Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nogen, som kender TA UVR61-3 styringen?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Nogen, som kender TA UVR61-3 styringen?

Indlæg af kaptajnen » 23 apr 2009 15:33

thoken skrev:Hej!
Det er godt gået kaptajn!
Det er afgiftsfri,co2neutral opvarmning! 8)
Lækkert gennemtænkt anlæg du har fået lavet, og spændende at følge dit projekt :great:
Håber der bliver masser af solskin!

mvh thoken
Tak for det!

Lige for at forklare følgende lidt nærmere før der kommer vakse kommentarer.... icon_cheesygrin.gif
"Jeg kører program 144 og T3=T1 da anlæget, har udvendig veksler, og T3 måles på denne veksler"
Det var altså pga den udvendige veksler i diagrammet 144 der skulle have stået. Mit anlæg har udelukkende nedsænkede vekslere i tanken...

Næste plan er at overveje om jeg skal have styringen til at styre en planlagt 2-vejs zoneventil på returen af den kappebeholder (VVB), som skal forhindre selvcirkulationen hertil.
Der findes et diagram (program 320), som ligner det program jeg bruger nu, men blot er vist med endnu en udgang (A3), som i diagrammet er anført til at styre fx en oliebrænder. Jeg lurer lidt på om ikke at jeg kunne erstatte zoneventilen med brænderen! :roll:

I første omgang skal jeg lige have set om anlæget kører fornuftigt!

kl 15.42, A1=on, A2=off, T1= 56.9c, T2= 37.9c og T4= 69.7c icon_cheesygrin.gif
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Nogen, som kender TA UVR61-3 styringen?

Indlæg af kaptajnen » 25 maj 2009 16:58

Anlæget har stadig lidt drillerier, men jeg har nu valgt at kontakte Niels fra Varmt Vand fra solen...

Stay tuned...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Bolværksmatrosen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 maj 2009 09:12

Re: Nogen, som kender TA UVR61-3 styringen?

Indlæg af Bolværksmatrosen » 26 maj 2009 09:46

Ohøj kaptajn!
Melding fra bolværket: (jeg lægger lige Kaptajnens spørgsmål op igen):
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg har en TA UVR 61-3 styring, som jeg har monteret til at styre mit solvarme anlæg.

Solvarmen skal opvarme en 1200L olietank, som har indsvejst 2 RIO PK3 radiatorer (bund og top) som varmevekslere.

Der sidder en 3-vejs zoneventil, som skifter mellem øverste og nederste radiator.

Planen er selvfølgelig at prioritere at opvarme den øverste del af tanken først.

Jeg har kigget på program 144, men jeg synes ikke rigtig jeg kan få den til at skifte 3-vejs ventilen korrekt.
Den kan finde på at lade fra bunden (A2 ikke trukket) selv om solfangeren er varmere end toppen af tanken!
Da diagrammet er beregnet til en udvendig veksler (det har jeg ikke) har jeg været nødsaget til at sætte S3=S1.
Dette har jeg dog ændret idag så S3=S2, så jeg ved ikke helt udfaldet af denne ændring endnu.

Mine data er følgende:
max1-pil-op: 80
max1-pil-ned: 75
max2-pil-ned: 58
max2-pil-op: 50
min1-pil-op: 25
min1-pil-ned: 20
min2-pil-op: 55
min2-pil-ned: 50
diff1-pil-op: 5.0
diff1-pil-ned: 1.0
diff2-pil-op: 5.0
diff2-pil-ned: 1.0
SW version 4.0

Håber du kan hjælpe!

Og er program det rigtige valg?
-----------------------------------------------
Programmet mener jeg er fint, og du skal bare anbringe følerne som vist, dvs. S1 i solfangeren og S3 på røret fra solfangeren, lige før trevejsventilen, MEN (og det er jo faktisk en fejl, at det ikke fremgår af vejledningen); det er nødvendigt at fortælle styringen hvilket af de to lagre, der har prioritet. Altså, du skal ind i menupunkt Forrang, VR og vælge 12. Derudover skal du ind i menupunktet Omdrejningsregulering, PDR hvis du gerne vil have at den først opvarmer toppen af bufferen til en høj temp. og først derefter kører på bunden.
Mange hilsner Niels, http://www.varmtvandfrasolen.dk
Niels Lyck, København
100% solbader apr-okt, fjernvarme- og elsparer resten af tiden.
Indehaver af http://www.varmtvandfrasolen.dk

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Nogen, som kender TA UVR61-3 styringen?

Indlæg af kaptajnen » 26 maj 2009 14:08

Ohøj, der Bolværksmatros og velkommen til på dækket! icon_cheesygrin.gif

Det er super at du vil skrive herinde og dennegang hjælpe mig! :great:

Jeg har desværre kun 3 pt1000 følere (dem, som fulgte med: 2 hvide og 1 rød). Den røde sidder på S1 (toppen af fangeren). De 2 hvide sidder på S2 (bunden af tanken) og S4 (toppen af tanken).
Jeg havde set S3, som være det samme som S1 da den jo sad på den udvendige veksler imellem fangeren og tanken.
Jeg kommer derfor nok til at skulle købe en pt1000 føler af dig, hvis der skal anvendes 1 føler mere!

Min 3-vejs ventil sidder så på returen af mine 2 radiatorer før den ryger tilbage til fangeren.
Mener du så ikke at jeg skal måle temperaturen S3 efter 3-vejs zoneventilen?
Er det korrekt opfattet at når A2 udgangen trækkes så skal 3-vejs ventilen åbne for den øverste veksler?

