Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opop-kedel ræverød af rust

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Kroppen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 07 nov 2008 21:59
Mit fyr: Scotte/Opop 16KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8732
Dagligt forbrug: pt. ca. 20 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Hovedgård

Opop-kedel ræverød af rust

Indlæg af Kroppen » 23 maj 2009 15:29

Hjælp - gode råd og evt. forklaringer er velkomne,
For ca. 14 dage siden, slukkede jeg for min Scotte for denne, min første fyringssæson med pillefyr, og skiftede over til el-vandvarmer (cirkulationspumpen blev også slukket).
Efterfølgende rensede jeg fyret, så det kunne stå klar, til når efteråret sætter ind.
Forleden, da jeg kom forbi fyrrummet, åbnede jeg lige lågen ned til brændekammeret, og blev meget overrasket.
Siderne på kedlen var ræverøde af rust og der sad små vandperler på alle overfladerne. Askebakken var våd af vand, der var dryppet ned i den, og det hele så rigtig træls ud.
Jeg fik tørret det meste af med en klud og satte derefter en el-varmeblæser til at blæse ind i kedlen gennem askelågen og fik efterhånder tørret det hele.
Efterfølgende har jeg ladet alle lågerne stå åbne og afmonteret brænderen, så der skulle være rigelig luft cirkulation gennem kedlen, men alligevel dannes der vandperler på kedlens indvendige sider.

Er der nogen der har oplevet noget lignende eller har en idé til hvad det skyldes og hvad jeg kan gøre for at undgå dette?

mvh
Kroppen


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Opop-kedel ræverød af rust

Indlæg af Ole S. » 23 maj 2009 23:07

Hej

Det er set før med problemer med kondens i kedel, flere klarer det vist med godt cirkulation gennem kedlen, men det er åbenbart ikke nok for din kedel. Måske du evt. kunne prøve at blokere dit røgrør helt og lukke kedlen tæt, så stopper du helt for luft cirkulationen, det er jo selvfølgelig lidt bagvendt, men da et forsøg værd.

Det bedste råd er selvfølgelig at bruge kedlen til at lave det varme vand, det er der mange der gør, og så er det ovenikøbet billigere end at køre med el patron.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Kroppen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 07 nov 2008 21:59
Mit fyr: Scotte/Opop 16KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8732
Dagligt forbrug: pt. ca. 20 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Hovedgård

Re: Opop-kedel ræverød af rust

Indlæg af Kroppen » 24 maj 2009 12:10

Hej Ole S,

Tak for svaret. Du har ret - det er et forsøg værd. Jeg prøver at lukker for trækket i skorstenen, og ser om ikke det kan hjælpe.
Mht. at bruger pillefyret til det varme vand, så ligger den jo lige til højre benet, men jeg må indrømme, at jeg er en smule bange for pausefyring. Måske jeg skulle springe ud i det alligevel, da det jeg nu har valgt, ser ud til at give mindst lige så mange problemer.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Opop-kedel ræverød af rust

Indlæg af Ole S. » 24 maj 2009 12:33

Kroppen skrev:Hej Ole S,

Tak for svaret. Du har ret - det er et forsøg værd. Jeg prøver at lukker for trækket i skorstenen, og ser om ikke det kan hjælpe.
Mht. at bruger pillefyret til det varme vand, så ligger den jo lige til højre benet, men jeg må indrømme, at jeg er en smule bange for pausefyring. Måske jeg skulle springe ud i det alligevel, da det jeg nu har valgt, ser ud til at give mindst lige så mange problemer.
Hej

Det skal da ikke pausefyre, nu kender jeg ikke præsis dit anlæg, men er det ikke noget med at det kan indstilles til at slukke når det har nået set temp, og så tænde op igen når der er behov..
Tror de fleste, mig selv inklusiv, kører med tænd/sluk ur, f.eks to gange tre timer morgen og aften, eller som mig fra ca kl 16.00-22.00.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Opop-kedel ræverød af rust

Indlæg af thoken » 24 maj 2009 13:20

Hej!
Du kan jo programmere fyret til produktion af varmtvand, eller som Ole skriver slå pausefyring fra.
Jeg mener der står lidt om det i manualen, hvis du ikke har en kan den downloades her: http://www.nordjysk-bioenergi.dk/index. ... umentId=74

Hvis du har stokerkontrol kan du gøre sådan her: viewtopic.php?f=137&t=3139

Du kan læse en hel del om det i tidligere indlæg :great:

Den bør ikke pausefyre under sommerdrift med programmerede opstarter, så bør den tid den skal køre sættes ned
(fx. 3 opstarter a´30 min)

Du kan også montere en termostat i din vvb, som kobles til styringen (i stedet for "lusen" i ekstern kontakt), men husk du skal ikke sende spænding ind i styringen :roll:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Brugeravatar
Kroppen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 07 nov 2008 21:59
Mit fyr: Scotte/Opop 16KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8732
Dagligt forbrug: pt. ca. 20 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Hovedgård

Re: Opop-kedel ræverød af rust

Indlæg af Kroppen » 24 maj 2009 14:07

Hej!

Der fik jeg nok lige lidt at tænke over. Sådan er det, at være forholdsvis ny i faget.
Det vil sige, at I har fyret til at køre 2-3 gange af 30-40 min. varighed et par gange om dagen (når behovet for varmt vand er størst) og det er det?
Idéen med en termostat i vvb bliver lidt svær at etablere i mit tilfælde, da min vvb sidder ca. 25 m. fra fyret, men jeg kan da styre min cirkulationpumpe til kun at køre, når der er varme på kedlen.

PS. Jeg synes nu ikke lige jeg kan finde noget om dette i manualen.

Tak for svarene.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Opop-kedel ræverød af rust

Indlæg af thoken » 24 maj 2009 14:20

Kroppen skrev:Hej!

Der fik jeg nok lige lidt at tænke over. Sådan er det, at være forholdsvis ny i faget.
Det vil sige, at I har fyret til at køre 2-3 gange af 30-40 min. varighed et par gange om dagen (når behovet for varmt vand er størst) og det er det?
Idéen med en termostat i vvb bliver lidt svær at etablere i mit tilfælde, da min vvb sidder ca. 25 m. fra fyret, men jeg kan da styre min cirkulationpumpe til kun at køre, når der er varme på kedlen.

PS. Jeg synes nu ikke lige jeg kan finde noget om dette i manualen.

Tak for svarene.

Hej igen!
Nemlig, du er ved at regne den ud icon_cheesygrin.gif
Min scotte kører fra kl 4-430 (så er der vamt vand til morgenvask), så kører den fra 11-1130(så er der varmt vand til at vaske middagsservicen op) og igen fra 17-1730(så er der til aften servicen). Og det er jo ikke sådan at der ikke er varmt vand ind imellem, når fyret lige har kørt er min vvb varmet op til ca 55 grader(ca en gang om måneden tænder jeg elpatronen og varmer vvb op til lidt over 65 grader, så er jeg sikker på der ikke er legionella bakterier).

Her er lige sakset lidt fra manualen, under den skjulte menu:

H......Standard 0.
Ur styring , angiver antal opstarter fordelt på døgnet
I......Standard 60.
Ur styring, angiver drift perioden i minutter ved ur styring.

Jeg har dog ingen erfaring med det indbyggede ur, da jeg kører med interface(stokerkontrol).

Håber det lykkes for dig, ellers må du vende tilbage igen, vi er her for det samme icon_cheesygrin.gif

Men husk du skal styre din pumpe, så den kun kører når der er noget varme at flytte, ellers vil den tappe energien ud af din vvb!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Opop-kedel ræverød af rust

Indlæg af Hr.Hansen » 24 maj 2009 21:14

Hvordan styre man lettest at pumpen kun køre når der er varme at flytte ?

Og lige et lille bonus spørgsmål, hvad kan den external cut off bruges til ?
Mvh Thomas Hansen

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Opop-kedel ræverød af rust

Indlæg af thoken » 24 maj 2009 21:33

Hr.Hansen skrev:Hvordan styre man lettest at pumpen kun køre når der er varme at flytte ?

Og lige et lille bonus spørgsmål, hvad kan den external cut off bruges til ?

Hej!
Man kan styre pumpen med en termostat, monteret i kedlen og så fx justere den så pumpen kun kører
når temperaturen er over 50 grader.

Ekstern kontakt, kan bruges til at slukke og starte brænderen, fordelen er at den lukker brænderen rigtigt ned, blæser herden ren så den er klar til næste opstart. Det kan fx være en termostat monteret i vvb, som styrer dette!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Opop-kedel ræverød af rust

Indlæg af Hr.Hansen » 24 maj 2009 21:38

Super.

Lige nu har jeg bare et døgn ur på pumpen, som starter og stopper 2 gange i døgnet, og når vandet så når 10 grader over setpunkt slukker fyret jo automatisk, og tænder når den når 55 grader igen.
Jeg ved ikke om det er en god løsning, men jeg ved ikke så meget om det, så det var lige hvad jeg kunne finde på.
Tager fyret skade af det ?
Mvh Thomas Hansen


Besvar