Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Så må jeg have en Scotte

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Groendahl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 07 jul 2009 13:58
Mit fyr: Scotte 16Kw
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: 5-8
Årligt forbrug: forventer ca. 5
Geografisk sted: Grindsted

Så må jeg have en Scotte

Indlæg af Groendahl » 14 jul 2009 14:21

Hejsa.

Jeg har nu gennem flere år brugt min hjemmebygget pillebrænder, Nu kom der så nye regler og vi skal til at bygge vores hus om derfor tager jeg nu og skifter min gode og trofaste pillebrænder ud...

Jeg er faldet for Scotten da den er lille og kompact og muligheden for interface er også meget vigtig for mig...

Jeg har nu får et par gode tilbud hjem på alt hvad jeg skal bruge. Men så kom der lige et par spørgsmål op:

1. Er der ingen ind & Udagange på Scotte styringen til at fortælle om den er igang, slukket til at tænde for 2. snegl ( til at fylde min silo med) ?

2. Er der nogle som broger stokerkontrol via Ethernet? - Fortæl gerne hvorledes da jeg kun kan læse om RS232

3. Kan stokerkontrol oploade data direkte til en ftp server?

4. Skal stokerkontrol køre på pcen altid for at logge data eller bliver de gemt i styringen indtil den tømmes?


/ Som i nok kan læse er jeg en person som elsker at rode i teknikken og glæder mig meget til at få et nyt system at optimere på. Jeg har gennem de sidste 10år udforsket pillebrænder og men dette er første gang jeg køber noget serie produceret...


frederikk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17 feb 2009 01:12
Mit fyr: Scotte Pillefyr
Areal: 170+24(værksted)
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6T
Geografisk sted: Vemb

Re: Så må jeg have en Scotte

Indlæg af frederikk » 14 jul 2009 15:07

Hej

1) Nej, Der er kun én indgang hvor du kan tvangsstyre Scotte styringen fra ekstern kontakt - eksempelvis din VVB eller et ur.
2) Der er kun RS232 interface på styringen. Der er nogle der bruger "trådløs RS232" via 2 bokse, men det har naturligvis en begrænset rækkevidde. Du kan "fjernstyre" stokerkontrol programmet via Ethernet med en 3. parts løsning; f.eks VNC, Teamviewer, eller Microsofts Remote Desktop.
3) Ja
4) Hvis du vil have fine grafer, så skal PC'en skal altid køre. Driftsdata (ydelse, kedeltemperatur) er kun øjebliksværdier og bliver ikke gemt i styringen. Nogle forbrugsdata gemmes i styringen som tællere. Det er bl..a antal optændinger og snegletid (som kan omregnes til forbrug, hvis du ved hvor meget sneglen giver).


mvh. Frederik

frederikk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17 feb 2009 01:12
Mit fyr: Scotte Pillefyr
Areal: 170+24(værksted)
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6T
Geografisk sted: Vemb

Re: Så må jeg have en Scotte

Indlæg af frederikk » 14 jul 2009 15:37

Hej igen.

Mange af dine spørgsmål vedrører stokerkontrol. Måske du kan have gælde af at læse brugervejledniningen til stokerkontrol. Den kan hentes på deres hjemmeside: www.stokerkontrol.dk/docs/stokerkontrol.pdf

Det skal måske lige siges at jeg ikke selv har nogen erfaring med stokerkontrol, men at jeg har undersøgt markedet grundigt, og at jeg ligesom dig, elsker at rode i teknikken :-)

mvh. Frederik

Groendahl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 07 jul 2009 13:58
Mit fyr: Scotte 16Kw
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: 5-8
Årligt forbrug: forventer ca. 5
Geografisk sted: Grindsted

Så må jeg have en Scotte

Indlæg af Groendahl » 15 jul 2009 15:14

Så er min hjemmebygget anlæg ved at blive pillet ned, I morgen kommer den nye scotte så. :great:

Jeg håber virkeligt at dette bliver godt, Jeg har købt den med alt inkl. Interface, Ilt styring og Energimåler...

Energimåler hvorfor??

- Jeg har gennem min tid prøvet meget forskelligt typer at piller i mit gamle anlæg og har aldrig rigtig kunne vurdere på andet en forbruget! Dette er jo også godt nok hvis bare ude temp. er ens og forbrugsmønsteret er ens i huset... Derfor har jeg nu valgt at montere en energimåler efter fyret så jeg kan få tal på... Yder mere har jeg snakket med ham som har lavet styringen til mit solvarme anlæg om ikke det var muligt at hente værdierne ud fra den og importere dem i Stokerkontrol... Dette ville han kigge nærmere på da ideen jo kan bruges af flere end af mig...

Jeg tror vi er mange som både har stoker og solvarme... Ville jo være guld værd at kunne sammenligne solpaneler også!

