Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spørgsmål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Ole S. » 13 jul 2009 21:54

Hej

Hov hov Olii det er skam umuligt for os almindelige dødelige, det er kun politikere der kan den slags med at tage en udtalelse tilbage. :lol:
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Ollii » 15 jul 2009 19:27

Så må vi sku håbe jeg bliver det engang.. kan se jeg er godt på vej.:-)
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af stokernut » 15 jul 2009 21:04

Ollii skrev:sorry tager den tilbage..
Tak.

Jeg opretter ikke en profil på et forum, for at få et råd, som jeg kunne give mig selv fra starten af. Og selv om en skorstensfejer er professionel, så har han nødvendigvis ikke samme detailviden omkring opstilling af en Scotte som mange medlemmer her, har. Derfor er det langt at foretrække at få svar her, som man samtidig næste dag, kan bede uddybet, hvis man ikke helt forstod meningen. Skulle jeg bruge min skorstenstensfejer, skulle jeg ringe til ham flere gange om ugen. Jeg er også sikker på, at han ikke stiller op som konsulent, mht til hvor fx. en trækstabilisator skal sidde i forhold til et røgtermometer etc.

Så min irritation skyldes at rådet om at ringe til skorstensfejeren ikke er relevant på et internetforum, som beskæftiger sig med Scotte etc. Havde Internettet ikke eksisteret, så havde jeg naturligvis kontasktet min VVS-mand og måske min skorstensfejer.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af thoken » 15 jul 2009 22:15

stokernut skrev: Tak.

Jeg opretter ikke en profil på et forum, for at få et råd, som jeg kunne give mig selv fra starten af. Og selv om en skorstensfejer er professionel, så har han nødvendigvis ikke samme detailviden omkring opstilling af en Scotte som mange medlemmer her, har. Derfor er det langt at foretrække at få svar her, som man samtidig næste dag, kan bede uddybet, hvis man ikke helt forstod meningen. Skulle jeg bruge min skorstenstensfejer, skulle jeg ringe til ham flere gange om ugen. Jeg er også sikker på, at han ikke stiller op som konsulent, mht til hvor fx. en trækstabilisator skal sidde i forhold til et røgtermometer etc.

Så min irritation skyldes at rådet om at ringe til skorstensfejeren ikke er relevant på et internetforum, som beskæftiger sig med Scotte etc. Havde Internettet ikke eksisteret, så havde jeg naturligvis kontasktet min VVS-mand og måske min skorstensfejer.

Hej!
Ikke for at puste til ilden, men rådet om at spørge fejeren er ikke helt ueffent :roll:
Problemet består i at fejeren er øverste myndighed, og at der er mange vejledninger(ikke love, men fortolkninger!). Dvs. det der kan godkendes et sted,
kan ikke nødvendigvis godkendes et andet!
Derfor kan det være en god ide, under planlægningsfasen af sit projekt, at lave en liste med spørgsmål til sin fejer, og så tage ham med på råd(det er helt gratis), så får han det nøjagtigt som han ønsker! Og man får nemt godkendelserne iorden!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Jan_Al » 15 jul 2009 22:48

Jeg tog også min fejer med på råd inden jeg startede ombygningen. Jeg måtte dog betale lidt (ca. 400,-) for at han kom forbi og gav mig råd/vejledning i hvordan at skulle laves efter de nyeste love mm. Undervejs havde jeg også et par spørgsmål og dem besvarede han over telefonen. Nu har han så været og syne skidtet, så det var lige 516,- kr til ham igen :( Nå, men vi andre vil jo også gerne have lidt for vores arbejde :great:


