Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rengøring af Baxi 1.5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Rengøring af Baxi 1.5

Indlæg af jhjorsal » 27 apr 2009 13:34

Er det bare mig, eller er rengøringen af en Baxi 1.5 lidt besværlig, i alt fald når man kommer fra en Passat C2 kedel. Jeg syntes det virker lidt mere besværligt at rengøre min nyerhvervet Baxi kedel. Alt det værktøj jeg har fået med har frygtelig lange skafter, dem kan jeg selvfølig bare forkorte, men der må da være en grund til at de er så lange, og det der med at grave op nede fra renden, hmmm besværligt i forhold til bare at tage en askespand ud. Og hvad med alt det der ligger i begge sider af den der U sten hvor det brænder under, skal det også med?
Er der ikke nogen af dem der har haft Baxi i lang tid, der lige gider beskrive hvordan de lige svupti lige renser deres Baxi ?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Rengøring af Baxi 1.5

Indlæg af Jobak » 27 apr 2009 23:00

jhjorsal skrev:Er det bare mig, eller er rengøringen af en Baxi 1.5 lidt besværlig, i alt fald når man kommer fra en Passat C2 kedel. Jeg syntes det virker lidt mere besværligt at rengøre min nyerhvervet Baxi kedel. Alt det værktøj jeg har fået med har frygtelig lange skafter, dem kan jeg selvfølig bare forkorte, men der må da være en grund til at de er så lange, og det der med at grave op nede fra renden, hmmm besværligt i forhold til bare at tage en askespand ud. Og hvad med alt det der ligger i begge sider af den der U sten hvor det brænder under, skal det også med?
Er der ikke nogen af dem der har haft Baxi i lang tid, der lige gider beskrive hvordan de lige svupti lige renser deres Baxi ?
Jo da, kommer lige her...
Her foregår det med en "askepot" med en billig støvsuger tilsluttet. Så bruger jeg den medfølgende børste til siderne samtidig med jeg holder støvsugeren under børsten. Så sviner det ikke.
Jeg har hjemmefabrikeret en børste til bagpladen i kedlen, en billig stålbørste med afsavet skaft på en rund træstang med et par jernvinkler.
Kør nogle omgange med håndsvinget på turbolatorenen og tøm boksen bag dem med askepotten. Ligeså i siderne under U stenen. Husk at rense overluft kassen med børsten også. (max 10 minutter)
Et par gange om året bruger jeg en indkøbt børste på en boremaskine til røgrørene, det tager ikke mange minutter. Og så lige stenen ud også for en grundigere rengøring omkring den.
Jeg er noget misundelig på dem der har "pisserenden" i fronten af kedlen. Der kan dælme være meget i den og det er nemt at "suge" op. Jeg købte min lige inden den kom med renden :?
Nu i denne varmere tid, skal du holde øje med glanssoden. P.gr.af lavere forbrug. Inden længe slukker jeg for fyret og tænder op 1 gang i døgnet til lidt gulvvarme og brugsvand. Den er allerede begyndt med glanssoden fordi den pausefyrer en del.
Håber det hjalp lidt :D

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Rengøring af Baxi 1.5

Indlæg af jhjorsal » 28 apr 2009 07:53

Jeg har prøvet sådan en askepot fra Harald Nyborg, har den faktisk til at læggende endnu. Men jeg syntes asken fortsatte ind i støvsugeren, også blev jeg lidt bekymret for om den kunne risikere at tage gløder med ind i støvsugerposen.
Vedr. det der med glassod kender jeg godt fra Passaten, men har Baxi'en godt af at blive tændt og slukket en gang i døgnet, der var faktisk engang en vvs'er der fortalte mig at man kunne sætte et ur på eltilslutningen også lade den køre en ½ time hver 3ede time, for så ville gløderene kunne starte fyret op igen også havde den lidt at lave. Jeg ved ikke om princippet dur for Baxi men det ville umiddelbart kunne fungere for Passat, jeg fik det dog aldrig prøvet af, hva mener du om den ide.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: Rengøring af Baxi 1.5

Indlæg af mr.mcp » 28 apr 2009 08:13

Hej
Jeg bruge også en askepot, med en gammel nilfisk på. Det fungere rigtig godt. Der skal nemlig ikke meget sug på, for så ender det i posen i støvsugeren som du skriver.

