Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fittings til fordelerrør

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
chrsm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 jun 2009 11:30

Fittings til fordelerrør

Indlæg af chrsm » 15 jun 2009 11:42

Jeg er ved at fremstille et øldåse solpanel til varmtvand i vores kolonihavehus. Systemet skal være slevcirkulerende med en kappevarmtvandsbeholder og solfanger areal er 120x120 cm.
Jeg har snakket med Ernst der anbefaler at benytte fordelerrør på 15mm og lodrette rør på 10mm.
Jeg har været ved at bestille fittings og fundet ud af at 15x10x15 lodde tee's koster en formue (30-40 kr.) og da jeg skal bruge en 20 stykker så bliver det hurtigt 700kr bare for tee's.

Er der nogen der har en billigere løsning ?

Jeg har kigget lidt på viewtopic.php?f=121&t=3641&p=33724&hilit=+nipler#p33724 men det ser lidt omstændigt ud. Ernst snakker om billige nipler "Du har jo også mulighed for at købe nogle 1/4" x 10 mm. nipler med omløber og skærering. Så kan du skære 1/4" rørgevind i alm. 3/4" rør og skrue sådanne nipler deri." Er der nogen der ved hvordan det præcist ser ud ?

Chrsm


chrsm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 jun 2009 11:30

Re: Fittings til fordelerrør

Indlæg af chrsm » 18 jun 2009 09:09

Fandt selv svaret da jeg fik læst hvad der stod :-)
Har fat i Pelle og kan købe nogle 10mm x 1/4" nipler og så er tanken at "skrue" dem ned i et 3/4" rør som Ernst beskriver. Det er vist ikke så svært. Der er fine billeder her fra friland
http://sites.google.com/site/solvarmeek ... mme-daaser

Chrsm

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fittings til fordelerrør

Indlæg af pelle » 18 jun 2009 15:55

Hej chrsm

Når fordelerrørene ikke skal være længere end dem på friland og arealet bliver rimeligt stort, så syntes jeg godt du kan gå op i en et tommer rør som fordelerrør. Det er ganske enkelt nemmere at få de conix nipler til at slutte mere tæt til når der er mindre krumning på godset. På friland brugte vi pakgarn og noget paksalve med lidt lim i.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

smedenselv
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 08 apr 2007 11:22
Mit fyr: 16 kw woody vers 6.14+biocomfort kedel
Areal: 170
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: V.Nebel ved kolding

Re: Fittings til fordelerrør

Indlæg af smedenselv » 26 jul 2009 22:57

kunne man evt ikke bruge firkantede rør istedet ,det vil gøre det meget nemmere at få det tæt.
man lærer hver dag

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Fittings til fordelerrør

Indlæg af Ernst Drastrup » 27 jul 2009 22:26

Du kan også lave solfangeren, som den jeg lige har lavet til spejderne i Arden, og de havde den med på lejren der hedder Blå Sommer nede i kliplev. Som tegningen viser, lavede jeg to spiraler op gennem kassen.
Satte et T-stykke lige indenfor nede hvor returen går ind i fangeren, og kørte med to spiraler op gennem fangeren og samlede dem til ét rør igen, lige inden røret går ud af kassen helt oppe i toppen.
Jeg gjorde det for at halvere modstanden i de 25 meter 10 mm. kobberrør.
Det kræver bare sin mand, at kunne bukke kobberøret med dåser påsat, for du kan ikke få dåserne ind, efter du har bøjet røret.
Disse overgange fra ½" muffegevind til 10 mm. skærering med omløber, kostede ved v.v.s. grossisten 30 kr. pr. styk.
Dem skal du bruge 4 stk, af.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fittings til fordelerrør

Indlæg af pelle » 27 jul 2009 23:12

smedenselv skrev:kunne man evt ikke bruge firkantede rør istedet ,det vil gøre det meget nemmere at få det tæt.
Joh. Det ville være godt. Det har vi også undersøgt, men disse profiler er bare alt for dyre + at der skal svejses nipler i enderne på dem.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar