Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af pelle » 31 aug 2009 15:53

Hej
jeg vil tro en sådan en
T-G termostat KP 0-90 gr. til 275 kr +m kan klare din kaliofære.

http://vvs-eksperten.dk/index/search?q= ... at+kontakt

Sæt føleren neders på tanken. Stil den til feks.80 gr. Så går kaliofær igang når temp. kommer op og over de 80 og den slukker når temp. kommer under 80.

Den har tre ben og kan også bruges modsat.

Kom da helt til at tænke på dit Flade tag . Så er det sikkert let at komme derop til dem.
Du kunne jo også bare smide pressening over en del af arealet i sommertiden.
Det samme pressenning kan du bruge til at lave en basin foran fangerne i fyringssæsonen. Så vandet virker som reflektor. Så får du et højere udbytte. Ikke nogen basin i den forstand, men bare et par cm vand.omkranset af en træramme. Man kan evt bruge noget lyst pressenning.

Nå, det var bare lige nogle tanker jeg fik.

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af andersen2009 » 31 aug 2009 17:29

Pelle: Jeg har har set man få nogle reflektore til at sidde bagpå fangeren, som skulle reflektere den lys der "smutter" mellem rørne.
Syntes din idé er ganske interesant, er dog bange for jeg har lidt for meget fald på og derfor skal der en stor mængde vand til og tror egentlig det bliver for tungt ..!
Men muligheden var jo så at man kunne lægge de reflektore på taget som kunne gøre det ud for vand og dermed hæve indstrålingen på fangeren.....
http://www.hedestoker.dk/content/Solvar ... lvarme.pdf
I denne vejledning kan man se den reflektor jeg omtaler.!

Tror du det relæ/føler kan klare at tænde for blæseren i kalofiren..??? eller hvad finder jeg på der.?

Har siddet og tænkt lidt.... lyder 11 meter skygge ikke af meget, eller er det bare mig..?
Men regnstykket om skyggen ser ganske fornuftigt, men det overstiger desværre mine evner med sådanne udregninger :-(
Men tak for det..!

VH
Kenneth
Last edited by 1 on andersen2009; edited 31 times in total

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af andersen2009 » 31 aug 2009 17:32

mr.mcp skrev: Hej.
Det kommer lidt an på hvor i landet du bor (ved godt forskellen er lille), men du kan prøve at lege lidt med den her.
http://susdesign.com/sunangle/
Her hvor jeg bor er det kl. 18:55 i dag.
og Fjellerup ligger jo ikke fandens langt Hesselager, så går ikke ud fra at de 20 km vi er fa hinanden gør den store forskel.... Så tak for den..!

VH
Kenneth

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af pelle » 31 aug 2009 17:40

andersen2009 skrev:Pelle: Jeg har har set man få nogle reflektore til at sidde bagpå fangeren, som skulle reflektere den lys der "smutter" mellem rørne.
Syntes din idé er ganske interesant, er dog bange for jeg har lidt for meget fald på og derfor skal der en stor mængde vand til og tror egentlig det bliver for tungt ..!
Men muligheden var jo så at man kunne lægge de reflektore på taget som kunne gøre det ud for vand og dermed hæve indstrålingen på fangeren.....
http://www.hedestoker.dk/content/Solvar ... lvarme.pdf
I denne vejledning kan man se den reflektor jeg omtaler.!

Har siddet og tænkt lidt.... lyder 11 meter skygge ikke af meget, eller er det bare mig..?
Men regnstykket om skyggen ser ganske fornuftigt, men det overstiger desværre mine evner med sådanne udregninger :-(
Men tak for det..!
VH
Kenneth
Hej

Ang. de 11 meter.

Nej den er god nok. På den årstid er solen lige ved at falde ned, så skyggen bliver noget lang. :)

Men prøv at hæv de bagerste lidt. Det er også kun et lille stykke tid det er så slemt. Så det er nok kun det nederste af rør der ikke får så meget sol. Allerede i feb. er solen godt oppe igen.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af mr.mcp » 31 aug 2009 19:06

andersen2009 skrev: og Fjellerup ligger jo ikke fandens langt Hesselager, så går ikke ud fra at de 20 km vi er fa hinanden gør den store forskel.... Så tak for den..!
VH
Kenneth
Øv det var overskyet, men pelle har ret, skyggen er lang.
Du kan bruge den her http://www.formel.dk/matematik/geometri ... rekant.htm til at regne efter.


Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af andersen2009 » 31 aug 2009 20:51

jeg var ude at måle kl.17.50 og der var min skygge 6 meter og lang er jeg er 1.75 høj(lav).... så der er fktisk ikke langt til de 11 meter... det lyder bare voldsomt.!
Jeg må nok finde en anden placering til solfangerene, de kommer en del i skygge, når man faktisk skal bruge dem mest.!

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af Ernst Drastrup » 01 sep 2009 21:49

For at undgå permafrost med et jordvarmeanlæg, kan man med stor fordel putte overskudsvarmen fra et stort solvarmeanlæg ned i samme rende som jordslangerne ligger i.

Akkumulering.:
Du kan godt regne med 15 liter akkumulering pr. rør ved et vacumrør fra Q-PRO solfangeranlæg. Så går du ikke helt forkert.

Jeg har lavet flere diagrammer til folk, der ønsker sig et lidt for stort solvarmeanlæg koblet sammen med et jordvarmeanlæg.

Men lav det også altid sådan, at du kan lukke lidt varme ud til gulvvarmen, i al fald til badeværelset.
jord sol erling sørensen.doc
(43 KiB) Downloadet 117 gange
Mange steder for folk at vide, at deres radiatorer er alt for små til jordvarme.
Langt de fleste steder er det en skrøne.
Hvor ofte har man haft radiatorene kørende på fuld skrue hele vinteren.
Og vinterne er ikke så kolde, som de har været, og husene er bedre isoleret nu om stunder.
Så I kan sagtens tage chancen.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af andersen2009 » 01 sep 2009 22:14

Ernst: Tak for info...!!
Vi lle det ikke være en idé at lægge solvarmen x antal cm UNDER jordvarmen, for evt. at "gemme" lidt varme..??

Iøvrigt nogen der har erfaringer med at bygge solfanger ud af gulvfordelings-plader..? de er beregnet til 20 mm pex, men kunne da godt forestille mig der kunne klemmes en 22mm kobberrør ned i dem og derefter male dem sorte..!?

VH
Kenneth

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af Muele » 02 sep 2009 09:00

Min svoger er færdig med gravearbejdet, og jeg er temmelig sikker på at hans plan går på at varme spritten i selve jordvarme-slangerne via en veksler, når de 3000 liter buffer er varm nok.

Det er iøvrigt en 24 kw varmepumpe han har købt, de har knap 400 m2 med gulvarme. Han har beregnet at han har brug for at cirkulere vandet med ½ liter i sekundet når gulvvarmen kører for fuldt knald. Det er meget, hvis nogen skulle være i tvivl.

Har i nogen ide om hvor meget det giver at varme jorden op om sommeren? Der må være et enormt tab inden man får brug for varmen hen på efteråret.

farmer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 25 mar 2009 11:13
Mit fyr: hjemme bygget
Areal: 240
Brændsel: korn
Årligt forbrug: 3-til-4.T
Geografisk sted: viborg

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af farmer » 02 sep 2009 09:31

andersen2009 skrev:Ernst: Tak for info...!!
Vi lle det ikke være en idé at lægge solvarmen x antal cm UNDER jordvarmen, for evt. at "gemme" lidt varme..??

Iøvrigt nogen der har erfaringer med at bygge solfanger ud af gulvfordelings-plader..? de er beregnet til 20 mm pex, men kunne da godt forestille mig der kunne klemmes en 22mm kobberrør ned i dem og derefter male dem sorte..!?

VH
Kenneth
hejsa. hvis man køber 3 eller flere kobber fanger hos vvs eksperten kan prisen komme ned på ca.2000kr pr. styk
så har man osse glas med lavt jerm indhold hvilket gir 10%. som ellers koster ca.400kr pr.m2 .man kan knap købe kobber alurammer glas og loddetin til 1000kr.pr m2 hedeflade man ved jo at fanger af rent kobber i absorberpladerne holder. ps tænk på vidresalg af huset ville du selv købe et anlæg der ikke kan gives garanti for udnyttelse og levetid????


Besvar