Diverse spørgsmål omkring termometre

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
araldit
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 17
Tilmeldt: 08 sep 2007 07:27
Mit fyr: Ikke udfyldt

Diverse spørgsmål omkring termometre

Indlæg af araldit »

Hej Alle.

Jeg er gået igang med min fyrinstallation. Jeg har fået mig en opop kedel med en scotte pillebrænder. Derudover har jeg en Metro 160l varmtvandsbeholder.
I forbindelse med denne installationsprocess er jeg løbet ind i et par små ting som nogen sikkert ved her.

1. Jeg vil gerne have termometre på frem og returløb, samt radiator frem og tilabage, og måske på shunt røret. Hvilken type termometer bør jeg vælge? Et man spænder omkring røret: eks. http://www.vvs-grossisten.dk/index/fastspnding-855 eller et der skal monteres i vandet, ex: http://www.vvs-grossisten.dk/index/skivetermometer-859
Hvis det er den neddykkede version, hvad dykker man det så ned i? Et T-stykke, eller findes der specielle anordninger til termometre.

2. Jeg er ved et uheld kommet til at købe Danfoss RAVK 25-65 grader. Det var meningen at den skulle styre temperaturen i min varmtvandsbeholder, men jeg har fundet ud af at min metro C605 kan styre en magnetventil direkte ved hjælp af den drejeskive der sidder på fronten. Derfor vælger jeg at benytte en magnetventil istedet. Mit spørgsmål er så om ikke jeg kan bruge RAVK som shunt, ved hjælp af et T stykke. Man skal vel så bare sætte føleren i ved retur på kedlen. Hvilken "fatning" skal man evt. bruge her?

Det kan godt lyde lidt kringlet det hele, men spørg endelig hvis i er i tvivl.

Go' sommer

Ole

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Diverse spørgsmål omkring termometre

Indlæg af thoken »

araldit skrev:Hej Alle.

Jeg er gået igang med min fyrinstallation. Jeg har fået mig en opop kedel med en scotte pillebrænder. Derudover har jeg en Metro 160l varmtvandsbeholder.
I forbindelse med denne installationsprocess er jeg løbet ind i et par små ting som nogen sikkert ved her.

1. Jeg vil gerne have termometre på frem og returløb, samt radiator frem og tilabage, og måske på shunt røret. Hvilken type termometer bør jeg vælge? Et man spænder omkring røret: eks. http://www.vvs-grossisten.dk/index/fastspnding-855 eller et der skal monteres i vandet, ex: http://www.vvs-grossisten.dk/index/skivetermometer-859
Hvis det er den neddykkede version, hvad dykker man det så ned i? Et T-stykke, eller findes der specielle anordninger til termometre.

2. Jeg er ved et uheld kommet til at købe Danfoss RAVK 25-65 grader. Det var meningen at den skulle styre temperaturen i min varmtvandsbeholder, men jeg har fundet ud af at min metro C605 kan styre en magnetventil direkte ved hjælp af den drejeskive der sidder på fronten. Derfor vælger jeg at benytte en magnetventil istedet. Mit spørgsmål er så om ikke jeg kan bruge RAVK som shunt, ved hjælp af et T stykke. Man skal vel så bare sætte føleren i ved retur på kedlen. Hvilken "fatning" skal man evt. bruge her?

Det kan godt lyde lidt kringlet det hele, men spørg endelig hvis i er i tvivl.

Go' sommer

Ole

Hej!
Ang. termometre, så er den model der spændes om røret ikke så præcis som den model der måler inde i røret. Den indvendige model monteres i en "dyklomme", eller ´termometer lomme.
Jeg har selv prøvet at sætte en magnetventil til min metro beholder, og jeg synes at den larmer og klikker(spolen på magnetventilen), så jeg skiftede den hurtigt ud med en termostat!
Denne løsning er også bedre da termostaten ikke forbruger strøm(vi er vel miljøbevidste :great: )

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
araldit
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 17
Tilmeldt: 08 sep 2007 07:27
Mit fyr: Ikke udfyldt

Re: Diverse spørgsmål omkring termometre

Indlæg af araldit »

Tak for svaret.

Hvis man så skal montere et termometer på et rør, sætter man vel et t-stykke i røret, hvor dyklommen skal monteres i. Ikke?

Mht. magnetventilen, så skal den sidde i et fyrrum, så støjen betyder ikke noget. Og sådan en bruger altså ikke ret meget strøm. Det den bruger, sparer jeg så på min alpha2 cirkulationspumpe ;-)

Ole
tnordholt

Re: Diverse spørgsmål omkring termometre

Indlæg af tnordholt »

Hej Ole,

Jeg har nogle termometre til salg (se under salgs delen af siden). Det er den dyre professionelle type der skal neddykkes i vandet. Sig til hvis du er interesseret.

Mvh
Thomas
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Diverse spørgsmål omkring termometre

Indlæg af thoken »

araldit skrev:Tak for svaret.

Hvis man så skal montere et termometer på et rør, sætter man vel et t-stykke i røret, hvor dyklommen skal monteres i. Ikke?

Mht. magnetventilen, så skal den sidde i et fyrrum, så støjen betyder ikke noget. Og sådan en bruger altså ikke ret meget strøm. Det den bruger, sparer jeg så på min alpha2 cirkulationspumpe ;-)

Ole

Hej!
Jeg tror ikke du sparer mere med din sparepumpe. Set fra pumpens side er det jo lige meget om det er en magnetventil der lukker røret, eller en termostat :roll: .
Men magnetventilen bruger lidt strøm!
Jeg havde bare meget bøvl med det dengang jeg brugte magnetventil.
Helt rigtig med t-stykker til montering af følerlommer :great:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Diverse spørgsmål omkring termometre

Indlæg af Jan_Al »

Nogle magnetventiler bruger trykforskellen over dem til at "forstærke" åbne/lukke funktionen, derfor er ikke alle fabrikater lige velegnet til formålet. En anden ting er jo den at en magnetventil er en ren on-off enhed, hvorimod at med en reguleringsventil (eks. RAVK ventil) får du en mere jævn temperatur af din VVB og en mere jævn belastning af din kedel. Jeg bruger en FJVR ventil til at styre VVB'ens temperatur med, og en RAVK ventil at styre kedlens retur-temperatur med :great:

Besvar