Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vacuum-solfangeres effektivitet

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Vacuum-solfangeres effektivitet

Indlæg af Walder » 06 maj 2009 06:13

kildegaarden skrev:Hej. I virker som om i har styr på det med vaccum solfanger. håber i kan svare på mit spørsmål.
Jeg har købt et 18 rør anlæg hos vvs grosisten i Børkop.. Det var nok den første fejl.
Jeg syntes ikke det giver den varme det skal. Det er sat op efter forskrifterne. Er det bare et generelt lorteanlæg de sælger eller gør jeg noget galt. Det iretere mig volsomt at jeg skal tænde op hver dag for at få varmt vand i den varme vi lige har haft.
Mvh. Bent
Jeg skal nok lade være med at spille klog, men her er brug for lidt flere informationer.
Hvad styrring har du
Kan du aflæse hvormeget anlæget yder pr. dag?
Hvordan vender dine rør (syd, 30 graders hældning mv.)
Hvor stor er din beholder?
Hvor stort er dit forbrug?

Så vidt jeg ved anbefales der min. 30 rør for at få en fornuftigt ydelse til brugsvand alene.
Med mine 120 rør har jeg overskud til centralvarmen.
På en god dag får jeg i øjeblikket 55 kw ud af anlæget om dagen.
I går med regn og meget lidt sol sidst på dagen fik jeg 10 kw = den nederste halvdel af tanken blev sendt fra 30 grader til 55 (ca. 180l af 300 mulige) grader, men fyret måtte klarer centralvarmen.
Jeg startede med 60 rør, men allerede en måned efter satte jeg 60 rør mere på - for at have mulighed for at sende et overskud til poolen.

Walder :oops:


Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Vacuum-solfangeres effektivitet

Indlæg af Muele » 06 maj 2009 07:24

Gad vidst hvad den gennemsnitlige årlige ydelse er for 1 m2 vacuumfanger og hvad den er for 1 m2 fladefanger under samme driftvilkår. Findes der slet ikke nogen objektiv test af det?

Sol-eco
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Re: Vacuum-solfangeres effektivitet

Indlæg af Sol-eco » 06 maj 2009 14:42

Hej
http://www.marstalsolar.dk kan findes logning af produktions data fra verdens måske største solfanger anlæg. De har flere forskellige typer både rørfangere og fladplade fra flere forskellige producenter.
Kort fortalt så viser deres målinger at rørsolfangerne er dem der yder mest per m2 mens de bedste fladplade solfangere yder næsten lige så meget. Der ses også en ret stor forskel på de enkelte fladplade fangere. i forhold til rørfangerne yder de dårligste kun ca 50%.
Dette er driftdata, fra samme sted og kan vel betragtes som det bedste bud på en reel sammenligning mellem rørfangere og fladplade fangere.
Selv har jeg et rørfanger anlæg hvor jeg over de sidste 2 år har målt en ydelse på 500 KWh/år per m2 Apertur overflade, altså den belyste del af rørerne, ikke mellemrummene. Det er den mængde energi der er leveret i tanken. Dertil kommer det tab der er fra fangeren til tanken som jeg umiddelbart vurderer til at være ca 25% idet jeg har et temperatur fald på ca 1-5 grader fra fangeren til tanken alt efter hvor høj fremløbstemperaturen er.
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Vacuum-solfangeres effektivitet

Indlæg af Muele » 06 maj 2009 14:56

http://www.solarmarstal.dk/

Der er lidt at tygge på. Tak for det.

stoffer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25 maj 2009 21:44

Re: Vacuum-solfangeres effektivitet

Indlæg af stoffer » 26 maj 2009 09:00

Hej. super jeg var lige ved at tro jeg var den eneste som ikke får noget ud af anlæget.
Jeg købte et komplet anlæg Goliat 25 kw og et vacumanlæg på 30 rør som skulle koples sammen med 4 m2 som vi har haft i flere år sammen med en reka stoker.
Det er købt hos Experten i hedensted via Tinghusvejens vvs i Ry. Og det er monteret af T.J. Montering via tinghusvejens vvs.
det giver slet ingen varme fra sig i tanken. den trækker derimod temp ned i tanken. Og stokeren den bruger 4 sække i døgnet, over dobblet så meget som rekaen brugte om vinteren. hold kæft hvor føler man sig ført bag lyset og 70.000 kr smidt ud af vinduet, er der nogen som har været ude for noget ligende ?.
Eller hvad skal man gøre ved det ?.

Mvh
Jan.


