Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spørgsmål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Spørgsmål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af stokernut » 27 jul 2009 16:49

Jeg beklager jeg kommer med så mange spørgsmål og indlæg (uden i når at svare), men jo flere detaljer jeg kommer med, jo nemmere er det vel at give råd.

Nedenstående billeder (med tekst) viser noget bedre min "bekymring" mht. hvordan pokker jeg får mit vandrette røgrør til at stige op ad (uden understøttelse).

Samtidig er der billeder af min trækstabilisator. Er der nogen kommentarer til placeringen? Regner med at sætte mit røgtermometer på det vandrette røgrør, eller alternativ UNDER min trækstabilisator.
Vedhæftede filer
Shunt2.jpg
Shunt1.jpg
DetHænger.jpg
16Kw Scotte med 6.35 styring


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 27 jul 2009 18:05

Personligt ville jeg ikke have noget problem med at sætte et patentbånd fast i væggen og spænde den nederste vandrette del af røgrøret op ved at sætte den anden ende af patenten i det med en pladeskrue.

Jeg har tænkt mig at bruge ovnkit til i samlingerne af røgrøret.

jesperrl
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 08 jul 2008 20:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw på opop 418
Areal: 200 m2 + 45 m2
Brændsel: Barlinek ecopellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 20 kg i nov
Årligt forbrug: ca. 7
Geografisk sted: Lyby, Skive

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af jesperrl » 27 jul 2009 18:46

Jeg har ikke brugt noget i samlingerne af røg røret. Man kan vel evt sætte noget alu tape på men tror nu ikke det er nødvendig.
16 KW Scotte sw ver 4.13 på Opop 418 kedel, Alpha pro pumpe, 18 meter 2x32 mm preisoleret pex mellem fyrrum og beboelse, 110 liter vvb i beboelse.

Trollefar
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 163
Tilmeldt: 11 jun 2008 21:20
Mit fyr: Scotte på Opop kedel Ver 4.99
Areal: 170 m2+160 l vvb
Fremviser gerne i postnummer: 8860
Dagligt forbrug: vin 25-30 som 2-3 kg
Årligt forbrug: 5-6 Tons
Geografisk sted: 8860 Ulstrup
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Trollefar » 27 jul 2009 18:52

Hej

Hvis det er et thermometer magen til mit. skal det i en bøsning som bliver sktuet i et T stykke, inden røret går ind i kedlen.

Husk at monter røgtemperatur føler, så er det lidt nemmere at se hvornår kedlen trænger til at live renset. :D

Hvilken del af DK bor du i.
Vedhæftede filer
DSC04171.JPG
Shunt med thermometer monteret
DSC04169.JPG

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af thoken » 27 jul 2009 19:21

Hej!
Du bør sætte røgføleren under din trækstabilasator, ellers kan den jo blive kølet ned af det"falske" luft denne trækker ind!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af mejeristen » 27 jul 2009 22:19

sæt dog trækstabilisatoren på det vandrette rør og røggastermometeret på det lodrette rørgrør
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
mbech
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 05 jan 2007 19:39
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Geografisk sted: Hjørring

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af mbech » 28 jul 2009 00:01

stokernut skrev:Nedenstående billeder (med tekst) viser noget bedre min "bekymring" mht. hvordan pokker jeg får mit vandrette røgrør til at stige op ad (uden understøttelse).
Jeg tror ikke du får det godkendt med den forkerte hældning på røgrøret bag på kedlen. Måske kan du bukke et stykke fladjern og skrue det på væggen på det lodrette røgrør, og så bruge det til at holde systemet i en højere position, så røgen kan stige opad.

Jeg ville nok have ladet det vandrette rør sidde øverst ved skorstenen i stedet for nede ved kedlen. Så ville det kunne holde sig selv, men din rørføring forhindrer dette, så vidt jeg kan se på billederne.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af stokernut » 28 jul 2009 07:43

mejeristen skrev:sæt dog trækstabilisatoren på det vandrette rør og røggastermometeret på det lodrette rørgrør
Ups nu bliver jeg jo lidt forvirret. Jeg har hele tiden fået besked på at røggastermometeret SKAL sidde nærmere kedel end trækstabilisatoren.
thoken skrev:Hej!
Du bør sætte røgføleren under din trækstabilasator, ellers kan den jo blive kølet ned af det"falske" luft denne trækker ind!
Ikke bare i ovenstående citat, men flere steder, sååååå what to do?
mbech skrev:Jeg ville nok have ladet det vandrette rør sidde øverst ved skorstenen i stedet for nede ved kedlen. Så ville det kunne holde sig selv, men din rørføring forhindrer dette, så vidt jeg kan se på billederne.
Jamen hele grunden til jeg har et vandret rør, er jo at der skal være plads til at VVS manden kan skrue rør etc. på fremløbet. Så uanset hvad jeg gør, så SKAL jeg have et vandret rør fra Scotten, inden det lodrette rør. Har jeg ikke det vil første 90 graders bøjning simpelthen sidde for tæt ved det gevindstykke, der sidder på Scotten (fremløb).
Frank_Rasmussen skrev:Personligt ville jeg ikke have noget problem med at sætte et patentbånd fast i væggen og spænde den nederste vandrette del af røgrøret op ved at sætte den anden ende af patenten i det med en pladeskrue.
mbech skrev:Måske kan du bukke et stykke fladjern og skrue det på væggen på det lodrette røgrør, og så bruge det til at holde systemet i en højere position, så røgen kan stige opad.
Hmmmh jeg kan ikke lige se præcist hvad i mener. Hvad med om jeg understøttede det vandrette rør. ALtså en form for "fod" mellem røret og gulvet? Et lille "U-stykke" som røret hviler i, sat på et ½" vandrør, som så går ned til gulvet og hviler i en "holder", der er skruet i gulvet? Eller mere simpelt et par sokkelsten mellem gulv og det vandrette rør?
Troldefar" skrev:Hvilken del af DK bor du i.
Mellem Hjørring og Frederikshavn (så hvis nogen lige har lyst til at kikke forbi, så er der kaffe på kanden :wink: ). Som det tydeligvis fremgår af mine indlæg, har jeg ikke den mindste ide om Scotter etc.

Dine fine billeder har til og med givet mig grund til endnu et spørgsmål. Jeg har lige "lånt" dit billede og trukket det ind i paint og skrevet spørgsmålet på selve billedet.
Vedhæftede filer
fremløb.JPG
fremløb.JPG (23.93 KiB) Vist 975 gange
16Kw Scotte med 6.35 styring

danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af danni-nielsen » 28 jul 2009 08:04

Pumpen kan både sidde på fremløb og på retur, den skal bare side imellem kedel og shunt.
Mange monter pumpen på retur, dels for at den ikke bliver udsat for høje temperature og for den altid vil have vand og køre i hvis anlæget bliver utæt.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af danni-nielsen » 28 jul 2009 08:06

Pumpen kan både sidde på fremløb og på retur, den skal bare side imellem kedel og shunt.
Mange monter pumpen på retur, dels for at den ikke bliver udsat for høje temperature og for den altid vil have vand og køre i hvis anlæget bliver utæt.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)


Besvar