solvarme kombineret med stoker og fastbrændsel

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Richter
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12 aug 2009 22:46

solvarme kombineret med stoker og fastbrændsel

Indlæg af Richter »

Hej , jeg er ny på stoker forum, Jeg har et Linka P30 træpille stoker uden el tænding. Fyret er enkelt og har kørt godt ca. 7 år, men kører dårligt i lavlast, jeg har derfor elpatron på varmtvandsbeholder om sommeren. Jeg har adgang til brænde som jeg pt ikke får udnyttet og skal igang med at skifte tag på en længe. Overvejer derfor at montere solvarme samt brændekeddel, ideen er at køre brænde + sol i overgangsperioderne og sommer og træpiller vinter. jeg har ca 120 m2 gulvvarme samt yderligere 120 m2 opvarmet med radiator. jeg ville gerne dimensionere solvarmen så den kan bidrage til gulvarme i bryggers + bad om sommeren. Er der nogen der har erfaring med at sammensætte sådan et anlæg, jeg har plads til accu. tank :?

Sol-eco
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Re: solvarme kombineret med stoker og fastbrændsel

Indlæg af Sol-eco »

Hej Richter

Jeg har et system lignende det du har tanker om. Jeg fyrer med træpiller, men har fra tidligere tiders brændefyring en 2000 liters akkumuleringstank. Til sommerdrift har jeg solfangersystem med 120 vakuumrør. Jeg prioriterer det varme vand først i en 300 liters varmtvandsbeholder og derefter ledes overskudsvarmen til akkumuleringstanken, som forsyner ca 100 m2 gulvvarme samt yderligere 100 m2 radiator opvarmet areal med varme.

Huset er et gammelt statshusmandsbrug fra 1930 så selvom det er moderniseret er isoleringen ikke tilsvarende et nyt hus.

Med dette setup har jeg i år slukket for mit fyr den 1 april og sidste år kunne jeg vente til omkring 1 oktober inden jeg startede fyret.

Akkutanken er lidt vel stor til antallet af rør, men eftersom jeg havde den stående har jeg ikke ændret på dette. 120 rør er nok også en lille smule i underkanten, idet der i perioder hvor der har været overskyet i 2-3 dage ikke har været så meget overskud til gulvvarmen og klinkegulvene derfor har kunnet føles lidt kolde. I de områder hvor vi har trægulve med gulvvarme under har der ikke været nogen problemer.

Jeg har sidste år leveret 1 anlæg med 90 rør der er koblet på en 300 liter varmtvandsbeholder samt en 1200 liter akkumuleringstank til overskudsvarme. Huset her er nybygget og velisoleret, hvilket resulterer i at man også her har kunne klare sig med solvarme i perioden ca 1 april til 1 oktober. Her gør det samme sig gældende, nemlig at klinkegulvene kan føles kolde selvom der er 20-22 grader i huset, hvor der er trægulve er der fin komfort.

Derudover har jeg også leveret et anlæg med 120 rør til en ejendom magen til min egen, hvor anlægget er koblet til en 800 liters akkumuleringstank. Herr er der lidt varmetab grundet meget lange rør. Dette fungerer også så fyret kan være slukket i ca 5-6 månder om året.

mvh.
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: solvarme kombineret med stoker og fastbrændsel

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej Ritcher.
Det skulle ikke være umuligt at strikke et godt solvarmeanlæg sammen til dig.
Nu har jeg forsøgt at vedhæfte et par diagrammer, men computeren skriver, at der er ikke plads til flere i øjeblikket.
Det har jeg ikke været ude for før, men hvis du sender mig en mail, så sender jeg gerne et par diagrammer til dig.

Adressen er .: mailernst@mail.dk
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: solvarme kombineret med stoker og fastbrændsel

Indlæg af Ulrik »

Jeg har ændret kvoten så der fortsat kan uploades til forumet.
MvH Ulrik©
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: solvarme kombineret med stoker og fastbrændsel

Indlæg af Flunk »

Ernst Drastrup skrev:Hej Ritcher.
Det skulle ikke være umuligt at strikke et godt solvarmeanlæg sammen til dig.
Nu har jeg forsøgt at vedhæfte et par diagrammer, men computeren skriver, at der er ikke plads til flere i øjeblikket.
Det har jeg ikke været ude for før, men hvis du sender mig en mail, så sender jeg gerne et par diagrammer til dig.

Adressen er .: mailernst@mail.dk

Hej Ernst.