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Vacuum-solfangeres effektivitet

Indlæg af Flunk » 26 maj 2009 09:07

Umidelbart vil jeg mene at hvis Goliaten bruger 4 poser a 15 kg pr døgn på nuværende tidspunkt, så er den ikke indstillet korrekt. Nu ved vi jo ikke hvor mange m2 du har men.!!
Hvis solfangeren trækker varme ud af akkutanken, er der vist noget der ikke er koblet rigtigt sammen.
Hvad siger leverandøren til dine iagtagelser?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Vacuum-solfangeres effektivitet

Indlæg af Walder » 26 maj 2009 11:50

Min styring kører hvis temperaturen i bunden af tanken er lavere end i toppen af fangeren.
Det har medvirket at den tapper tanken for varme om natten.
Hvis temperaturen i fangeren er faldet til f.eks. 40 grader, temperaturen i midten af tanken er 60 grader, men der har været brugt af det varme vand, så bliver der jo lukket koldt vand ind i tanken, og det kan måske være 20 grader.
Så tror styringen at den kan yde varme, og starter pumpen. Den kører indtil at temperaturforskellen i bunden af tanken og toppen af fangeren næsten udlignet - afhængig af hvad den er sat til - og det kan tage meget lang tid, for nu lukkes der varmt væske ud i systemet, og temperaturen i fangeren stiger - men bunden er stadig kold.
Styringen er en meget stolt tingest, som nu beregner at systemet yder en hel del KW.
Resultatet er at temperaturen midt i tanken falder til måske 35 grader, bunden stiger til 30 grader, og nu er halvdelen af tanken lunken.
Jeg satte en føler på returen til solfangeren og fandt ud af at denne var 3-4 grader højere end i toppen af fangeren - altså nu havde jeg en udendørs radiator hele natten :(

Derfor har jeg valgt at flytte føleren i bunden af tanken og monteret den på returrøret til solfangeren med termopasta og godt med tape på et sted, hvor røret er godt isoleret.
Resultatet er nu at jeg kører med et meget lille spænd (systemet starter ved en temperaturforskel på 4 grader og slukker igen ved 2 grader.
Det kan stadig godt medføre at der flyttes varme, men systemet vil nu aldrig køre, hvis ikke der er en posetiv forskel imellem fremløb og retur - altså en faktisk ydelse.
Og siden har systemet bare stået helt stille om natten, og jeg har bevaret min temperatur midt i tanken.

Jeg har ladet mig fortælle at de fleste styringer anvender temperaturen i bunden af tanken - hvilket jeg som følge af ovenstående mener er fulkommen tåbeligt.
stoffer skrev:Hej. super jeg var lige ved at tro jeg var den eneste som ikke får noget ud af anlæget.
Jeg købte et komplet anlæg Goliat 25 kw og et vacumanlæg på 30 rør som skulle koples sammen med 4 m2 som vi har haft i flere år sammen med en reka stoker.
Det er købt hos Experten i hedensted via Tinghusvejens vvs i Ry. Og det er monteret af T.J. Montering via tinghusvejens vvs.
det giver slet ingen varme fra sig i tanken. den trækker derimod temp ned i tanken. Og stokeren den bruger 4 sække i døgnet, over dobblet så meget som rekaen brugte om vinteren. hold kæft hvor føler man sig ført bag lyset og 70.000 kr smidt ud af vinduet, er der nogen som har været ude for noget ligende ?.
Eller hvad skal man gøre ved det ?.

Mvh
Jan.
30 rør samt de 4 m2 skulle nok kunne give lidt, men hvormeget kommer også an på tankens størrelse.
Endvidere har det også noget at sige, om du er udsat for ovennævnte fænomen og muligvis også om din solfangerpumpe er istand til at kører med variabel hastighed.

Walder :oops:

mivm
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21 mar 2011 22:26
Modtaget likes: 2 gange

Re: Vacuum-solfangeres effektivitet

Indlæg af mivm » 21 mar 2011 22:31

Spændende tråd der er gang i her >Walder - jeg syntes desværre tit jeg hører om solanlæg som ikke fungere optimalt! jeg tror det er fordi der simpelthen er for mange "tosser" som ikke har forstand på sådanne anlæg, som gør sig som eksperter på disse, uden at ane noget som helst om solfanger anlæg.

Angående ydelse af vacuumrør så jeg lige denne annonce http://www.vvs-eksperten.dk/index/vacuu ... ror-p30034 som er en reflektor til vacuumrør, så kan solen da næsten ikke slippe udenom :-)

Måske i allerede har set dem :-)

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Vacuum-solfangeres effektivitet

Indlæg af Keld » 22 mar 2011 17:58

Din styring skal kunne finde ud af når solen skinner ! Tilgangen til solfangeren skal være den laveste, alså bunden af din tank, der skal din tempraturføler også side, så udnytter du din solfanger best = høj virkningsgrad. det kan godt være at du ikke kan få beholdertempraturen i toppen helt op på de 60 grader ved solskind, men så vil dit fyr løfte resten. Det med du siger at den virker som en udvendig radiator om natten er måske fordi der er selvcirkulation, har du en returventil monteret i din pumpeblok og er den slået til? på nogle typer er der en skruekærv hvor den kan slås fra og til. Styringen skulle gerne stoppe pumpen når tempraturen når under tankens i bunden + diferenstempraturen.

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Vacuum-solfangeres effektivitet

Indlæg af Keld » 22 mar 2011 18:01

Sory!! havde ikke lige set Datoerne på indlæget!!!!!!!!!!!!!


Besvar