For at dette ikke er nok har jeg også planer om en lille vindmølle på 2KW som skal ind i varme systemmet ( Når der ikke er sol i Dk, Er der Regn og blæst) derfor er jeg sikker på at med 2KW i bunden af min 500L VVB vil den altid kunne komme af med energien.

På denne måde regner jeg med at bliver 100% CO2 neutral inden 2010 - ( dog er bilen stadig en benzin model)

Jeg håber virkelig at kunne samle alle mine data et sted således man kan optimere det system hvor det er nemmest at vinde mest! icon_cheesygrin.gif

Jeg tænkte på hvor meget frisk luft har i til jeres fyrrum??

grunden til at jeg spørger er at når man placere en trækstabilisator i skorstenen skal den jo i værste fald kunne suge det samme luft som kan komme genne skorstenen!

Min skorsten er 5m høj har en diameter på 155mm jeg vil jo mene at der som minimum skal være et tilsvarende hul ud i friskluft enda lidt større da fyret jo også skal kunne suge lidt. ( måske er jeg for teoretisk ). Min plan er at bore 2 x 100mm murventiler i

Grundlaget for en god forbrænding er jo:

- Brændbart materiale
- Temperatur
- Ilt

Så med for lidt frisk luft vil det jo næsten være trækstabilisatoren kommer til at virke som sugerør!!!

Jeg skal nok smide nogle billeder og lidt indtryk når jeg rigtig går igang..

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Så må jeg have en Scotte

Indlæg af MichaelK » 15 jul 2009 16:57

Hej


Der skal være en friskluftventil ud i det fri fra fyrrummet. Det var den besked jeg fik fra min skorstensfejer.
Een murventil er som regel nok. Trækstabilisatoren er heller ikke størrer i diameter, så der skulle ingen
problemer være i det.

Trækstabilisatoren skal jo kun udligne det undertryk, der opstår når vinden blæser hen over skorstenen.
Eller hvis den varme røg trækker så hurtigt op igennem skorstenen, at der opstår et uhensigtsmæssigt undertryk
i fyret.

Så sæt Du bare een murventil i væggen, så skal det nok komme til at fungere.


Mvh.
Michael



PS.: Tillykke med dyret, håber Du bliver glad for det :great:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Så må jeg have en Scotte

Indlæg af thoken » 15 jul 2009 18:32

Groendahl skrev:Så er min hjemmebygget anlæg ved at blive pillet ned, I morgen kommer den nye scotte så. :great:

Jeg håber virkeligt at dette bliver godt, Jeg har købt den med alt inkl. Interface, Ilt styring og Energimåler...

Energimåler hvorfor??

- Jeg har gennem min tid prøvet meget forskelligt typer at piller i mit gamle anlæg og har aldrig rigtig kunne vurdere på andet en forbruget! Dette er jo også godt nok hvis bare ude temp. er ens og forbrugsmønsteret er ens i huset... Derfor har jeg nu valgt at montere en energimåler efter fyret så jeg kan få tal på... Yder mere har jeg snakket med ham som har lavet styringen til mit solvarme anlæg om ikke det var muligt at hente værdierne ud fra den og importere dem i Stokerkontrol... Dette ville han kigge nærmere på da ideen jo kan bruges af flere end af mig...

Jeg tror vi er mange som både har stoker og solvarme... Ville jo være guld værd at kunne sammenligne solpaneler også!

For at dette ikke er nok har jeg også planer om en lille vindmølle på 2KW som skal ind i varme systemmet ( Når der ikke er sol i Dk, Er der Regn og blæst) derfor er jeg sikker på at med 2KW i bunden af min 500L VVB vil den altid kunne komme af med energien.

På denne måde regner jeg med at bliver 100% CO2 neutral inden 2010 - ( dog er bilen stadig en benzin model)

Jeg håber virkelig at kunne samle alle mine data et sted således man kan optimere det system hvor det er nemmest at vinde mest! icon_cheesygrin.gif

Jeg tænkte på hvor meget frisk luft har i til jeres fyrrum??

grunden til at jeg spørger er at når man placere en trækstabilisator i skorstenen skal den jo i værste fald kunne suge det samme luft som kan komme genne skorstenen!

Min skorsten er 5m høj har en diameter på 155mm jeg vil jo mene at der som minimum skal være et tilsvarende hul ud i friskluft enda lidt større da fyret jo også skal kunne suge lidt. ( måske er jeg for teoretisk ). Min plan er at bore 2 x 100mm murventiler i

Grundlaget for en god forbrænding er jo:

- Brændbart materiale
- Temperatur
- Ilt

Så med for lidt frisk luft vil det jo næsten være trækstabilisatoren kommer til at virke som sugerør!!!

Jeg skal nok smide nogle billeder og lidt indtryk når jeg rigtig går igang..



