Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstil røgtemp

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Indstil røgtemp

Indlæg af Mr. X » 13 feb 2007 07:13

Klaus og andre, jeres røgtemp hvordan "indstiller" i den ?

Efter rensning havde jeg en fin temp på 140-150 ved 100%, dette med bypass helt åben, og begge keramikplader i over bålet. Nu efter 3 uger er temp igen faldet, og er 128 grader ved 100% (helt sikkert pga der ligger et ordentligt lag pulver på bypassventilen). Og denne temp er vel ikke sund for fyret i længden ???

Måske jeg skulle prøve at tage bypass'en helt ud ? Nogen der har prøvet dette, og hvad giver det i temperatur. Det hjælper ikke synderligt at fjerne den ene keramikplade - dette gjorde jeg sidst efter råd fra Karsten. Det hævede den midlertidigt, men jeg kan simpelthen ikke få den røgtemp op i nærheden af hvad i andre har. Reelt burde den jo stige eftersom fyret trænger til rensning, men hos mig er det modsat :shock:
mvh
Allan


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 13 feb 2007 07:34

På bypassen sidder der en strimmel glas snor 3x3 cm eller sådan, det er den der går ned og lukker for røgen mod røgvenderen, den har jeg fjernet og så åbnet for bypassen.. Det klarede mit problem .. Og fordi din røgtemperatur falder er fordi som du selv siger der ligger et lag støv på bypassen, det klares med et gok af en hammer på lågen :bounce:
Jeg har begge plader monteret ..

Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af soc » 13 feb 2007 07:48

Jeg har ikke alt det nymodens fis, men min temp stiger også når fyret trænger til rensning. Så det er en god indikator for rensning. Dog plejer jeg at kunne køre 1 måned mellem rensningerne.
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif

Rasmus
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 10 jan 2007 14:27
Mit fyr: Pl 27 Silver (med gl.dags kornbue)
Areal: 100, snart 250
Brændsel: Byg, havre, lidt piller og træ
Årligt forbrug: 6 tons, snart mere
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Rasmus » 13 feb 2007 23:12

Der sker ikke noget ved at fjerne by-pass ventilen. Det giver ca. 10-15 grader i min. Karsten sir´ osse det er ok at fjerne ventilen. Pladerne har jeg i, men når de er ude giver de 10 grader varmere røg hos mig.

Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af Mr. X » 14 feb 2007 07:41

Rasmus skrev:Der sker ikke noget ved at fjerne by-pass ventilen. Det giver ca. 10-15 grader i min. Karsten sir´ osse det er ok at fjerne ventilen. Pladerne har jeg i, men når de er ude giver de 10 grader varmere røg hos mig.
Super - den ryger ud næste gang jeg gør rent så :-)


Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af Mr. X » 15 feb 2007 17:29

YEAHH

Ud røg bypass-en, og VUPTI, 170 grader ved 100%, og 140 grader ved 48% :P :P :P

Og lige en finte - jeg havde jo læst i det gamle forum, at Klaus HAVDE lært at når man åbner låget i fyret mens det kører, får man rummet fuldt af aske der stiger op. Så jeg funderede noget over det - da jeg jo ikke vil slukke fyret. Så jeg åbnede låget på magasinet så fyret går i stå, lod det være åbent ca 1 minut så bålet var dysset godt ned. Åbnede selvfølgelig ikke for frontlågerne - og skruede forsigtigt møtrikken af på toplåget , og løftede liiiiiiiiiiige så stille - INGEN problem - jeg kunne i ro og mag tage bypassen ud - skal man lige have renset lidt eller lignende kan denne metode også SAGTENS bruges, uden man behøver slukke fyret. Jeg ved godt det skal slukkes til en ordentlig rengøring, men til alle pille-nørderne, så kan denne metode sagtens bruges når man lige skal se "hvorfor det nu kører så godt" :-)

Hannepande
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 08 feb 2007 18:45
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Hannepande » 15 feb 2007 18:57

guys,

jeg har også fjernet både bypass-ventil og keramikplade, men røgtemp'en kommer kun lige over 100 grader, når det fyret 100%. Er der andet, jeg kan gøre?

Hørte noget om, at låget kunne isoleres yderligere, men hvordan og hvor meget giver det egentlig?

Håber I kan hjælpe...

Mvh
Hanne

Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af Mr. X » 15 feb 2007 22:10

Hannepande skrev:guys,

jeg har også fjernet både bypass-ventil og keramikplade, men røgtemp'en kommer kun lige over 100 grader, når det fyret 100%. Er der andet, jeg kan gøre?

Hørte noget om, at låget kunne isoleres yderligere, men hvordan og hvor meget giver det egentlig?

Håber I kan hjælpe...

Mvh
Hanne
Tjae, så er der vist ikke møj mere du kan gøre. Hvor måler du din røgtemp ?? Jeg har måler i afgang fra fyret, der aflæses i displayet. Har du et normalt termometer spændt på selve røgrøret er det nok derfor. Og sætter du et termometer på EFTER trækstabilisatoren (hvis du har en sådan) vil temperaturen være væsentligt lavere end direkte inde i afgangshullet.

Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 15 feb 2007 22:33

Angående isolering så se her:
viewtopic.php?t=25

Mine forælder har lige isoleret deres R15 det gav en stining på ca 20 grader. så un ligge de over 100 hele tiden.
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)

Michael K
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 73
Tilmeldt: 04 jan 2007 21:01
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Michael K » 15 feb 2007 22:52

Hej Hanne.
Jeg har også i et gammelt forum læst, at hvis man kører med for meget luft, vil det også køle røgtemperaturen, fordi der trækker for meget luft igennem kedlen. Måske det kan være derfor. Syntes selv det lyder ulogisk, men der er nok nogen, der helt nøjagtig kan forklare fænomenet.
Med venlig hilsen
Michael K
(Kommende stokerfyrsejer, måske Liagros Benekov R 15).
(Det blev så ikke stokerfyr alligevel, men jordvarme).


Besvar