Opsummering på Sommerdrift

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
frederikk
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17 feb 2009 01:12
Mit fyr: Scotte Pillefyr
Areal: 170+24(værksted)
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6T
Geografisk sted: Vemb

Opsummering på Sommerdrift

Indlæg af frederikk »

Jeg var ved at svare på GDS-stoker's indlæg "Sommerdrift med Scotte brænder", men jeg endte op med at udpensle alle de overvejelser jeg selv har haft vedr. sommerdrift, så jeg syntes at det fortjener en tråd for sig selv.

Det skal siges at jeg selv har en OPOP/Scotte v.4.99 i et simpelt anlæg med kedelshunt og kun en cirkulationspumpe, alle mine erfaringer stammer herfra.
Jeg bruger primært fyret til varmt vand om sommeren, men har også haft gulvvarme i badeværeset med i overvejelserne ( dette er dog fravalgt pt. pga. min nærighed :-) ).
Jeg har ikke prøvet at lege med mulighederne fra stokerkontol ( da jeg også har været for nærig til at investere i et Interface :-) ).
Til mit behov (kun opvarmning af forbrugsvand, lavt forbrug og uforudsigeligt forbrugsmønster) virker løsning nr. 5 bedst. Jeg bruger p.t. ca 2-4 kg om dagen (2 voksne i husstanden) og er godt tilfreds.

1) Lad fyret køre med "vinter opsætning"
Fyret slukker når det når et stykke over set temperatur og tænder igen når det er afkølet.
Hvis fyret begynder at slukke regelmæssigt, så kan det betale sig at have en DTO der stopper cirkulationspumpen når fyret ikke kører, så VVB'en ikke tømmes for varme.
Løsningen kan være god hvis du har et stort forbrug om sommeren, eksempelvis gulvvarme kørende i hele huset, eller opvarmning af en swimmingpool :-)
Starter og stopper efter forbrug, så du kan eksempelvis fylde et spa-bad, og der vil forholdsvis hurtigt være varmt vand til rådighed igen.
Ulempen er at der potentielt kommer mange opstarter hvis forbruget er lavt, dvs. det er hårdt ved eltænderen og giver dårlig virkningsgrad på piller.

2) Brug den indbyggede sommer styring
Sommerstyringen sætter nogle parametre i styringen så fyret kører knap så ofte, men længere tid af gangen.
Som "vinter opsætning" men med færre opstarter og bedre virkningsgrad. DTO til at stoppe cirkulationspumpen er endnu mere nødvendig end ved løsning 1.

3) Brug den indbyggede timer i styringen
Starter fyret efter tidsstyring. Kan i princippet med fordel bruges hvis du ved hvornår du har et højt forbrug, dog er den indbyggede timer efter sigende upræcis og driver.
Man kan altså ikke regne med at fyret starter præcist kl 5:30 så der er varmt vand til morgenbad, måske starter den først kl. 7:00 når du skal afsted på arbejde.
Så i praksis er denne løsning kun god, hvis du kun bruger fyret til varmt vand, har flere opstarter (6 eller flere) fordelt på hele døgnet og har et lavt, regelmæssigt forbrug.
Kan være at foretrække fremfor de 2 første løsninger, hvis du har lavt forbrug men høj varmekapacitet i anlæget (stor VVB, stort areal med gulvvarme eller akkutank).
Du vil kun have en vis mænde vame til rådighed pr. tidsenhed (dvs. koldt vand efter at du har fyldt spa'en). DTO til at stoppe cirkulationspumpen er endnu mere nødvendig end ved løsning 1 og 2.

