Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røg i fyrrum/røgsuger??

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Røg i fyrrum/røgsuger??

Indlæg af andersholm » 19 jun 2009 21:52

Hej alle

Jeg har nu haft stoker i et års tid, og har altid bøvlet med røg i fyrrum. Det er hvis det blæser, og røgen slår ned i skorstenen, så kommer der røg ud af trækstabilisatoren. Det kan også komme når fyret er i pause og blæseren ikke køre.

Sidst det blæste kraftigt, var jeg ude at tjekke og der så jeg en masse røg der kom ud af trækstab. Jeg trak en pose over den, og så kom røgen sku ud af alle samlinger i røgrørne istedet!! :evil:

Nu er jeg så kommet frem til at jeg må have en røgsuger. Kan i anbefale en til rimelige penge? Dem jeg har fundet koster mellem 6000 og 9000 og det mener jeg er helt vildt at give for sådan en.

Og hvad med styringen - skal der bare en regulering på og så lade den køre i lav hastighed altid? Eller hvordan gør i andre det?

:roll: :roll:


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Røg i fyrrum/røgsuger??

Indlæg af Flunk » 19 jun 2009 22:32

Har du haft skorstensfejeren til at måle dit skorstenstræk.
Jeg syntes det lyder forkert at det skulle være nødvendigt med en røgsuger.
Hvad er din røgtemp?
Er din skorsten isoleret eller med isokern?
Hvad er skorstensdiameter?
Hvor høj er den?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Røg i fyrrum/røgsuger??

Indlæg af Ole S. » 19 jun 2009 22:49

Hej

Det burde ikke være nødvendigt med en røgsuger. Tror du skal kigge lidt på din justering af fyret, brændsel og luft. En stoker skal ikke ryge, og slet ikke så voldsomt som du beskriver. Du kan ikke umiddelbart koble en røgsuger til din 9002 styring.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Re: Røg i fyrrum/røgsuger??

Indlæg af andersholm » 20 jun 2009 08:48

Flunk:

Nej han har ikke målt trækket, men min trækstabilisator står fint og åbner, også ved alm vejr, så jeg gik ud fra at det var et tegn på at der var fint træk.

Skorstenen er af stål og er 150 i diameter. ca. 2,5-3 m høj. Ved godt det ikke er ret højt, men skorstensfejeren sagde ved godkendelse at det var rigeligt til en stoker, da der jo var en blæsemotor. + så var den nemmere at rense og jeg skulle ikke have trin osv. så det var ham der anbefalede det..

Kører med røg temp mellem 90 og 120. Har røgvender i, men det skulle vel være ligemeget?


Ole:


Når fyret kører alm. altså mellem 20 - 100 % i ydelse, er der ingen problem. Kigger jeg på skorstenen er der ingen røg at se overhovedet. Men hvis den kører i lav ydelse og det blæser kraftigt, ja så har vi balladen. Så tror ikke jeg kan justerer mig ud af det. Skal også siges at det er mest ved pausefyring den gør de, og der ryger den meget voldsomt - men det er da normalt nok under pause. Kan jo desværre ikke undgå pausefyring i denne tid.

Ang. styring er jeg med på at den ikke kan kobles på 9002, men det jeg mente var om den skulle på en alm regulering så man selv kunne bestemme hastighed, eller om den bare skulle have 220 v direkte.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Røg i fyrrum/røgsuger??

Indlæg af Ole S. » 20 jun 2009 09:40

Hej

Er ikke så klog udi røgsugere, men en ting er sikkert at du ændrer fuldstændig på flowet i kedlen ved montering af suger, og det vil nok kræve en lidt anderledes justering af forbrændingen.

Ang. pausefyring ja det er næsten umuligt at undgå på denne årstid, hvis dit fyr kører hele døgnet. Ved godt det er lidt besværligt, men har du ikke mulighed for at tænde op blot nogle timer pr. døgn, og så lade den køre fuldlast indtil du har fået den varme du vil ha? Det vil ihvertfald løse problemet med røg.

Nu ved jeg ikke, hvor tæt dit fyrrum er. Men måske var det en mulighed at montere en omvendt emhætte, der blæser luft ind i fyrrummet, og på den måde skaber en smule overtryk. Det er ihvertfald en billigere løsning.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Røg i fyrrum/røgsuger??

