Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift fra piller til korn

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Skift fra piller til korn

Indlæg af BVMP » 15 feb 2007 19:03

Har lige startet fyret op med korn; 60 % hvede/40% byg. Købt til 700 kr/ton, i løs vægt. Jeg hentede første læs i de blå tønder som bruges i fiskeindrustrien.
Kørte til en fabrik, spurgte pænt .Og fik lov til at tage dem jeg skulle bruge, fra deres kasseret lager. Men fordi en tønde ikke kan holde lage kan den godt holde korn. Så jeg kørte derfra med 15 tønder med låg og spændebånd.
Hos korn lev. var en 2,5 t korn vogn fyldt op monteret med en snegl, så efter lidt søgen blev en stump plast rør sat på sneglen. Og så tog det ikke lang tid før jeg var på vej hjem.
Tønderne blev læsset af via en sliske og kørt på sækkevogn ind i fyrrummet.
Kalk blev indkøbt i Jem & Fix - godt nok noget havekalk, men kalk er vel kalk. Et par spande korn ind, noget kalk, røre lidt rundt osv. Frem med WD40 og en ligther og gang i fyret.
I morges var jeg lige ude og kigge, der var noget mere fyldig aske end med piller, skal have lavet en kornbremse alla Klaus, håber det hjælper.
Ellers ser det fornuftigt ud, fin farve i kedlen. Skal nok fin justeres.. men det skal der jo næsten altid.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".


Anonymous

Indlæg af Anonymous » 15 feb 2007 19:48

Pas på med kalk!!!!!!
Det danner syre når det bliver brænt og du risikere at din kedel ruster.
Du skal bruge kridt og en sæk kridt koster kun 35-40 kr, så er det vel ikke værd at tage chancen??

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 15 feb 2007 20:14

Ja det er jo næsten en leg :)
Men jeg vil da også opfordre til noget kridt i stedet..
Har du indstillet styringen til korn ?

Brugeravatar
vagterne
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 30 dec 2006 00:28
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af vagterne » 15 feb 2007 21:57

Hej bliver lidt forviret, troede man kunne bruge foderkalk, men nu siger i krit for at kedel ikke skal ruste :oops:

Anonymous

Indlæg af Anonymous » 15 feb 2007 22:00

foder kridt skal det være

mvh beny


Anonymous

Indlæg af Anonymous » 15 feb 2007 22:00

ja. ikke misforstå. Det hedder foderkridt eller calsiumcarbonat. Kalk er forbudt.

Michael K
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 73
Tilmeldt: 04 jan 2007 21:01
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Michael K » 15 feb 2007 22:01

vagterne skrev:Hej bliver lidt forviret, troede man kunne bruge foderkalk, men nu siger i krit for at kedel ikke skal ruste :oops:
Hej.

Jeg ved, der er noget der hedder foderkridt, og det er det mange bruger. Jeg tror ikke, der er noget, der hedder foderkalk, jeg tror kalk er alt for basisk til, at det kan spises af dyrene.
Med venlig hilsen
Michael K
(Kommende stokerfyrsejer, måske Liagros Benekov R 15).
(Det blev så ikke stokerfyr alligevel, men jordvarme).

Anonymous

Indlæg af Anonymous » 15 feb 2007 22:07

Nej nemlig.. der er en grund til de grimme orange ætse skilte der sidder på en spand kalk

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Indlæg af BVMP » 15 feb 2007 23:26

Nu spreder forviringen sig vist, for kalk er kridt = calciumcarbonat

Detter er et kopi fra http://da.wikipedia.org/wiki/Kalk_(mineral)

#Kalk (CaCO3) er et mineralsk stof, der er udbredt over hele Jorden, og som optræder i en lang række former fra de hårde og rene kalcit-krystaller over ren, hvid marmor til limsten, kalksten og skrivekridt. Den kemiske formel er den samme (når man ser bort fra urenheder), nemlig CaCO3 eller kalciumkarbonat. #

Så forskellen er - tror jeg - finheden og dermed formen kridtet/kalken er i posen.
Den største grund til at jeg købte havekalk var tidsnød, der er lidt til den ulokale landhandel.
For år siden fik en valp vi havde, kalk i fast form som kosttilskud på dyrlægens anbefaling, kalken blev indkøbt hos Matas og var "kalk". Nu fås kalk i pilleform sammensat med D-vitamin, som øger optagelsen af kalk. Bruges især mod knogleskørhed.

Med hensyn til styringen har jeg ændret i Ilt til 8,0 og i ilt point y til 2.6, ellers har jeg ikke ændret noget endnu. Jo, selvfølge temp er sat til 80 grader og retur hævet til 72.
Last edited by 1 on BVMP; edited 16 times in total
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Bjarne Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14 jan 2007 13:27
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 3 gange

Indlæg af Bjarne Petersen » 16 feb 2007 01:51

Nitram skrev:Pas på med kalk!!!!!!
Det danner syre når det bliver brænt og du risikere at din kedel ruster.
Du skal bruge kridt og en sæk kridt koster kun 35-40 kr, så er det vel ikke værd at tage chancen??
Arghhhhhhhhhh, kan det nu også passe :D

I så fald er der en hel del affaldsforbrændingsanlæg som har et seriøst problem, da de alle bruger kalk til at neutralisere salt og svovlsyre i røggassen.
(Kalken der bruges er oftes brændt kalk, hydrat kalk eller "modificeret kalk" (wulfrasorp, sorbacal eller lign. handelsnavne)

Som BVMP skriver kommer kalk og kridt fra samme "grundstof".

mvh
Bjarne Petersen


Besvar