Vi vil gerne have dine diagrammer her ind på forum, istedet for at du sender dem via. mail, der er sikkert andre der kan bruge dem.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: solvarme kombineret med stoker og fastbrændsel

Indlæg af Flunk »

Hej Ernst

Hvis du har problemer med at vedhæfte diagrammer, så send dem til en af redaktørerne, de vil så sørge for at de bliver vedhæftet dit indlæg.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: solvarme kombineret med stoker og fastbrændsel

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej Richter.
OK. Jeg prøver igen, at vedhæfte et par diagrammer, så du kan se lidt om, hvordan det kan laves.
Diagram til STOKER Svend 23. Juni 07.doc
(37 KiB) Downloadet 336 gange
Muele kendt fra Stoker Forum. 23. Juli 09.doc
(37.5 KiB) Downloadet 287 gange
.

Diagrammet med vindmøllen, her kan du bare erstatte vindmøllen med en kedel.

Jeg har mange andre diagrammer, men håber det kan vejlede dig en lille smule.
Du er altrid velkommen til at spørge igen, om nødvendigt.

Hvis du anvender Q-PRO vacumrør, og fremløb og retur kan føres frem oppe under kippen, (indenfor isoleringen) så de mærker husets varme og ikke tagets kulde,
så kan du godt køre uden frostvæske. Skulle der endelig blive streng frost, kan du bare tvangsstarte cirkulationspumpen. Det er betydeligt billigere, så sparer du også en veksler.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
pilbro
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 18
Tilmeldt: 02 okt 2010 10:35
Mit fyr: Woody 20 Kw
Areal: 350
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Årligt forbrug: 15
Geografisk sted: Skanderborg

Re: solvarme kombineret med stoker og fastbrændsel

Indlæg af pilbro »

Hej Richter

Indlægget er et år gammelt, så måske har du lavet mange ændringer på dit anlæg, men alligevel vil jeg komme med en kommentar.

Jeg har et Linka P30 fyr ligesom du og opvarmer ca det samme fordelt på gulvvarme og radiatorvarme.
Jeg har haft samme spekulationer som du og satte sidste forår et solvarme anlæg op som supplement til fyret.
Følgende er min beretning om erfaringer.

Jeg har 80 rør og har sat en 1000 liters solvarme/lagfordelingstank op som både fåret og solfangeren opvarmer.
Da min varmtvandsbeholder er en kombi-vv og er 30 meter væk fra fyret, har jeg fortsat valgt at lade centralvarmen opvarme denne. Problemet med solvarmen er at centralvarmen kan nedkøle vv-beholderen om natten på trods af diverse termostatjusteringer.

Jeg endte med at købe en minisolfangerstyring og en magnetventil, således at der kun åbnes for centralvarmevand til vv-beholder såfremt det er varmere end det opvarmede vand i vv-beholderen.
For at sikre altid varmt badevand på kolde sommerdage, har jeg sat et døgnur foran vv-beholderen sådan at hvis vandet ikke er varmt nok, slår den el-patronen til kl 05-06 om morgen. Det fungerer rigtig godt.

Problemet er dog stadig i overgangperioder hvor solen ikke helt kan levere nok, men stadig inden fyret rigtig gør gavn. Der har jeg de samme "sommer" problemer som før solfanger, at fyret går ud hvis der er for lang tid inden start temp er nået.
Derfor ville det været rigtig godt at have et fyr der selv kunne starte. Solfangerstyringen kan nemlig også bede fyret om at starte.

Selvom jeg som udgangspunkt er glad for solfangeren har jeg dog fået armene ned og selvom jeg overvejer flere rør, bliver det aldrig den succes som jeg drømte om - altså at kunne nøjes med solvarme fra start april til slut oktober. Det er nærmere fra start maj til midt september med dage der i mellem hvor fyret må startes op for at hjælpe.

Men på den anden side er rart at tænke på at når man ser bort fra de 50.000 kr solfangeren kostede, er varmen gratis når fyret er slukket. Samtidig skal man huske på at solfangeren hjælper fyret også om vinteren på soldage.
Men et fyr ala Scotte der selv kan starte er højt på ønske sedlen.

Jeg er nysgerrig på at høre om du har lavet ændringer på din installation.
I øvrigt har jeg hørt Linka om muligheden for at sætte en el-tænding på, men det er i følge dem ikke muligt..

Mvh
Flemming

Besvar