Opbygning af anlæg med div ventiler og akku.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Rasmusam
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 37
Tilmeldt: 05 jan 2009 12:13
Mit fyr: Twin Heat M20I
Areal: 286+Kommende værkste
Brændsel: Alt
Årligt forbrug: Endnu uvist

Opbygning af anlæg med div ventiler og akku.

Indlæg af Rasmusam »

Hej alle I vvs-eksperter.
Nu er jeg så småt ved at begynde at få ryddet op i stalden hvor jeg vil have lavet fyrrum. Jeg har købt en Twin Heat M20i og har en gammel 1200 l olietank. Jeg regner med at jeg laver tanken om til akkutank og har læst nogle indlæg hvor der er nævnt en laddomat. Kan denne erstattes af en AVTA ventil? Eller hvad er funktionen? Jeg har set nogle gode svar fra Ernst Drastrup vedr opbygning men endnu ikke fundet en der helt passer til mit behov. Jeg er ikke int. i at købe en laddomat hvis jeg selv kan lave noget tilsvarende. Jeg vil også gerne være foruden for mange pumper da jeg allerede har en på brænderhovedet på fyret og en i min blandesløjfe i huset. Ikke for megen elforbrug.. Jeg har gulvvarme overalt i huset nedenunder og får radiatorer og varmeflade til genvex på 1. sal. Så min eks. beholder skal vel sidde højere og er det noget med 4-5-% af indholdet i anlægget den skal kunne indeholde? Desuden tænkte jeg den anden dag på om der er for meget varmetab ved at varme vandet i akku op til 70-80 grader, for igen at køle det ned til 30 grader fremløb? Ville der være ide i at køre brugsvand op på 65 grader i 300l. beholder og kun køre akku op på 45 grader? Eller er det hele ideen med akku at der skal være meget mere varme end man har brug for, så der er noget at blande det koldere vand med? Ved ideen med at køre varmt vand forbi akku tænkte jeg på noget med en 3 vejsventil så man kunne lave prioritering af varmt brugsvand da jeg har et badekar der tager ca. 500-600 liter. icon_cheesygrin.gif

Rasmusam
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 37
Tilmeldt: 05 jan 2009 12:13
Mit fyr: Twin Heat M20I
Areal: 286+Kommende værkste
Brændsel: Alt
Årligt forbrug: Endnu uvist

Re: Opbygning af anlæg med div ventiler og akku.

Indlæg af Rasmusam »

Ingen forslag?
Nu har jeg gået og hygget mig med at skille brænderhovedet ad, for rengøring af gammel sod. Derudover fik jeg renset en masse sod af den pæne røde maling. Det kunne tages med motorrens. Dejligt med sådan et projekt man kan gå og pusle med, når ungerne sover, så man ikke kan arbejde ovenpå i huset, uden de bliver vækket..
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Opbygning af anlæg med div ventiler og akku.

Indlæg af mejeristen »

hmm, ville være lidt nemmere at svare dig. hvis du lavede en tegning over det anlæg du har tænkt dig at lave!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Opbygning af anlæg med div ventiler og akku.

Indlæg af Ernst Drastrup »

Fordelen med at have en akkumuleringstank er.. At du kan fyre optimalt med brænde. Ja, - du kan fylde kedlen med tørt brænde og lukke op for luften, så du fremstiller langt flere kilokalorier end du bruger, så har en Laddomat den opgave, at den putter de overskydende varmekalorier op i tanken, og den blander også varmt vand i returen hjem til kedlen, så returvandet altid er over 60 grader.
Du behøver ikke en Laddomat, hvis du hæver tanken ca. ½ meter i forhold til kedlen, så vil varmen selv kravle op i tanken.
Du kører fremløbet fra kedlen ind i tankens ene ende helt oppe ved overkanten, og fremløbet til radiatorene tager du ud af den anden ende af tanken også helt oppe ved øverste kant.
Returen fra radiatorene kører du hjem i tanken ca. 10 cm. under, hvor du tog fremløbet ud.
Er returvandet fra radiatorene koldere end vandet er, der hvor du putter det ind, så sørger vægtfyldeforskellen selv for, at vandet daler ned i tanken til hvor vægtfyldeforskellen bestemmer, hvor det hører hjemme.
Det kan snildt mærkes med en hånd uden på tanken lige under, hvor returen går ind. Du vil kunne følge, at tanken bliver lige så kold som returvandet ned i den højde, hvor vandet har den samme kolde temperatur.
Vand er sådan en underlig størrelse, for hvis du putter noget varmere vand ind i bunden af en koldere tank, så vil det straks boble opad, og skabe en turbolæns i tanken og ødelægge laddelingen.
Diagram til Kim Madsen ændret lidt. 07.10.08.doc
(44.5 KiB) Downloadet 159 gange
.

Men har ikke du overvejet, om ikke du skal have et solvarmeanlæg.?????
det er kun en éngangsudgift, som at betale meget af sit brændsel på forskud i 25 - 30 år frem i tiden
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Rasmusam
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 37
Tilmeldt: 05 jan 2009 12:13
Mit fyr: Twin Heat M20I
Areal: 286+Kommende værkste
Brændsel: Alt
Årligt forbrug: Endnu uvist

Re: Opbygning af anlæg med div ventiler og akku.