4) Brug eksternt tænd-sluk ur
Denne løsning ligner meget den ovenstående, men hvis du investerer i et præcist tænd-sluk ur, så kan denne løsning bruges til at opvarme brugsvand når du ved at behovet er der.
Du får derfor mere forudsigelighed i hvornår der er varmt vand til rådighed, og kan sætte antallet af opstarter ned (eksempelvis til 2, morgen og aften).
Du vil stadigvæk kun have en vis mængde vame til rådighed pr. tidsenhed (dvs. koldt vand efter at du har fyldt spa'en).
Man kan vælge at tænd-sluk uret styrer 220V til styringen og cirkulationspumpen, eller kun 220V til styringen og lade en DTO styre pumpen.
Man kan med fordel sætte uret til at styre "external cut off" (= kontatken der normalt er luset over) på styringen, så vil styringen køre videre og sørge for at afbrænde piller på herden efter der slukkes (og et eventuelt. PC interface vil fortsat kunne kommunikere med styringen). Obs: Dette er en "0 volts kontakt" så den skal styres med en potentialefri kontakt eller via et relæ!

5) Forbrugsstyret via signal fra VVB.
Hvis fyret udelukkende bruges til varmt vand om sommeren, så kan det med fordel styres direkte fra VVB'en.
Det kan gøres via et temperatur styret relæ i VVB'en der skaber kontakt når temp bliver for lav, eller som i min Metro Combi VVB har en 220V udgang der aktiveres når den "kalder på varme", der er lavet med henblik på at styre en seperat cirkulationspumpe til VVB'en.
Man kan her igen vælge at lade VVB'en styre 220V til styringen og cirkulationspumpen, eller kun 220V til styringen og lade en DTO styre pumpen.
Man kan med fordel sætte signalet fra VVB'en til at styre "external cut off" (= kontatken der normalt er luset over) på styringen, så vil styringen kører videre og sørge for at afbrænde piller på herden efter der slukkes (og et eventuelt. PC interface vil fortsat kunne kommunikere med styringen).
Obs igen: Dette stadig en "0 volts kontakt" Jeg har løst det ved at lade en 220V->12V omformer styre et autorelæ, som igen styrer "external cut off" på styringen.

Ansvarsfraskivelse:
Ovenstående betragtninger er gjort på et snævert grundlag. Dine egne erfaringer siger måske noget andet. Du er velkommen til at korrekse og kommentere.
Jeg har selv kun prøvet løsning 1, 2 og 5. Løsning 3 og 4 har jeg kun læst om på dette forum, og har selv lavet teoretiske betragtninger udfra hvad jeg har læst og konkluderet.
Sommerdrift vil næsten altid konflikte med tommelfinger reglen vedr. min 60 grader retur temperatur til en pladejernskedel, men jeg har ikke set tegn på kondensdannelse i min kedel med nogle af de opsætninger jeg har prøvet.

mvh. Frederik

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Opsummering på Sommerdrift

Indlæg af Ole S. »

Hej

Det er da en fin vejledning til Scotte-brugere. :great: :great: :great:

Ang Punkt 3. Det lyder da utroligt at den indbyggede timer/ur ikke skulle virke præcis, jeg mener enten virker et ur eller også gør det ikke, det må da kunne fikses??? Der er jo ikke megen mening i at indbygge et ur, hvis det ikke er til at regne med. :cry:
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Blevet takket: 2 gange

Re: Opsummering på Sommerdrift

Indlæg af Æblebjerg »

Hej Frederikk

Godt stykke benarbejde! Det er en god hjælp.

Jeg sidder også med overvejelser for sommerdrift på mit anlæg Scotte med chip v4.13. Jeg har dog den udfordring, at jeg også har det gamle oliefyr koblet på som backup hvilket er et krav fra konen så der er garenti for varmt vand også når jeg har glemt at påfylde piller (sket 2 gange) eller temperaturen er kommet for højt op og overkogssikringen har stoppet fyret (sket 1 gang) eller andre lignende ting. Backupen virker således: falder temperaturen i pillekedlen til under 30 grader, så slukkes der for strømmen til cirk.pumpe til pillefyret og tendes for oliefyret med tilhørende cirk.pumpe.

Som jeg ser det kan jeg således kun benytte mig af mulighed 1 og 2 selvom det giver meget start/stop kørsel. Forsalg er dog velkomne.
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer

Besvar