Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spørgsmål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af stokernut » 17 jul 2009 10:20

Ollii skrev: Om ikke andet ville det være klogt og skrive dine spørgsmål ned istedet for at ringe til ham igen og igen.
Ok du har ikke forstået det. Jeg kan IKKE skrive alle spørgsmål ned, for spørgsmål nummer 2. opstår først når jeg har afsluttet "projektdel nummer 1." Etc. etc.

Nu har jeg fået enorme gode råd her. Nu begynder jeg så at opstille mit Scotte, sætte mit røgrør på etc. Når det så er sket, vil jeg måske pludselig have spørgsmål til hvorledes sneglen skal sidde, eller min "shunt" (eller hvad den nu hedder) etc. Her kan jeg så igen bruge dette geniale forum og få brugbare råd.

Men fair nok giv du bare dine råd, jeg fortæller dig bare at jeg ikke kan bruge dit råd om at ringe til min skorstensfejer til noget.
16Kw Scotte med 6.35 styring


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af mejeristen » 17 jul 2009 14:39

Hmm nu har vi vist diskuteret brugen af skorstensfejeren rigeligt.
De henvisninger jeg gav til skorstensfejeren var affødt at spørgsmålet vedrørende røgrør og trækstabilisator hvor "fejer" må anses for at være ekspert

Til stokernut, når jeg læser dine ? får jeg den tanke at du måske burde overveje prof. assistance med installationen af den kedel! no offence!! :wink:
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Ulrik » 17 jul 2009 21:33

ehmmm, ja mon ikke brugen af skorstensfejer er diskuteret rigeligt.
Faktisk er det det der er brugt mest tid på i denne tråd...

Lodrette røgrør og trækstabilisatorer her intet med lovkrav at gøre. (udover at trækstabilisatoren skal være i samme rum som fyret)
Begge dele bruges mange steder.
jni besvarer spørgsmålet fint her: viewtopic.php?f=137&t=5558#p53774

Når nu stokernut ikke ønsker at ringe til sin fejer med disse spørgsmål, kunne vi jo besvare dem her. Det er netop det vi er her for.
Stokernut er selv inde på fordelen ved at bruge forum, netop bruger til bruger hjælp. En scotte bruger der deler sine erfaringer med en kommende scotte bruger.

sunshine.gif
MvH Ulrik©

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af mejeristen » 18 jul 2009 00:37

Ulrik skrev:ehmmm, ja mon ikke brugen af skorstensfejer er diskuteret rigeligt.
Faktisk er det det der er brugt mest tid på i denne tråd...

Lodrette røgrør og trækstabilisatorer her intet med lovkrav at gøre. (udover at trækstabilisatoren skal være i samme rum som fyret)
Begge dele bruges mange steder.
jni besvarer spørgsmålet fint her: viewtopic.php?f=137&t=5558#p53774

Når nu stokernut ikke ønsker at ringe til sin fejer med disse spørgsmål, kunne vi jo besvare dem her. Det er netop det vi er her for.
Stokernut er selv inde på fordelen ved at bruge forum, netop bruger til bruger hjælp. En scotte bruger der deler sine erfaringer med en kommende scotte bruger.

sunshine.gif
Der til er kun at sige !!!og !
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af stokernut » 19 jul 2009 18:18

Nu er gulvet malet, væggene kalket og loftet hvidtet. Røgrøret er sat igennem væggen via en murebøsning (som skorstensfejeren sagde, jeg skulle da jeg spurgte ham....he, he sorry).

Min plan er nu følgende:

Opsætte pillebeholder, da den skal stå så langt til venstre som muligt (og så lige et spørgsmål: Hvor er grænsen mht. låg på pillebeholder? Nogen skal have låg andre ikke.)

Når pillebeholderen er opsat, pakker jeg det nye fyr op og finder ud af om det kan stå centralt ud for hullet ud til skorstenen, eller lidt til højre her for. Herefter tilpasse det lodrette (eller let skrånene) røgrør. Evt. isættes trækstabilisatoren.

Herefter skal jeg have købt et røgtermometer (nogen anbefalinger....jeg handler hos VVS-eksperten).

Når jeg er kommet så langt, kontakter jeg min VVS mand og lader ham trække de rør der skal trækkes (nogle af de gamle skal forlænges/afkortes etc.).

Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på i forhold til ovennævnte proces?
16Kw Scotte med 6.35 styring


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Lau » 19 jul 2009 19:43

Står dit pillemagasin i samme rum, som fyret, så SKAL der være låg på - desuden, træsmuld antænder vildt nemt.

Røgtermometer: http://vvs-eksperten.dk/index/roegtermometer-500gr-p789
Et alternativ til ovennævnte, kunne være at finde et trådløst grilltermometer, så kan du også ret nemt måle temp i top af skorsten, samt du kan tage "viseren" med dig ind i et andet rum og bla bla bla..

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af stokernut » 20 jul 2009 00:29

Lau skrev:Står dit pillemagasin i samme rum, som fyret, så SKAL der være låg på - desuden, træsmuld antænder vildt nemt.
Hmmmmh ok, for da jeg købte fyret hos VVS eksperten og spurgte, så påstod de, at fordi den pågældende pille beholder var under x-antal kg skulle der ikke være låg på. De solgte heller ikke et låg til den pågældende model.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 jul 2009 11:26

Ang. låg:
Prøv at læs mit tidligere indlæg om dette i denne tråd. I sidste ende kommer det måske an på om kommunen synes, at man skal følge Brandteknisk Vejledning 32.

Ang. rækkefølge i opstilling:
Jeg har tænkt på at sætte røgrøret sammen med ovnkit (Morsø's fugepatron købt i det nærmeste byggemarked) for at få mindst mulig falsk luft i systemet. I givet fald er det nok det sidste man skal sætte endeligt sammen.

(Bunden af kedlen, hvor askeskuffen sidder, får også en omgang med fugepistolen)

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 jul 2009 12:15

...en anden overvejelse, før man sætter noget 'fast', kunne være hældningen på sneglen.

Som jeg forstår det, så kan lave hældninger betyde, at sneglen giver så meget, at anlægget har svært ved at dossere nøjagtigt. Det må vel især være et problem ved lav last.

For øjeblikket har min segl i 'prøveopstillingen' en hældning på 55 grader; men det også for at få et tilpas stykke smelteslange. da brænderen sidder meget høj på de nye Woody comfort-kedler.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af stokernut » 20 jul 2009 12:27

Frank_Rasmussen skrev:Ang. låg:
Prøv at læs mit tidligere indlæg om dette i denne tråd. I sidste ende kommer det måske an på om kommunen synes, at man skal følge Brandteknisk Vejledning 32.
Jeg har læste begge link fra dit tidligere indlæg. Mht til linket som vel er skorstensfejerenes "fagblad" har jeg ikke lige kunne finde en artikel som nævner låg på pillebeholder og mht linket som henviser til en anden tråd, kan jeg se, at denne tråd ikke er "afklaret" mht. om der kræves låg eller ej.
Frank_Rasmussen skrev:Ang. rækkefølge i opstilling:
Jeg har tænkt på at sætte røgrøret sammen med ovnkit (Morsø's fugepatron købt i det nærmeste byggemarked) for at få mindst mulig falsk luft i systemet. I givet fald er det nok det sidste man skal sætte endeligt sammen.
Tak det vil jeg gøre.
Frank_Rasmussen skrev:(Bunden af kedlen, hvor askeskuffen sidder, får også en omgang med fugepistolen)
OK
16Kw Scotte med 6.35 styring


Besvar