Indlæg af Rasmusam »

Tak for forklaringen. Den er kommet samtidig med jeg har sat og tegnet. Her er hvordan jeg har forestillet mig det skal laves.. Er der ændringer? Jeg kan ikke huske forskel på AVTA og AVTB.
Var det 4% af hele anlæggets indhold der skal kunne være i eksp.?
Vedhæftede filer
Tegning tilslutning.doc
(230 KiB) Downloadet 138 gange

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Opbygning af anlæg med div ventiler og akku.

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej RASMUSAM.
Jeg har tilladt mig, at rette lidt på dit diagram.
Tegning tilslutning 19. Juli 09.doc
(226 KiB) Downloadet 144 gange
Diagram til ing. C. Madsen 20 m2. 17.09.08.doc
(40.5 KiB) Downloadet 135 gange
Du kan også kigge på diagrammet til C. Madsen, Du kan bare se bort fra solvarmeanlægget, der sidder trykekspansionen nemlig forkert.
Det har jeg ikke fået rettet.
Her kan du også se, hvordan "Stigerøret" går op forbi ekspansionen.
Når du isolerer stigerør og beholder sammen, så er der ingen fare for frostskader.
Om yderlige oplysninger måtte ønskes, er jeg altid til tjeneste.
Du er også velkommen til at sende en mail til.: mailernst@mail.dk
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Rasmusam
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 37
Tilmeldt: 05 jan 2009 12:13
Mit fyr: Twin Heat M20I
Areal: 286+Kommende værkste
Brændsel: Alt
Årligt forbrug: Endnu uvist

Re: Opbygning af anlæg med div ventiler og akku.

Indlæg af Rasmusam »

Tak for svar. Dejligt med en der ved hvordan det skal laves så man ikke skalforsøge sig frem. Men det vil altså sige der kun skal være indløb fra kedlen et sted i tanken så denne bliver fyldt med varme ovenfra, for at undgå at ødelægge lagdelingen?

M.h.t. solvarme, så er det helt sikkert noget der bliver overvejet både her og ved et par kammerater. Så jeg tror vi skal til at igang med at drikke nogle dåseøl..:)
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Opbygning af anlæg med div ventiler og akku.

Indlæg af Ernst Drastrup »

Ja, - det er helt rigtigt forstået.
Kør fremløbet fra kedlen ind øverst i den ene ende af tanken og ud til radiatorene af den anden ende også helt oppe.
Nu går varmen kun ned i tanken, hvis du fyrer mere ind i kedlen end du aftager til radiatorene.
Du "slæber" kun ca. 20 - 25 liter af tanken med, da det kun er det allerøverste lag i tanken der kører med.
Sodavandsdåser kan også bruges, hvis de bare er lavet af aluminium.

Ja, - og jo mere i drikker jo større kan du lave solfangerne, og jo mere sparer du i brændsel de næste 25 - 30 år.
Og du er fri for at tænde op for, at få et varmt brusebad.
Så der er virkelig ikke noget at betænke sig over.

Jeg ønsker Jer held og lykke med det gode og store projekt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Rasmusam
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 37
Tilmeldt: 05 jan 2009 12:13
Mit fyr: Twin Heat M20I
Areal: 286+Kommende værkste
Brændsel: Alt
Årligt forbrug: Endnu uvist

Re: Opbygning af anlæg med div ventiler og akku.

Indlæg af Rasmusam »

Mange tak igen.
Jeg vender måske tilbage hvis der er flere spørgsmål.
Rasmusam
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 37
Tilmeldt: 05 jan 2009 12:13
Mit fyr: Twin Heat M20I
Areal: 286+Kommende værkste
Brændsel: Alt
Årligt forbrug: Endnu uvist

Re: Opbygning af anlæg med div ventiler og akku.

Indlæg af Rasmusam »

Hej igen. Nu har jeg undersøgt lidt og gået og funderet lidt: Jeg har en pumpe på min gulvvarmeshunt, en på mit brænderhoved. Jeg skal jo have en mere ved tanken, skal den sidde efter akkutank?, ja det det skal den vel. Hvis jeg kan få selvcirk ved at hæve akkutank ift kedel kan jeg jo slippe for en på den side af tank. Men så kommer spørgsmålet, kan en laddomat 21 erstatte både min avta ventil før akku, og min pumpe efter akku? Næste spørgsmål: Jeg får ca 45 meter fra fyrrum til teknikskab i huset, i teknikskabet hænger en 110 l kombivvb. Og i den ene ende af stalden, ca 15 meter fra teknikskab regner jeg med at samle mine løgstørrør ved en 200 l vvb. Altså 2*28 mm pex til varme i hus og 1*22 mm med varmt vand som føres i 110 l vvb hvorefter det eftervarmes ved behov med centr.varme. Den anden vej på, mod fyrrum har jeg så kun 2*28 mm til akkutank. Løgstørrør samles lige under 200 l vvb i tee og føres selvfølgelig op i vvb. Ville det være dumt at tage noget af min fremløbsvarme af der i tanken? Jeg tænkte på at kun køre returrøret på tanken (retur fra hus i fremløb på tank og retur fra tank til retur på akku) derved kommer alt mit returvand fra huset gennem tanken. Men det er måske også dumt?? Hvad med pumpen, kan det godt finde ud af det hvis jeg sætter en forbruger på mellem hus og akku? E skal jeg så bruge en strengventil?? GODT DER ER LÆNGE TIL DET SKAL KØRE FOR ALVOR!!!

Besvar