Spørgsmål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Fyrteknik »

Brandteknisk Vejledning 32 i afsnit 7.4 gælder kun for en stoker og ikke for en pillebrænder.
På en pillebrænder skal der som udgangspunkt ikke være låg på siloen, men mange skorstensfejer
forlanger det, fordi de er bange for en støv eksplosion.
Låget må gerne være et paplåg og der er ingen krav om lågkontakt på faldstoker.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Ole S. »

J.P. skrev:Brandteknisk Vejledning 32 i afsnit 7.4 gælder kun for en stoker og ikke for en pillebrænder.
På en pillebrænder skal der som udgangspunkt ikke være låg på siloen, men mange skorstensfejer
forlanger det, fordi de er bange for en støv eksplosion.
Låget må gerne være et paplåg og der er ingen krav om lågkontakt på faldstoker.
Hej

Just what i skul til too say. Men var ikke helt sikker. :lol:
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Falck »

Bare for at sætte låg snakken i relief, så krævede min fejer at der kom låg på magasinet, pap, træ, eller hva f... jeg havde lyst til, bare et låg. Men siden har jeg ikke solgt et eneste låg i butikken.... ikke en, så der er langt mellem paragrafrytterne icon_cheesygrin.gif
Som fejer udtrykte det: Hvis du åbner låget og der vivler en lille bitte grist op i luften, så kan den i worst cace, drysse ned i dit magasin, og der er altid lidt læt antændeligt pille smul at der kan fange gnisten.......
Så en eller anden overdækning skal der til...
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af stokernut »

Flunk skrev:Billedet mangler vist
Næh det skulle da helst være der.

Men hvad siger i til at jeg smøre noget fliselim omkring røgrøret, på INDVENDIG side af skorstenen, eller er det bedre jeg støber?

Og hvis jeg gør, skal der så ikke også være en "indmuringsring" på den indvendigeside????

PS Tak for alle svarene mht. låg. Jeg undlader låg og når så skorstensfejeren kommer, må han sige "fy-fy" (har naturligvis et hjemmelavet låg, uden kontakt etc. klar som så lige kan smides over, så han stadig kan godkende i tilfælde af at han er lidt restriktiv).
16Kw Scotte med 6.35 styring
Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Jan_Al »

Du skal ikke have murbøsning på den indvendige side. Røgrøret må ikke stikke lidt ind i selve skorstenen. Jeg har sat skruer i alle samlinger, men ellers er der ikke brugt andre ting på at tætne røgrøret yderligere. Jeg har dog isoleret mit røgrør med 50mm mineraluld og derefter beklædt det med en aluminiums kappe. Selve røgrøret hviler så på en hyldeknægt. Røret kan derfor tages ned i et stykke hvis der skulle være brug for det. Godkendt uden anmærkning af fejer :great:

stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af stokernut »

Så er fyr og pillebeholder sat op. Jeg skal nu til at tilpasse røgrør etc. I denne forbindelse kommer så næste spørgsmål.

På bagsiden af Scotten, siddder er stort "rør" med gevind. Det sidder lige midt ud for mit røgrør og der er kun få cm mellem enden af dette rør og røgrøret. Går ud fra det er her min VVS mand kobler nogle rør på (om det så er udgående vand fra fyret eller indgående ved jeg endnu ikke).

Any way inden jeg nu skære røgrøret over og tilpasser det, ville det jo være genialt at vide om fyret skal længere væk fra det lodrette røgrør, så VVS manden får plads til de rør der nu skal på. Altså er det for lidt med kun et knæk fra fyret? Skal der også et vandret stykke rør på, for at skabe længere afstand med "gevind-røret" bag på fyret og så det lodrette røgrør?
Vedhæftede filer
ForTæt.jpg
16Kw Scotte med 6.35 styring
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af stokernut »

Nu er vi vel ved at være trætte af alle mine spørgsmål, men her kommer lige et mere (DET ER DOG BETINGET AF HVAD SVARET ER PÅ SPØRGSMÅLET I MIT SENESTE INDLÆG FØR DETTE).

Ud fra nedenstående billeder, er der så nogen der mener at mit fyr står for tæt på min pillebeholder (Hælding på snegl, retning på studs til brændehovedet, og buningen på den mellemliggende "flex" slange)?

Grunden til det står som det står, er at jeg gerne vil have selve fyret lige ud for skorstenshullet, så jeg undgår hældning på det lodrette røgrør.

Det er klart, at såfremt svaret på mit spørgsmål, i indlægget lige før dette, er at jeg SKAL flytte fyret længere væg fra bagvæggen, så VVS manden kan få plads til rør etc., så vil spørgsmålet i dette indlæg jo også være ændret, da hele opsætningen så vil blive forskudt etc.
Vedhæftede filer
ErDetFor Tæt3.jpg
ErDetFor Tæt2.jpg
ErDetFor Tæt1.jpg
16Kw Scotte med 6.35 styring
Brugeravatar
mbech
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 30
Tilmeldt: 05 jan 2007 19:39
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Geografisk sted: Hjørring

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af mbech »

Mit fyr og pillesilo står lige så tæt som dit, og det accepterede fejeren, selvom der vist er et cm-krav, som ikke var opfyldt. Man skal endda kravle ind under sneglen for at komme om til renselugen. Dog står min kedel lidt længere fremme, så man kan tage brænderen af kedlen udenfor siloens ben.
Brugeravatar
mbech
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 30
Tilmeldt: 05 jan 2007 19:39
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Geografisk sted: Hjørring

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af mbech »

Og husk at de vandrette forløb på røgrøret ikke må være helt vandret. De skal hælde en smule opad, når røgen skal gå fra kedel til skorsten.
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Ole S. »

Jan_Al skrev:Du skal ikke have murbøsning på den indvendige side. Røgrøret må ikke stikke lidt ind i selve skorstenen. Jeg har sat skruer i alle samlinger, men ellers er der ikke brugt andre ting på at tætne røgrøret yderligere. Jeg har dog isoleret mit røgrør med 50mm mineraluld og derefter beklædt det med en aluminiums kappe. Selve røgrøret hviler så på en hyldeknægt. Røret kan derfor tages ned i et stykke hvis der skulle være brug for det. Godkendt uden anmærkning af fejer :great:
Hej

Såvidt jeg husker skal røgrøret GERNE stikke et par cm ind i skorstenen, altså så det tydeligt kan mærkes inde i selve lysningen. Mener bestemt at det var beskeden fra fejer her.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Besvar