Næh det er altså bare ikke "godt nok" at lave et system som ikke tilsikre det korrekte visning (BEGGE STEDER).
16Kw Scotte med 6.35 styring

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af stokernut » 17 sep 2009 14:56

Se nu har jeg jo haft en professionel VVS mand på besøg. En mester med 40 års erfaring. Jeg spurgte ham om den målte temperatur på et udvendigt rør (med føler total issoleret) godt kunne vise fx. 5 grader koldere end hvad den reelle vandtemperatur er inde i røret. Hans svar var ganske simpelt:

Ja sagtens. Det vil ALTID være et varmetab af flere grader fra indvendig måling til udvendig.

Og med "indvendig" mente han altså ikke en dyklomme e. lign., men den reelle vandtemperatur.

Så måske antagelserne om at styringen skal stå lidt lavere, hvis man ønsker et fremløb på 60 grader holder stik. Jeg har sat mit fremløb til 55 grader nu, men ender måske på 57.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
mbech
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 05 jan 2007 19:39
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Geografisk sted: Hjørring

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af mbech » 17 sep 2009 16:33

stokernut skrev:Ja sagtens. Det vil ALTID være et varmetab af flere grader fra indvendig måling til udvendig.
Det er ligesom med os selv. Vi er ca. 37 grader indeni, men kun ca. 30-32 grader udenpå. Derfor tager man temperaturen i en "dyklomme" :roll:


Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Modtaget likes: 2 gange

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Æblebjerg » 17 sep 2009 17:04

Hej

Min styring viser også ca. 8-9 grader lavere end skivetermometeret på opopkedlen, der igen viser ca. det samme som skivetermometeret på shunten (fremløb). Da opop og shunt viser ca. (+/- 2 grader) det samme har jeg konkluderet at min styring viser 8-9 grader for lidt, og har sat setpunkt derefter. Styringen føler på ydersiden af fremløb ca. 10 cm. fra keddel og er isoleret med 10 cm mineraluld.

Jeg tror dog ikke der er en temperaturforskel på 8-9 grader mellem yderside og inderside, når røret er isoleret. Højst en grad eller 2.
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer

Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Jordsmeden » 17 sep 2009 17:24

Hej

Jeg har testet min temp med et godt gammeldags termometer i dykrør, og i mit tilfælde passer styringen inden for mindre end 1 grad når begge følere er monteret i dykrør, temp. på kedeltermometer viser ca 10 grader for meget.

dette kan også ses når fyret er slukket, efter en uge viser kedel skiven stadig 25-30 gr.

Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Stokerservice » 17 sep 2009 21:07

Stokernut
Vil det sige at følerlommer kun er for tyndarmede discotek bøsser og andre svage sjæle som ikke fatter en meter af hvordan og hvor man måler tempreturen rigtig ??
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk

Brugeravatar
a.baatz
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 16 nov 2007 16:50
Mit fyr: SK stoker
Areal: 208 + 122 + 20
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5863
Dagligt forbrug: 25-30 gennemsnit
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Rolfsted, fyn

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af a.baatz » 18 sep 2009 09:01

Hallo! Grunden til at temperaturen udvendigt er lavere er at der er et areal der mister varme til omgivelserne. Jo mindre areal - jo mindre varmetab. En dyklomme er monteret inde i den omgivende væske og har således ikke noget areal at miste varme til omgivelserne med og derfor er temperaturen meget tæt på den samme i en dyklomme, som i den omgivende væske. Iøvrigt er en dyklomme lavet i kobber, der har en meget stor varmeledningsevne. Prøv at læse lidt om thermodynamik... Luk iøvrig det resterende hul i dykrøret til med rockwool, så der ikke er et varmetab der.
Intet er umuligt - der er bare noget der er sværere end andet..

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af stokernut » 18 sep 2009 09:37

Jeg ved ikke hvad det vil sige, men det er vel logisk at selv om man måler temperaturen i en dyklomme vil det give en lavere temperatur, end hvis man kunne måle selve vandet. Der er jo også metal (messing "or what ever" mellem vand og termometer i en dyklomme). Så rådet er bare, at man sætter sin styrring til lidt under 60 grader, hvis man ønsker et fremløb på 60 grader. Sætter man styringen til 60 grader lukker man MÅSKE 65 grader vand ud i fremløbet (hvilket jo også er helt ok).
16Kw Scotte med 6.35 styring


Besvar