Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røgrør vs. murbøsning

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Røgrør vs. murbøsning

Indlæg af Jakob J » 21 jun 2009 12:03

Hej

Er ved at opsætte min nye brændeovn. Mangler lige det sidste som skulle være en formsag. - At tilslutte røgrøret imellem ovn og murbøsning. Meeen. Røret og murbøsning passer tilsyneladende ikke sammen :cry: Spørgsmålet er så.

Er der ikke kun én slags murbøsning til et 150 mm rør? Røret måler 150 +- 1 mm indvendigt og godstykkelsen er 2 mm. Murbøsningen måler 155 mm indvendigt +- 1-2 mm. Dvs. det går ikke bare stramt men meget stramt. Jeg kan muligvis trykke det i med god gammeldags vold, men det har jeg ind til videre holdt mig fra. Jeg har jo en idé om det skulle/burde glide let sammen med en selvklæbende pakning monteret i murbøsningen.
Med venlig hilsen Jakob


Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Røgrør vs. murbøsning

Indlæg af Hr.Hansen » 21 jun 2009 15:31

Er det ikke noget med at røret kun passer "en" vej, altså at den i den ene ende er et par mm. mindre end den anden, jeg bøvlede nemlig med det samme sidste år, da jeg sad fyret til. Der er lige som en kant, hvor røret så er et par mm. mindre de sidste 10-15 cm.
Mvh Thomas Hansen

Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Re: Røgrør vs. murbøsning

Indlæg af Jakob J » 21 jun 2009 15:56

Hr.Hansen skrev:Er det ikke noget med at røret kun passer "en" vej, altså at den i den ene ende er et par mm. mindre end den anden, jeg bøvlede nemlig med det samme sidste år, da jeg sad fyret til. Der er lige som en kant, hvor røret så er et par mm. mindre de sidste 10-15 cm.
Jo. I den ene ende er der en forkrybning, hvis røret skal sættes sammen med et rør mere. Den ende er skåret af, da den skal sidde direkte ind i ovnen. I den anden ende af røret er diameteren den samme hele vejen. Det er den der skal ind i murbøsningen.

Jeg har imidlertid fundet ud af, at den afskårne ende godt kan klemmes ind i murbøsningen selvom jeg kommer forbi området med den mindre diameter. Det tyder på, at det er den skarpe kant, som røret har i den ende der skal ind i murbøsningen bare skal grates af. Det vil jeg lige teste.
Med venlig hilsen Jakob

Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Re: Røgrør vs. murbøsning

Indlæg af Jakob J » 21 jun 2009 21:37

Så lykkedes det at få skidtet monteret. Kanten blev reifet godt, der blev smurt lidt med olie, der blev trykket med x-antal kg og så gled røret i. Konklusionen eller årsagen må tilskrives at begge rør var lettere ovale samt at forskellen i diametrene var meget lille.

Nå men nu mangler bare stemplet fra fejeren...
Med venlig hilsen Jakob


Besvar