Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Buffertank og pillefyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
jensras
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 64
Tilmeldt: 01 jun 2008 10:42

Buffertank og pillefyr

Indlæg af jensras » 09 maj 2009 09:57

Hej.
Jeg går stadig og tumler med en måde at lave solvarme på. En der mener han har forstand på det :) foreslår en buffertank som mit pillefyr (Scotte / Dor) så skal køre på sammen med solen. Har i nogen erfaring med pillefyr over en buffertank. Er det dyrere/billigere at fyre på den måde ?

Mvh Jens


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Buffertank og pillefyr

Indlæg af Falck » 09 maj 2009 11:15

jensras skrev:Hej.
Jeg går stadig og tumler med en måde at lave solvarme på. En der mener han har forstand på det :) foreslår en buffertank som mit pillefyr (Scotte / Dor) så skal køre på sammen med solen. Har i nogen erfaring med pillefyr over en buffertank. Er det dyrere/billigere at fyre på den måde ?

Mvh Jens
Jeg tro på at det kunne være en god ide.
Jeg havde en plan om at lave det her på den måde at alt returvand fra huset løb i tanken. I tanken er der en solspiral. Når du så i løbet at dagen ikke bruger varme (stopper pumpen) så kan solen varme returvandet op så du ikke har brug for at tænde for kedlen i løbet af natten...
Det var den plan jeg havde, og tanken er squ købt mm, men får det nok aldrig lavet, så skal du bruge en 500 liter akku tank med solspiral, samt elpatron til evt vindmølle, tja icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Buffertank og pillefyr

Indlæg af Ernst Drastrup » 10 maj 2009 19:39

Hej Jens
Det er en god idé, at montere en akkumuleringstank, og jo større den er jo mere jævn kan du have dit fremløb ind til radiatorene.
Og jo større et solvarmeanlæg er, jo mere gratis og skattefri energi hiver du hjem. (Det er kun en éngangsudgift, så har du glæde og gavn af det de næste 25 - 30 år.)
Jeg holder på et solvarmeanlæg på 12 - 16 - 18 m2. vil være godt, og det vil spare kedlen for at brænde piller eller flis af hele sommeren igennem, og du vil modtage et stort tilskud af varme den resterende del af året.
Normalt regner man med en akkumulering på omkring 65 - 70 liter pr. m2 solfang ved plane solfangere.
Hvis du vælger de lidt dyre vacumrør, f. eks. Q-PRO, kan du godt regne med 150 liter pr. 15 vacumrør.
Det siges, at 30 vacumrør giver 2 Kw. pr solskinstime. Næsten det samme som 4 m2. plan-fangere.
En anden fordel ved vacumrør er, at vender huset lidt forkert, (altså ingen sydvendt tagflade, kan du montere 30 rør på hver side øst og vest.
Det fungere rigtig godt.
Hvis du så svejser en radiator ind i en brugt olietank, så kan du bruge den som veksler til solvarmen.
Eller du kan montere en lille pladeveksler på returen fra radiatorene.
Du kan se en masse billeder på min hjemmeside som er.: http://solvarmeeksperten.blog.com/ Det er ikke lige meget, hvor du monterer stutsene på tanken..
Hvis ikke det her vil virke, med at vedhæfte et diagram. (Der har været lidt kludder på det sidste), er du velkommen til at sende en mail til mailernst@mail.dk
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Buffertank og pillefyr

Indlæg af Ernst Drastrup » 10 maj 2009 19:43

Hej Kaptain eller en anden suporter.
Det virker stadig ikke, når jeg vedhæfter et diagram.
Er der ingen der kan rette det, så det kan komme til at køre igen, som det gjorde før i tiden.????
Eller skal vi have fat i ULRIK.???
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Buffertank og pillefyr

Indlæg af thoken » 10 maj 2009 19:46

Ernst Drastrup skrev:Hej Kaptain eller en anden suporter.
Det virker stadig ikke, når jeg vedhæfter et diagram.
Er der ingen der kan rette det, så det kan komme til at køre igen, som det gjorde før i tiden.????
Eller skal vi have fat i ULRIK.???

Hej Ernst!
Jeg har sendt dig en personlig besked ang. ovenstående!


mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Besvar