Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af andersen2009 » 30 aug 2009 20:58

Hejsa alle sammen...

Som nyt medlem, finder jeg jeres forum utrolig spændende og har læst en del af jeres indlæg.!
På forhånd tak for et fint forum.

Jeg har et solfanger anlæg under opbygning med 3x45 rør(heat pipe) i 70 grader og 3x30 rør(heat pipe) i 90 grader, begge målt ud fra vandret.
De 3x45 rør stårpået flat tag i stativ og der kunne måske godt være plads til 3x45 rør mere.... her kommer så mit spørgsmål: Hvor lang skygge kaster en 2 meter høj genstand, når solen står stik syd d.23 dec..? Detter lidt afgørende for om det kan betale sig at lave en række fangere mere.!

Til ovennævnte anlæg har jeg en akku-tank under opstilling på 1800 L + en VVB på 300 L, er solfangerene så underdiminsioneret eller er der plads til forbedringer på det punkt (flere fangere)

Det skal lige nævnes til ovenstående.... der er ikke monteret rør i alle holdere, der ligger 70 stk og venter med montering indtil akku-tank er helt på plads.!


Håber en venlig sjæl kan hjælpe :-)

MVH
Kenneth Andersen


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af pelle » 30 aug 2009 21:38

Hej

solen står 10.5 grad oppe på den korteste dag, stik syd. Hældningen på dine fangere skulle så være 79.5 grad fra vandret for at passe vinkelret på solen kl. 1200

Men hvorfor stille den bagerste række lodret. Jeg ville stille den på mellem 75 og 60 grader.
Man siger at 75 grader fra vandret er bedst i vinterhalvåret. Det er sådan et gennemsnit af alle vinter månederne.

Men december og hen til midt i januar er der jo ikke ret meget solskin. Der er ikke så meget at råbe hurra for. Så måske var 70 grader det bedste. Du vil alligevel få nok varme ind i sommertiden, med så mange rør.

Jeg ved man siger mellem 60-80 liter lager vand ved plane solfangere pr. m2

kender ikke lige tallet for rørsolfangerer..
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af andersen2009 » 30 aug 2009 21:47

Hej Pelle.

Tak for dit svar....
Meningen er også at den bagerste række solfnagere skal stå med 70 grader som den forreste række, er dog bare i tvivl om hvor lang skygge der bliver kastet fra den forreste række.?
Mine erfaringer med vakuum-rør er at de giver ca. 10 grader over bund-temp. på VVB på en overskyet dag. Kan jeg holde den til vinter med de ekstra rør, så er det fint med mig.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af pelle » 30 aug 2009 22:14

andersen2009 skrev:Hej Pelle.

Tak for dit svar....
Meningen er også at den bagerste række solfnagere skal stå med 70 grader som den forreste række, er dog bare i tvivl om hvor lang skygge der bliver kastet fra den forreste række.?
Mine erfaringer med vakuum-rør er at de giver ca. 10 grader over bund-temp. på VVB på en overskyet dag. Kan jeg holde den til vinter med de ekstra rør, så er det fint med mig.

Hej Igen

Jeg glemte helt at byde dig velkommen på forum.

jeg har engang været ved at måle den afstand ud. Fik det til en 10 meter. Men du kan jo selv lave forsøget, når solen er ved at gå ned.På en tidspunkt er den 10.5 grad over horisonten. Du kan måske hæve de bagerste lidt i forhold til dem foran, for man skulle da helst have det hele med.
Skygge giver ingen varme..

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af andersen2009 » 30 aug 2009 22:19

JoTak.....

hmmm, hvornår står solen i 10,5 graders højde..???
Måske jeg skulle vente til den 23.dec og så håbe på solskin den dag(Smiler)

Der ingen tvivl om at INGEN fanger skal monteres i skygge, hverken helt eller delvist... ALT skal suges ind beholderen..!

vh
Kenneth


mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af mr.mcp » 31 aug 2009 08:30

andersen2009 skrev:JoTak.....

hmmm, hvornår står solen i 10,5 graders højde..???
Måske jeg skulle vente til den 23.dec og så håbe på solskin den dag(Smiler)

Der ingen tvivl om at INGEN fanger skal monteres i skygge, hverken helt eller delvist... ALT skal suges ind beholderen..!

vh
Kenneth
Hej.
Det kommer lidt an på hvor i landet du bor (ved godt forskellen er lille), men du kan prøve at lege lidt med den her.
http://susdesign.com/sunangle/
Her hvor jeg bor er det kl. 18:55 i dag.