Indlæg af Jobak » 20 jun 2009 12:14

Hej Andersholm
Vi har haft akkurat de samme problemer. Kører også med en ø150 stålskorsten. Skorstenen kommer op gennem taget ikke langt fra en sammenbygning af 2 tage, hvor det ene er højrere end det andet.
Hvis vinden er i det syd/sydvestlige hjørne dannes der turbulens hen over det "høje tag". Som bevirker at røgen bliver slået tilbage i skorstenen. Og det er også kun hvis fyret er i pause, det
kan lugtes i fyrrummet. Jeg var nødt til at afblænde trækstabilisatoren og finde på noget andet.
Først anskaffede jeg denne: http://www.braendeovns-shoppen.dk/categ ... rticle.336
Men om vinteren står det og drypper, p.gr.af kondens, hvilket egentlig er meget forståeligt = varm røg på koldt metal, så vil det jo galt. Men det var nu ikke voldsomt med drypperiet.
Jeg fik den gjort ren og kom af med den igen. (købte/lånte den af skorstensfejeren).
Så bestilte jeg denne: http://www.braendeovns-shoppen.dk/categ ... rticle.534
Og det funker bare. Ingen kondens da der ikke umiddelbart over hullet er metal. Den "fiser" rundt når vinden er i det syd/sydvestlige hjørne.
Det ser ikke særlig smart ud med den oven på skorstenen, den anden var "pænere". Men det virker og der er hovedsagen..
Den skal dog ha lidt service engang imellem, da den over tid begynder at pive når den drejer. Det kan en gang kædespray til motorcyklen klare på 1 minut.
Det er meget simpelt lavet uden lejer osv. Jeg tror nu den skal ha det store serviceeftersyn en dag. Komplet rengøring og noget fedt på de bevægelige dele..
Kan anbefales er mit bud på denne.
Hvis du ikke er så vild med den, kunne du da prøve med denne: http://www.braendeovns-shoppen.dk/categ ... rticle.533
Og lade din trækstabilisator blive siddende. Den er også betydelig billigere, men selvfølgelig kun hvis den virker -> den er ihvertfald pænere.. :)

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Re: Røg i fyrrum/røgsuger??

Indlæg af andersholm » 21 jun 2009 18:53

Ole:

Jeg har jo trækstabilisatoren, så den burde jo kunne sørge for ens skorstenstræk - selvom en røgsuger er mont. Så åbner den vel bare mere? Eller er jeg forkert på den?

Fyret kører ikke konstant. Jeg tænder op et par gange i ugen, men her er problemet der også når den skal slukkes. F.eks havde den kørt i 2 dage, og ville slukke igår om formiddagen. Så begynder det jo selvfølgelig at ryge, og da det blæste stod der igen røg ud af trækstab. Det resulterede i at jeg måtte starte op igen, og slukke den i aftes da vinden havde lagt sig :|

Så det er langt fra optimal lige nu..

Ang. emhætte er idèen go - men tror du det ville virke i praksis? Men vil også hellere have noget der larmer udenfor istedet for i garagen :oops:

Jobak:

Det er rart at høre fra en med de samme problemer - og som også har fået dem løst icon_cheesygrin.gif

Lyder spændende med den der dreje hætte. Er ligeglad med hvordan det ser ud - røgen skal bare ud nu..

Har du stadig blændet din trækstabilisator af??

Den sidste du linker til har jeg monteret nu, men det er vel bare en regnhætte er det ik ?

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Røg i fyrrum/røgsuger??

Indlæg af Jobak » 21 jun 2009 19:30

andersholm skrev:
Jobak:
Det er rart at høre fra en med de samme problemer - og som også har fået dem løst icon_cheesygrin.gif
Lyder spændende med den der dreje hætte. Er ligeglad med hvordan det ser ud - røgen skal bare ud nu..
Har du stadig blændet din trækstabilisator af??
Den sidste du linker til har jeg monteret nu, men det er vel bare en regnhætte er det ik ?
Røgen skal nok komme ud, problemet er bare når du pause fyrer er der ingen blæser der kører. Og hvis der er turbulens hen over skorstenen vil røgen slå ned i skorstenen.
Jeg tror ofte den regnhætte du har monteret kan klare det. Jeg turde bare ikke binde an på det. Så var de penge jo ligesom spildt hvis det ikke hjalp.
Jeg havde ikke samme muligheder for at "låne" sådan en som den første jeg havde.
Ja trækstabilisatoren er stadig blændet af (et stykke rockwwol bagved). den er ikke til megen nytte når du får vindhætten på.
Den sørger konstant for at "skærme" af for vinden hvorend den vil komme fra..

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Røg i fyrrum/røgsuger??

Indlæg af pille bruger » 21 jun 2009 21:50

Hvad med sådan en dims her : http://www.lavprisvvs.dk/shop/aspirotor ... 8258p.html

Så burde der ikke kunne komme røgnedslag i skorstenen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar