Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Åben ekspansion

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Åben ekspansion

Indlæg af Muele » 19 maj 2009 14:36

Hej

Til vores kommende akkumuleringsbeholder skal vi jo have en ekspansionsbeholder. 100 liter skulle kunne gøre det.

På mange af Ernst Drastrup udmærkede diagrammer er der en Eks. Beh. med varmelås og iltspærrer.

Der er nogle ting jeg godt kan forstå på den tegning og andre jeg ikke kan gennemskue.

Indløbssiden (Gule rør):
Selve varmelåsen: Varmen forhindres i at stige helt op i eks.beh. pga S-låsen.
Røret der fortsætter op over toppen af eks.beh. "gratis" autoudlufter.

Udløbssiden (Grå rør):
Røret er åbent i toppen, så der ikke "slubres" for meget overfladevand med ned vha hævertprincippet.
Røret buer i toppen: ??
Udgangen har et par vinkler, og mødes med afløbsrøret et stykke nede: ??

Er der nogen der kan kaste lys over de manglende brikker?
Vedhæftede filer
Ekspansion med varmelås og iltspærrer.jpg
Ekspansion med varmelås og iltspærrer.jpg (3.31 KiB) Vist 1860 gange


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Åben ekspansion

Indlæg af Ernst Drastrup » 29 maj 2009 22:34

Ja da, - luften i toppen af beholderen bliver ikke udskiftet og derved kommer der ikke så meget frisk ilt ind i vandet.

Er der flere brikker du ikke forstår.? så bare send en mail til
mailernst@mail.dk
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Åben ekspansion

Indlæg af Muele » 29 maj 2009 23:43

Oh ja, det forklarer "knækket ned". Men hvad med det buede rør i toppen?

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Åben ekspansion

Indlæg af Muele » 29 maj 2009 23:45

"Knækket ned" bør vel gå lige så langt ned som den laveste vandstand man forventer i beholderen.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Åben ekspansion

Indlæg af Ernst Drastrup » 30 maj 2009 09:49

Jeg kan ikke svare dig på, hvorfor røret i toppen skal ligne en spadserestok, men sådan er de blevet lavet i en menneskealder.

"knækket" som du skriver må ikke gå mere en ca. 5 - 6 cm. ned, men det er også nok til at hindre luften i at "suser" ind og ud af røret.

Det må ikke gå ret meget længere ned, så vil systemet fungere som en hævertvirkning.

Engang for mange år siden, jeg hjalp en murer i Hellum med at lave et varmeanlæg i hans nye hus, da lavede vi overløbsrøret lige ud fra toppen af beholderen og førte det ned til synligt gulvafløb.
Da vi fyldte vand på anlægget steg vandsøjlemåleren nede på kedlen, som den skulle.
Da anlægget var fyldt op, og V.S. måleren stod på ca. 7 meter, begyndte vandet at løbe over. Nu dannede det ca. 7 meter lange nedløbsrør en hævertvirkning og V.S. måleren gik ned og stod på nul.
Så der skal altså være en form for en hævertvirkningsafbryder, og der for skal røret kunne indtage luft ovenfra.

Dette system er lavet for ikke, der skal suse frisk ilt ind over vandet.
Andre putter en lillebitte smule olie på vandet, så det lægger sig som en hinde på vandoverfladen, og samtidigt medvirker det til, at ilten ikke går i vandet.

"Knækket" (jeg kalder den varmelåsen) på "stigerøret" hindre varmen i at gå op i beholderen, idet det varme vand aldrig vil gå nedad af sig selv.

Man kan roligt lave det på denne måde, og så isolerer man et godt lag rockwool omkring stigerøret sammen med beholderen.
Det skal pakkes ind i samme pakke, så stigerøret kan holde beholderen frostfri.
Stigerøret bliver jo stadig lige så varm som kedlen. Men varmen forplanter sig ikke op i beholderen nedefra.

Jeg håber det fik nogle flere brikker til at falde på plads.??
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Åben ekspansion

Indlæg af pelle » 01 jun 2009 18:21

Billede 002.jpg
Billede 001.jpg
Hej
Da jeg lige har lavet varmelås på mit anlæg idag. Lægger jeg lige et par billeder.
Ernst, når man laver det lodrette stig rør, er hævertvirkningen så ikke afbrudt ?? Det vil jeg umiddelbart mene, da røret laver falsk luft. Istedet for at lave det bøjninger efter eks. beholder. kunne man så ikke bare lade afgangsrøret stå ned i et spand vand i fyrrummet. Det vil vel også hindre optagelsen af frisk ilt. Nå. jeg gyder nok lidt olie på vandet. Jeg har sat det lodrette rør så den smyger sig helt op af metallet i åben eks. beh. Så kan det aldrig nogensinde fryse, når det får en god dyne af isolering. Og det irreterende selvc. op i beholderen fra tanken er nu forhindret.

De to sammensvejsede kappebeholdere er varmtvands beholdere. Den øverste kappeveksler får varme fra tanken ved hjælp af selvc. Den nederste kappe er til solvarme. Solvarmevæsken går så fra fangere og ind i bunden af kappen og ud af bunden i den modsatte side af kappen. Når så kappen er varmet godt op fortsætter varmen over i radiatorene i lagertanken.
mvh Pelle
Vedhæftede filer
Billede 003.jpg
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Åben ekspansion

Indlæg af Muele » 01 jun 2009 22:05

Fine billeder Pelle.

Og tak for svar fra Ersnst også.

Jeg har sludret med en gammel smed/vvs'er, og han kunne heller ikke svare på "spadserestokken". Et lille gæt gik på at det var for at der ikke skulle drysse skidt ned i. Men så skulle der vel også en krumning på toppen af stigerøret.

Mht iltspærre, kunne man så ikke lave en decideret vandlås på "afgangssiden"? Den skal selvfølgelig holdes tæt til eks.beh. og isoleres sammen med den for ikke at fryse.

Jeg har iøvrigt i eftermiddags samlet pumpeblokken til vores kommende solvarmeanlæg.


Besvar