Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr, diverse ?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Pillefyr, diverse ?

Indlæg af Superman » 30 mar 2009 16:53

Hej,

Jeg er helt ny i dette forum, så bær over med mig hvis jeg stiller dumme spørgsmål :wink:

Jeg har købt mig et nedlagt landbrug, og kigger herfor på pillefyr, og har bestemt mig for at det skal være et Scotte, da jeg kan læse at det er ok kvalitet til prisen.

Huset er fra 72, er 485 m2, og der er indendørs swimmingpool, halvdårligt isoleret. Der er på nuværende tidspunkt et 50 kW Viadrus fastbrændselfyr(3 år gammelt), samt et oliefyr af ældre dato.

Planen er at oliefyret skal ud, og i stedet opsættes et pillefyr, da jeg ikke vil være afhængig af at skulle fyre i fastbrændslen hele tiden.

Spørgsmålet er herfor som følger:

1. tror I at et 16 kW er tilstrækkeligt, det skal siges at der typisk skal varmes 200-250 m2 op, resten inkl. pool vil jeg kunne supplere med fastbrændselen hvis Scotten ikke kan følge med.

2. skal jeg have en akkumuleringstank?


På forhånd mange tak icon_cheesygrin.gif

Mvh.

Kalle


Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Modtaget likes: 2 gange

Re: Pillefyr, diverse ?

Indlæg af Æblebjerg » 30 mar 2009 17:20

Jeg har selv en Scotte 16 kW, og den kan uden problemer varme mine 250 m2 op. Du vil sandsynligvis ikke varme det fulde areal op i de koldeste perioder, og som du selv siger, så kan du jo altid supplere med lidt fastbrændsel.

Du behøver ikke akkutank til selve pillefyret, men det vil nok være en fordel til fastbrændslet. På den anden side, hvis der ikke er en akkutank nu, og du kan få det til at køre tilfredsstillende er det jo ikke nødvendigt.
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Pillefyr, diverse ?

Indlæg af thoken » 30 mar 2009 17:40

Hej Superman!
og velkommen til!
Jeg tror også 16kw burde kunne klare det, det er godt nok til den lave side, men den kan nemt yde 24 kw(og mener faktisk også 30kw).
Og når du så kan supplere op med fastbrændsel, så burde det ikke være noget problem!
Scotten er en hæderlig kvalitet, og en gennemtænkt konstruktion, og hvis du ikke er mekanisk analfabet, så kan du lave de fleste ting på den selv!
Du kan finde mange nyttige oplysninger om nbe brændere(woody, scotte, boink) her på forum! :great:

Jeg vil mene at du burde have akkumuleringstank når du har fastbrændselskedel(er der ikke akkumulering idag?)

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Pillefyr, diverse ?

Indlæg af epo » 30 mar 2009 20:13

16 kW scotten klarer også fint mine 239m2 i et plan og med halvdårlig isolering.
Den har aldrig været oppe på 100%, med mindre jeg lige tømmer varmtvandsbeholderen mens resten af huset samtidig suger varme. Så der er masser af overskud.

Som vejret er nu er den begyndt at slukke engang imellem, fordi forbruget falder under de 10% i perioder. Heldigvis starter den altid fint op igen af sig selv, så det mærker man ikke :-)

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Pillefyr, diverse ?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 mar 2009 20:14

Hvis du ved, hvor meget det gamle oliefyr hidtil har brugt, så kan du måske bruge Nordjysk-bioenegis oversigt over, hvor stort anlæg man skal vælge udfra olieforbrug på http://www.nordjysk-bioenergi.dk/index. ... umentId=43


Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Pillefyr, diverse ?

Indlæg af Superman » 31 mar 2009 08:22

Tak for velkomsten, og de gode indlæg!

Der er på gården ingen akkumuleringstank, og i og for sig er det ikke noget problem, på den anden side irriterere det mig at centralvarmesystemet alt for hurtigt taber temperaturen, og herfor har jeg overvejet akkutank. De skal siges at jeg, hvis Scotten lever op til forventningerne, ikke tror at fastbrændslen ikke kommer til at blive brugt særligt meget, egentlig kun hvis der virkelig er knald på hele huset og poolen.

Jeg er i øvrigt ikke mekanisk analfabet, dog er jeg doven anlagt :wink:

Der er ikke mulighed for at tjekke noget gennem olieforbrug, men kan oplyse at der sidste år blev brugt 5 tons koks, hvilket svarer til ca. 4.000 liter olie, jeg er dog af den overbevisning at kun godt halvdelen af huset har været opvarmet. Hvad vil i tro det svarer til i et Scotte, realistisk set? :D

Hvis nu at 16 kW fyret vurderes at være i underkanten, er der så nogen ulempe ved at vælge et 24 kW, som jeg forstår det er de relativ fleksible i deres effektspænd.

Ulrich-307Hdi
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 09 sep 2008 21:56
Mit fyr: Woody 16 KW på Roca
Geografisk sted: Jorden, Shell-land, Køge

Re: Pillefyr, diverse ?

Indlæg af Ulrich-307Hdi » 31 mar 2009 20:48

16kw og 24 kw er den samme brænder.
Køb du blot 16 kw, den så tunes hvis der er behov.
Hygge Ulrich


Besvar