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 16 jul 2009 10:29

Problemet består i at fejeren er øverste myndighed, og at der er mange vejledninger(ikke love, men fortolkninger!)
Efter at have læst viewtopic.php?f=45&t=4300 , som bl.a. henviser til
http://www.stenovne.dk/skorstensfejerme ... ni2005.pdf , så har jeg indtryk af det er kommunen, som er øverste myndighed:
Fagteknisk Udvalg v/Benny og Kim orienterede os om, at BTV 32 (Brandteknisk vejledning 32) nu kun er lov i de kommuner der ønsker at bibeholde vejledningen, og i andre kommuner nu blot skal henholde sig til Bygningsreglementet, når der fremover skal opstilles pillefyr
Det kan vel heller ikke være retfærdigt, at i en kommune skal man f.eks. have hængslet lufttæt låg på sin pilletank; mens nabokommunen ikke har de begrænsninger.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af stokernut » 16 jul 2009 13:03

Mit point er, at jeg for længst har talt med min skorstensfejer (flere gange), men det er vedrørende de lov-tekniske spørgsmål. Det jeg søger på et "Scotte-forum" er detailviden om, hvorledes skal trækstabilisatoren sidde i forhold til røgtermometer. Eller er det en fordel det lodrette røgrør kun er 30 cm i forhold til 50 cm etc.

Eksempel på, hvor jeg ringede til min skorstensfejer:

Skal der være en murebøsning, eller må røgrøret mures direkte gennem muren (og i kender givet alle svaret, så jeg kunne også have spurgt her, hvilket jeg ,måske også har gjort)?

Any way mht. til råd som "ring til din bilmekaniker", så er det god "forum-skik", at sådanne råd ser således ud:

"Du skal spænde dit topstykke med et moment på 4,2 tons og du skal krydsspænde. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvorvidt de 4,2 tons gælder netop en sportsvan og ikke kun en Verso (selv om det jo i princippet er samme bil, så måske du lige skulle krydschecke med din mekaniker".

Jeg kan altså godt selv regne ud at min skorstensfejer kan svare på de fleste spørgsmål, men et fedt forum som dette er langt at foretrække, da der her findes medlemmer som har stået med præcis de samme problemstillinger, som jeg nu søger svar på.

Så er det hvis nok om den sag!
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Ole S. » 16 jul 2009 18:45

Hej

Du kan ikke helt sammenligne med en mekaniker. Problemet består i at, som før skrevet, så er det fejer (og han repræsenter kommunen) der SKAL godkende dit anlæg i sidste ende. Vi kan gi nok så mange råd, men det er ikke sikker at han er enig deri. Når folk henviser til fejer er det jo i bedste mening, og ofte fordi det er et tvivlsspørgsmål, som kan fortolkes forskelligt fra sted til sted. Brandteknisk vejledning er ikke en LOV men en vejledning, og den tolkes forskelligt.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 16 jul 2009 19:38

stokernut:

Jeg forstår til fulde din begejstring for forums, og min kommentar var en side-gren af diskussionen. Side-forgreninger til diskussioner er ikke god forums-opførsel, men jeg forfalder ofte til det, beklager :-)

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Ollii » 16 jul 2009 20:05

stokernut skrev: Tak.

Jeg opretter ikke en profil på et forum, for at få et råd, som jeg kunne give mig selv fra starten af. Og selv om en skorstensfejer er professionel, så har han nødvendigvis ikke samme detailviden omkring opstilling af en Scotte som mange medlemmer her, har. Derfor er det langt at foretrække at få svar her, som man samtidig næste dag, kan bede uddybet, hvis man ikke helt forstod meningen. Skulle jeg bruge min skorstenstensfejer, skulle jeg ringe til ham flere gange om ugen. Jeg er også sikker på, at han ikke stiller op som konsulent, mht til hvor fx. en trækstabilisator skal sidde i forhold til et røgtermometer etc.

Så min irritation skyldes at rådet om at ringe til skorstensfejeren ikke er relevant på et internetforum, som beskæftiger sig med Scotte etc. Havde Internettet ikke eksisteret, så havde jeg naturligvis kontasktet min VVS-mand og måske min skorstensfejer.
glem det. :great:

Ingen steder har du skrevet du har hørt din fejer ad.
Og jo hvad han mener er yderst vigtig for dit anlæg.
Om ikke andet ville det være klogt og skrive dine spørgsmål ned istedet for at ringe til ham igen og igen.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Besvar