Godt entusiastisk projekt det der! :great:
Der kan købes et program til måling af effekt(a`la stokerkontrol) fra solfangere!
Husk billeder!
Godt gået, og held og lykke med scotten.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Groendahl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 07 jul 2009 13:58
Mit fyr: Scotte 16Kw
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: 5-8
Årligt forbrug: forventer ca. 5
Geografisk sted: Grindsted

Re: Så må jeg have en Scotte

Indlæg af Groendahl » 19 jul 2009 08:53

Så kom Scotten hjem, 8 Timer senere var der ild i den... Fantastisk nem fyr at arbejde med... Dog var der lige et par spørgsmål som meldte sig, min snegl giver 3600g på 360sek.. så jeg var nervøs for om styringen kunne skrives så langt ned, Det kunne styringen! så alt kørte perfekt!

Jeg har nu haft den til at køre 2 x 5 timer og jeg er imponeret dejligt at se reguleringen virker så godt. 1. gang havde jeg ikke reguleret den ned i effekt så fremløbstemperaturen blev hurtig 95grader og det er jo fantastisk. Her kunne man stadig have hænderne på røgrøret!

Jeg har ikke prøvet stoker kontrol endnu så jeg kan udmidelbart ikke se røg temp & ilt % ( jeg har ikke fundet en måde at se det på styringen endnu)

Jeg er meget imponeret over at hvor effektiv det renseblæs er i brænderen, efter den har tændt renser den første gang er min brændpunkt ca. 5cm i diameter meget fin gul flame med sorte spidser ( jeg køre stadig manuelt reguleret ) med den regngøring af brænderen ser det ud som om at den godt kan køre 500 - 1000kg inden den er tilstoppet! ( ved godt det giver dårllig virkningsgrad ) Men jeg rejser en del og kvinden i huset er ikke vild med at rense fyr!

Jeg ser meget frem til at komme videre med projektet... Men jeg skal lige have gravet 15m signalkabel ned da mit fyrrum og solvarme anlæg står i hver sin bygning og der er jo lige et par signaler som skal deles! Ligeledes venter jeg på en moxa kort således at jeg kan få stokerkontrol på Ethernet...

Men selve fyret og dens styring er altså lige til.

( Der kommer billeder lidt senere )

- God weekend til jer alle...

mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: Så må jeg have en Scotte

Indlæg af mr.mcp » 19 jul 2009 09:22

Groendahl skrev:På denne måde regner jeg med at bliver 100% CO2 neutral inden 2010
Hvis du skal opnå det ønske, skal du starte med at klippe dit el kabel ude ved vejen. Ellers lykkes det ikke

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Så må jeg have en Scotte

Indlæg af MichaelK » 19 jul 2009 12:27

mr.mcp skrev: Hvis du skal opnå det ønske, skal du starte med at klippe dit el kabel ude ved vejen. Ellers lykkes det ikke
Det kunne da hjælpe lidt, hvis man bad sit elselskab om kun at levere "grøn" strøm. Det kan langt de fleste selskaber i dag.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Groendahl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 07 jul 2009 13:58
Mit fyr: Scotte 16Kw
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: 5-8
Årligt forbrug: forventer ca. 5
Geografisk sted: Grindsted

Re: Så må jeg have en Scotte

Indlæg af Groendahl » 20 jul 2009 09:57

Jeg vil nu sige at jeg er godt på vej... De tidligere år har vi brugt 14 - 15000KW/H & 6Ton træpiller. Nu har jeg så fjernet min varmepumpe ( fra ´85 ) og den gamle gennemstrøm varmtvandsbeholder samt min gamle Ribe kedel med hjemmebygget pillebrænder og elgulvvarmen i badeværelserne ( sommerdrift), samt monteret 10m2 solfanger på taget og installeret min ny scotte... Jeg venter nu må min lille mølle!

Så mit elforbrug ser pt ud til at være halveret, Det skal siges at vi har hjemmekontor så vi er minimum 2 personer i huset dagen rundt året rundt, ligeledes er der 2 børn på 3år så der bliver vasket og tørret en del her i huset...

Det kunne være meget spændende at se jeres forbrug af el - vand & Varme sammen lignet med det antal personer i er i husstanden.

Jeg mener at energiforbruget skal ses i en sammenhæng!

1 person i et meget utæt hus kan jo nemt bruge mere end en famile i godt isoleret hus hvor de aldrig er...


Ps. Min scotte er installeret den venter lige på at få forbindelse til min solvarmestyring og VVB. så skulle alt gerne spille 100%

Jeg har idag bestilt et moxa konverter til Stokerkontrolen modulet er en Nport 5110 som virker som et virtuelt comport på din pc via Ethernet. Derved kan man jo bruge den pc som altid er tændt på kontoret til at logge data...

Jeg regner med at teste det i denne uge så kommer der lige en opdatering!


Besvar