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af Muele » 31 aug 2009 12:20

Har du en måde at komme af med overskudsvarmen om sommeren?

Jeg har 90 rør som vender øst/vest (koster ca 20% effekt, vel ca samme tab, som du får pga vinklen om sommeren) og 1200 liter akkumulering. Midt i august, da det hele var ved at være færdigisoleret, nåede jeg op på 80 grader i bunden af tanken og et par grader varmere i toppen. Jeg tror du får kogningsproblemer, hvis ikke du tager hensyn til det. 225 rør og 1800 (2100) liters akkumulering passer sikkert ok sammen, det meste af året, men får vi en uges no-stop-sol midt på sommeren, giver det altså noget varme! Min styring slukker for solvarmepumperne når toppen af tanken når 85 grader. Så koger den smule vand der er i i selve fangerne, men jeg kommer ikke til at stå med 1200 liter kogende vand.

Min svoger pønser også på et solvarmeanlæg i samme størrelsesorden som dit (ca 200 rør, stik syd, 45 graders vinkel. Det er hans erfaring at meget få forhandlere ved noget om så store anlæg. Han har lige installeret en varmepumpe, så han vil pumpe overskudsvarmen ned i jorden, til senere brug. Smart.

mvh Mogens

Sol-eco
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af Sol-eco » 31 aug 2009 13:51

Hej

Jeg har ingen erfaring med anlæg med så mange rør, men har selv et anlæg med 120 rør og en 2000 liter tank. Under en længere periode med solskin har jeg haft temperaturen oppe på + 80 grader i bunden af tanken. Dette har dog været på tidspunkter hvor jeg ikke har haft åbnet for gulvvarmen. Specielt flisearealer med gulvvarme kræver faktisk en del varme for at de føles lune for tæerne. Jeg tror dog også at du kan gå hen at få problemer med at det vil koge.

Løsningen med at bruge tømme princip eller lade vandet i fangerne koge af ved at slukke pumpen kan jeg dog ikke anbefale da heatpipen ikke har godt af gentagne gange at få lov til at stagnere. Det vil medføre kortere levetid for heatpipen og det helt store problem her, ud over at det koster penge at udskifte den, er at det ikke umiddelbart er til at se hvilke heatpipes der virker og hvilke der ikke gør, det er jo kun vakuumrørerne det er til at se på om de er funktionsdygtige.
For at finde ud af hvilke heatpipes der er defekte kræves det at man skal adskille anlægget og teste hvert enkelt heatpipe og hvor mange gør lige det regelmæssigt?
Den bedste løsning vil være at finde et sted at afsætte varmen, det kan jo evt være en radiator som placeres et sted hvor det ikke generer at der sendes meget varme ud på en i forvejen varm dag, eller alternativt som foreslået i forrige anlæg sende ned så en varmepumpe måske kan nyde godt af varmen på et senere tidspunkt.

Jeg har selv gjort det at jeg har etableret et sandlager på 25 m3 som evt. overskudsvarme kan sendes ud i.
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk

mikkelfa
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18 jan 2009 00:52

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af mikkelfa » 31 aug 2009 14:29

Vha trigonometri, så giver det en skygge på:
solens vej = 2/cos(79,5) = 10,97
skyggens længde = 10,97 * cos(10,5) = 10,79m

Så 10 meter var et godt bud!!!

Men der går vel ikke mange dage før den er noget højere på himlen?

Mvh
Mikkel

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Råd om opsætning af solfanger + akku-tank

Indlæg af andersen2009 » 31 aug 2009 14:45

Anlæget er "kun" på 135 rør, men planlægger en 45 rør mere.... Overskudsvarmen vil blive kørt ud på loftet eller værksted/garage i form af en 35KW kalofire-blæser, når temp i tank-top når 90 grader. Forslag til automatik der kan tænde/slukke for denne er velkomne.!

Som nævnt ovenover er der ikke mange forhandlere der har erfaringer med mere end 90 rør, så jeg ekspermentere lidt på egen hånd. Men hvor intet vover, intet vindes.!


Den med jordvarme, var måske slet ikke så fjollet..... Rørne til jordvarme skal lægges ud med 120cm imellem og derfor kunne der kunne fint ligges solvarme-slanger imellem dem..??!! de vil give varme til jorden og videre til jordvarmen... det kunne komme til at give mening.!?

Mange tak for jeres input, dem kan bare ikke få for mange af.... så kom endelig med flere..!

MVH
Kenneth


Besvar