Tænd og sluk ur på Baxi'en tror jeg ikke er så godt. For når der kommer strøm på Baxi'en skal man trykke på on knappen manuelt, før der sker noget.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Rengøring af Baxi 1.5

Indlæg af jhjorsal » 28 apr 2009 08:42

Jeg takker for indlæggene, det ærger mig dog at man er nød til manuelt at starte stokeren op en gang om dagen, for det pjatteri, her kunne et enkelt solpanel måske hjælpe, eller en stor akku tank der er godt isoleret, jeg er ikke klar over hvad der bedst kan svare sig.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Rengøring af Baxi 1.5

Indlæg af thoken » 28 apr 2009 11:08

jhjorsal skrev:Jeg takker for indlæggene, det ærger mig dog at man er nød til manuelt at starte stokeren op en gang om dagen, for det pjatteri, her kunne et enkelt solpanel måske hjælpe, eller en stor akku tank der er godt isoleret, jeg er ikke klar over hvad der bedst kan svare sig.
Hej!
Ja det er lidt ærgeligt at baxi ikke fås med eltænder, og mulighed for sommerfyring(fx. 3 aut. opstarter om dagen) til lige at lade vvb op.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Annisse
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 21 jan 2008 16:45
Mit fyr: BAXI 1.5 350 med Iltstyring
Areal: CA. 200 m2
Brændsel: HP Kvalitet 8 mm
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Annisse

Re: Rengøring af Baxi 1.5

Indlæg af Annisse » 28 apr 2009 12:27

Hej

Jeg har nu kørt en enkelt sæson med Baxi 1.5 og regøringen har ikke været noget problem. Det er ca. 5-10 min ca. 1. gang om ugen.
Jeg benytter en original Ash Pot med indbygget motor - det kan jeg varmt anbefale istedet for den gamle type med ekstern støvsuger.

Kunne Jobak venligst beskrive, hvor overluft kassen befinder sig?

Hilsen Henrik

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Rengøring af Baxi 1.5

Indlæg af Jobak » 28 apr 2009 22:03

Annisse skrev:Hej

Jeg har nu kørt en enkelt sæson med Baxi 1.5 og regøringen har ikke været noget problem. Det er ca. 5-10 min ca. 1. gang om ugen.
Jeg benytter en original Ash Pot med indbygget motor - det kan jeg varmt anbefale istedet for den gamle type med ekstern støvsuger.

Kunne Jobak venligst beskrive, hvor overluft kassen befinder sig?

Hilsen Henrik
Jo da
Jeg ved ikke om det kunne misforståes med de 10 minutter. Det var altså ikke bare for rengøring af overlufts kassen men i det hele.
Den jeg kalder "overlufts kassen" er den lille boks med huller i, lige ovenover hvor pillerne kommer ud fra sneglen, altså under "U stenen".
Det er vigtigt at alle huller er frie, hvis der en der er stoppet kan det tages ud med en skruetrækker, ståltråd eller lign.
Jeg tror ikke en Baxi tager skade af tænd/sluk proceduren, kedlen er jo "rustfri" eller det der nærmer sig.
Jeg gjorde det hele sommeren sidste år, når jeg kom hjem fra arbejde var den nede på ca. 40 grader. Kør en håndfuld piller frem og hæld lidt tændvæske på og ild til.
Luk døren og det kører igen. Slukker igen når jeg går i seng, der er stadig rigeligt varmt vand til fruen og mig om morgenen. Jeg slukker ikke for cirk pumper osv. Da vandet så vil komme til at stå stille i rørene/kedlen. Det tror jeg der er mindre godt. Det var nu efter et tip fra Claus Birth og det tror jeg der er meget rigtigt i.
Jeg har også tænkt på at sætte et tænd/sluk ur på, men ved ikke helt hvor mange minutter/timer jeg tør sætte den på, uden af gløderne går ud.
Det er jo nok lidt forskelligt efter hvor meget blæst/træk der i skorstenen. Og hvis den starter op igen uden ild, vil den gå i alarm. En selvtænder kunne være guld :great:

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: Rengøring af Baxi 1.5

Indlæg af mr.mcp » 29 apr 2009 07:30

Jobak skrev:Jeg har også tænkt på at sætte et tænd/sluk ur på, men ved ikke helt hvor mange minutter/timer jeg tør sætte den på, uden af gløderne går ud.
Hej
Hvordan har du tænkt dig at gøre det?
Min Baxi starter ikke selv når den får strøm. Jeg skal trykke på ON knappen.

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Rengøring af Baxi 1.5

Indlæg af Jobak » 29 apr 2009 22:05

mr.mcp skrev: Hej
Hvordan har du tænkt dig at gøre det?
Min Baxi starter ikke selv når den får strøm. Jeg skal trykke på ON knappen.
Det gør min jo nok heller ikke så, har aldrig tjekket det. Så er den ide da ihvertfald ude af verden. Tak for det :lol:

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.


Besvar