Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af fyr.

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Brugeravatar
Dyrehavevej
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 264
Tilmeldt: 28 feb 2007 11:29
Mit fyr: Woody 16kw (Tidligere R15 ejer)
Areal: 220 + 110 liter VVB
Brændsel: 8mm Laxå træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Valg af fyr.

Indlæg af Dyrehavevej » 11 jun 2009 15:44

Jeg er også tidligere R15 ejer, og når du skriver at du primært skal fyre med træpiller får du ikke min anbefaling.
Træpiller er nok det brændsel en R15 brænder dårligst. Prøv at søge på sodringe herinde på forum.

Jeg endte med at installere en woody, og det kører præcis som et oliefyr. Perfekt til mit behov.
Havde jeg bare gjort det fra starten af. Liagro måtte til sidst købe deres kedel tilbage, så jeg kunne få en problemfri kedel igen.


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Valg af fyr.

Indlæg af søren ø » 11 jun 2009 16:18

Jeg har selv en pl27 som på 5. år tygger sig igennem hvad jeg byder den. Den har kørt meget korn de første år, men har nu kørt piller i ca. 1.5 år. Jeg har aldrig, og vil gerne gentage, aldrig, haft en sodring, eller andre problemer med at brænde træpiller af. Spørg mig ikke hvad jeg gør, for det kan jeg ikke forklare. Den kører tilsyneladende bare stille og roligt. Min kammerat har en r15 som også bare tygger sig derudaf på piller på 3. år og jeg har haft fat i ham og høre om han har pillet ved noget for at få den til at køre og det siger han nej til. Så de kan køre uden problemer med piller. Problemet kan være at der måske er for mange parametre som folk har adgang til, og derfor løber vild i dem.
Ang. service fra Liagro har jeg heller aldrig haft noget at udsætte på dem. De har altid handlet hurtigt og har jeg manglet en stump er den som regel blevet sendt samme dag som jeg bestilte den. Men jeg ved godt det er fakta at nogle har haft problemer med at komme i kontakt med Liagro, men det kan jo tilsyneladende lade sig gøre. Jeg vil gerne anbefale en Benekov, især ud fra at du kan brænde mere end træpiller, uanset prisen ikke er forandret i "mange" år. Men falder du over noget billigt korn, rapspiller, olivensten eller lign. er det træls kun at kunne holde sig til træpiller.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

rezo
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 134
Tilmeldt: 09 feb 2007 20:17
Mit fyr: Woody 16kW V6 BS semirens
Areal: 230 m2 + VVB 110L
Brændsel: Harvest Energy
Årligt forbrug: 5.5 Ton
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Valg af fyr.

Indlæg af rezo » 11 jun 2009 17:34

Jeg har heller ikke noget at udsætte på Liagro´s service såfrem det bare ikke er en reklamation, som der ikke er penge i.
Det at der er nogle der har et fyr uden problemer fortæller vel bare at stokerne som forlader fabrikken ikke er af samme kvalitet.
Prøv evt. at søge på "hotstoker", "røg i magasin", "sodring", eller "løse tallerken".

Omkring parametre som der kan stilles på, kan jeg oplyse at mine står ligesom Liagro stiller dem - netop af samme oversag "du har nok stillet på parametrene".
Men lige for tiden bøvler jeg med forbrændingen, som medføre at naboerne ikke er glade for mig. Røgen fra stokeren lugter af sur R.. når det køre i pause og har det med at ose en del ved opstart efter pause - men jeg tvivler på at der kommer en løsning på dette, da mit fyr er det eneste i hele landet som gør dette :great: (er beskeden). På trods af at at de tiltag, som jeg er blevet bedt om at gøre på installationen har det ikke hjulpet. Jeg er godt nok lidt ærgelig.

Men held og lykke med dit valg

Brugeravatar
Dyrehavevej
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 264
Tilmeldt: 28 feb 2007 11:29
Mit fyr: Woody 16kw (Tidligere R15 ejer)
Areal: 220 + 110 liter VVB
Brændsel: 8mm Laxå træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Valg af fyr.

Indlæg af Dyrehavevej » 12 jun 2009 08:25

Ja, held og lykke herfra også !

johshenry
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 10 jun 2009 12:07
Mit fyr: Bioheat 149
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: 20-25 kg
Årligt forbrug: 8,5

Re: Valg af fyr.

Indlæg af johshenry » 12 jun 2009 18:36

Hej

Jeg har læst en del indlæg om Bennekov R15, og kan læse at der her været en del debat om sodringe.
Jeg mener ikke jeg kan finde et indlæg der fortæller om problemet er løst eller om det stadig handler om at bruge " værktøj ".
Er der en løsning?

Vh Johs.


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Valg af fyr.

Indlæg af Flunk » 13 jun 2009 09:47

Jeg kører med den nye retort i specialstål, og har gjort det i det seneste år.
Med den er der ikke problemer med sodring.
Den er standard på alle nye Benekov stokere.

Den er omtalt flere steder, f.eks. her:

viewtopic.php?f=23&t=3186&hilit=sodring
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

johshenry
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 10 jun 2009 12:07
Mit fyr: Bioheat 149
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: 20-25 kg
Årligt forbrug: 8,5

Re: Valg af fyr.

Indlæg af johshenry » 13 jun 2009 10:01

Tak for det.

Vh Johs.


Besvar