Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kedel??:)

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Langeviking
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 okt 2008 15:38

Kedel??:)

Indlæg af Langeviking » 17 jul 2009 22:04

Hej venner! Jeg har denne type brænder monteret på et gammelt gammelt olie fyr. Jeg ser mig nok nødsaget til snart at skaffe mig en ny kedel og ville spørge nogle af jer kompetente eksperter til råds? Er yderst tilfreds med selve træpille brænderen og dens styring (selvom jeg ikke er helt sikkert på hvordan dét virker med de forskellige værdier?) så den er der vel ingen grund til at skifte? I min gård har jeg et kæmpe halmballefyr min skorstensfejer har fortalt mig jeg kan få skrotpræmie for? Så ét af mine spørgsmål lyder... Hvilke kedel ville passe bedst til min greenheatup brænder og kan man få dækket noget af udgiften til en sådan med skrotpræmien fra halmfyret? Vi har ca 140 kvm hus...
Jeg har også 12 store termoruder og 10 sække tomme dåser til et meget snart kommende solvarme projekt...?(hvis det skal med regnes i forbindelse med valg af kedel...?

Glæder mig til at høre fra jer:)

Kristian Langeviking


Stoker I

Indlæg: 5
Tilmeldt: 03 okt 2008 15:38
Privat beskedEmail Langeviking


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Kedel??:)

Indlæg af Claus Birth » 20 jul 2009 22:56

Hej Langeviking!
Det med skrotningsordning, kan jeg ikke hjælpe dig med.
Valg af kedel, mener du et fabrikat eller hjælp til, hvad en sådan kan yde?
Jen mener at de fleste nyere kedler sagtens kan efterleve dine behov, dog er der to typer du skal vælge imellem, nemlig de moderne pladejernskedler eller en ny støbejernskedel.
Støbejern kan tåle hvad som helst, pladejern er ofte med størst virkningsgrad men tåler ikke så store temp.-svingninger, der kan føre til kondens med deraf flg. tæring.
Den samlede ydelse skal være 10-15kW for ikke at udøve en dårlig forbrænding det meste af året for nogle få dage at kunne følge med.
Altså ikke som ved biler :så stor motor som muligt, snarer tvætom.
Er det helt volapyk så skri lige en gang mere, så hjælpen bliver så præcis som mulig.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Kedel??:)

Indlæg af Ernst Drastrup » 23 jul 2009 10:49

Hvis du tænker på også at lave et solvarmeanlæg, så tænk på, at få indsvejset en radiator i en akkumuleringstank, og få en sådan monteret samtidigt.
Find gerne et diagram på min hjemmeside, som er.: http://solvarmeeksperten.blog.com/

Eller send venligst en mail med spørgsmål, så skal jeg nok svare dig hurtigst muligt.
mailernst@mail.dk
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar