Har du en måde at komme af med overskudsvarmen om sommeren?
Jeg har 90 rør som vender øst/vest (koster ca 20% effekt, vel ca samme tab, som du får pga vinklen om sommeren) og 1200 liter akkumulering. Midt i august, da det hele var ved at være færdigisoleret, nåede jeg op på 80 grader i bunden af tanken og et par grader varmere i toppen. Jeg tror du får kogningsproblemer, hvis ikke du tager hensyn til det. 225 rør og 1800 (2100) liters akkumulering passer sikkert ok sammen, det meste af året, men får vi en uges no-stop-sol midt på sommeren, giver det altså noget varme! Min styring slukker for solvarmepumperne når toppen af tanken når 85 grader. Så koger den smule vand der er i i selve fangerne, men jeg kommer ikke til at stå med 1200 liter kogende vand.
Min svoger pønser også på et solvarmeanlæg i samme størrelsesorden som dit (ca 200 rør, stik syd, 45 graders vinkel. Det er hans erfaring at meget få forhandlere ved noget om så store anlæg. Han har lige installeret en varmepumpe, så han vil pumpe overskudsvarmen ned i jorden, til senere brug. Smart.
mvh Mogens