Aha, "Vorrang" skal sættes til 12 betyder således at A2 vil trække og der lades i øverste radiator som det primære?

Jeg ønsker max 70 grader i toppen af tanken - resten skal lades i bunden af tanken...
Om sommeren slukkes for gulvvarmen og stoker...
Der sidder en 200L kappebeholder over tanken, som selvcirkulerer - ville der være nogen idé i at flytte S4 derop i toppen af den?
Jeg har altså 1400L til rådighed. Ganske rigeligt med 6.6m2 batec fangere!

Kan du også hjælpe mig lidt med værdierne, idet jeg har prøvet en del frem og tilbage. En kort forklaring vil gøre underværker....

Jeg laver lige en powerpoint tegning af mit anlæg med de forskellige betegnelser på for det er lidt lettere for andre at følge med! :oops:

Endnu en gang velkommen til! :great:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Bolværksmatrosen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 maj 2009 09:12

Re: Nogen, som kender TA UVR61-3 styringen?

Indlæg af Bolværksmatrosen » 26 maj 2009 17:56

Jeg ved ikke om dette kom afsted, så nu sender jeg det for en sikkerheds skyld igen:
Hej igen!

OK,du kan godt lade s3 være lig s1, for selv om varmen så ikke er helt nede ved s3 når den måles, så tager det jo også nogle minutter/sekunder for trevejsventilen at skifte.
Det er korrekt at trevejsventilen skal "pege mod" bunden, når den ikke er aktiveret.
Ja, når "vorrang" sætte til 12, så varmer den i princippet først beholderens øverste lag op til den indstillede max1, før den går over til bunden. Jeg tror ikke at du får noget ud af at flytte S4 op, men har ikke tænkt længe over det!
Mht. værdierne, så tror jeg det er nemmest hvis du ringer en dag du står ved styringen - i næste uge, da jeg skal til solvarmemesse (Intersolar) i München i morgen og resten af ugen.
Mange hilsner Niels, www.vvfs.dk
Niels Lyck, København
100% solbader apr-okt, fjernvarme- og elsparer resten af tiden.
Indehaver af http://www.varmtvandfrasolen.dk


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Nogen, som kender TA UVR61-3 styringen?

Indlæg af kaptajnen » 26 maj 2009 18:54

Med pegen mener du åben i den retning?

Jeg sidder netop og er ved at have en tegning klar over mit anlæg.

Jeg må lige se om jeg kan finde vorrang (VR) og sætte den til 12.
Vil du mene at jeg kan hutle mig igennem ved at sætte max1 op på 70 og ned på 65 og lade resten være?

Mht værdier og omdrejningskontrol af pumpen, så ringer til dig i næste uge! :great:
Last edited by 1 on kaptajnen; edited 26 times in total
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Nogen, som kender TA UVR61-3 styringen?

Indlæg af kaptajnen » 26 maj 2009 19:01

3-vejs ventilen tager ca 6 sekunder for at skifte position...

Har været ude og kigge i menuen under "Par" og der er ingen VR felt.
Jeg har sw 4.0, men ser i en dansk udgave af manualen Vers 2.0 DK og i denne står der at VR kun optræder i programmer med forrang.
Er du sikker på at der er forrang i program 144?

God tur til München, Niels!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Nogen, som kender TA UVR61-3 styringen?

Indlæg af kaptajnen » 26 maj 2009 19:28

Ser nu at man bare skal vælge program 146 for at vælge forrangsstyring!
Prøver jeg lige!

EDIT: Jeg kan stadig ikke finde den...snakkes ved i næste uge!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Nogen, som kender TA UVR61-3 styringen?

Indlæg af kaptajnen » 26 maj 2009 21:57

Her ses diagram over solvarmen. Der mangler et par detaljer, men jeg tror at virkemåden er forståelig. Ellers spørg løs!

Kommentarer:
Temperaturføler S3 vides ikke præcist endnu om det er ok at kopiere temperaturen S1 i styringen (S3=S1) eller om en ekstra pt1000 føler skal til. Det skal afklares med Niels i næste uge...
Trykekspansionsbeolderen på 6L burde ændres til at rumme det samme, som hele solvarmevæsken, nemlig mindst 14L som sikkerhed ved strøm- eller pumpesvigt.
Jeg skal have hældt solvarmevæske på inden vinter!
Udlufteren på loftet "lækker" lidt ved pappet/pakningen, måske fordi jeg kører med 2-3bar?

Hygge...
Vedhæftede filer
Peters fyrrum - solvarme diagram.ppt
(62.5 KiB) Downloadet 107 gange
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Bolværksmatrosen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 maj 2009 09:12

Re: Nogen, som kender TA UVR61-3 styringen?

Indlæg af Bolværksmatrosen » 02 jun 2009 18:12

Hej igen,

Beklager det sene svar!
Nej, du har helt ret, der er ikke noget der hedder Forrang/VR i program 144.
Jeg er faktisk ikke klar over om du så kan bruge det, eller det bedre kan betale sig at bruge 146 og forrang.
I begge tilfælde skal du ind og indstille omdrejningsreguleringsrunktionen, "absolutværdistyring", dvs. at den drosler pumpens hastighed for at prøve at holde en bestemt temp. (f.eks. 60°) i solfangeren, indtil der er f.eks. 50° i toppen af bufferen.

Med venlig hilsen Niels (fremover uden yderligere signatur!)
Niels Lyck, København
100% solbader apr-okt, fjernvarme- og elsparer resten af tiden.
Indehaver af http://www.varmtvandfrasolen.dk


Besvar