Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tæller til Baxi

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Tæller til Baxi

Indlæg af jhjorsal » 06 mar 2009 15:54

Jeg har nu fået monteret mit nye Baxi 1.5 fyr, med iltstyring og cellesluse, det kører som en drøm, selvom jeg dog syntes det er lidt mere besværligt at rense end min gamle C2 Passat kedel, særlig den rende alt asken ender i, er da ikke til at rense op sådan lige vupti. Nå men det var nu slet ikke det spørgsmålet skulle handle om, før i tiden havde jeg en rimelig fornemmelse af hvor mange træpiller jeg brugte, da det var manuel påfyldning, nu har jeg fået en cellesluse på og har en gammel kongskilde snegl forbundet til en 6 tons silo i naborummet, og det kører bare der ud af men jeg har ingen fornemmelse af, hvor mange træpiller jeg bruger, jeg har selv tænkt noget med en tæller koblet på den ene fase, der registrer hvor tit den er tændt, og et ur koblet på samme fase så jeg har et ur der registrer hvor længe den kører (hvilket formentlig vil være det samme hver gang) men da jeg ikke er stærkstræmsmand er jeg ikke helt klar over hvad jeg kan bruge af tæller til projektet (det skal gerne være billigt, da man sikkert sagtens kan finde et apperat der kan alt det jeg skal vide, for et par tusinde) eller om der findes en meget smarter løsning på problemet.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Helskov
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 134
Tilmeldt: 02 jan 2009 19:39
Mit fyr: 10 Kw Varmepumpe fra VVS eksperten
Areal: 152
Brændsel: El
Geografisk sted: Nyborg

Re: Tæller til Baxi

Indlæg af Helskov » 06 mar 2009 18:27

Der er en herinde der har lavet noget "fusk" med en cykelcomputer. Den er blevet monteret på motoren til sneglen.
viewtopic.php?f=22&t=2804

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Tæller til Baxi

Indlæg af thy » 07 mar 2009 01:18

er det nogen hjælp at der i en fuldt proppet 350l er ca 175kg og i 200l er ca 100kg
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

tot
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 28 feb 2009 06:17
Mit fyr: alkon 6 og bioline 20
Areal: 130m2 + 50 helt ny
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: ca 30kg
Årligt forbrug: ???????
Geografisk sted: Randers

Re: Tæller til Baxi

Indlæg af tot » 07 mar 2009 07:46

Hej kan du ikke fortælle noget merer om den cellesluse, du har på .jeg har os en silo som jeg skal have sat op.Hvad den koster? hvor jeg køber den henne ? er den nem at sætte på? o.s.v. Men det med den cykkel computer den var sku god .

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Tæller til Baxi

Indlæg af jhjorsal » 12 mar 2009 20:12

Jeg kan ikke sige så meget om celleslusen, jeg har fået et Baxi 1.5 med cellesluse og iltstyring, af forsikringen, i forbindelse med at mit gamle fyr, en Passat C2 brændte, så det hele blev leveret og installeret, og det kører bare. Men jeg glæder mig til at få monteret cykelcomputeren, jeg syntes ideen er lidt sjov.
Omkring celleslusen, det kører bare, det er blevet en stor hjælp at man ikke skal fyre til bestemte tider, men kan nøjes med at aske ud når det passer ind i hverdagen. omkring køb af den tror jeg du skal tage en søgning på nettet, de springer noget i pris, den mekaniske montering kan der ikke være meget i, men el delen skal man vist have forstand på, jeg ved at de var nød til at skifte det relæ der skulle trække sneglen, da jeg bruger en gammel kongskilde kornsnegl, og opstarts strømmen var for høj til det relæ der var pre installeret.
men spør hvis du har noget specifik du vil vide så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Tæller til Baxi

Indlæg af jhjorsal » 12 mar 2009 20:15

thy skrev:er det nogen hjælp at der i en fuldt proppet 350l er ca 175kg og i 200l er ca 100kg
Ikke rigtigt, da jeg ikke ved hvor meget der bliver fyldt i når den bliver fyldt via cellesluse, det er jo lidt ligegyldig hvor tit den kører.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Tæller til Baxi

Indlæg af jhjorsal » 13 mar 2009 17:03

Jeg har nu leget lidt med cykelcomputeren , som umiddelbart virker rigtig godt fundet på, problemet er bare at i dagens danmark er det stort set ikke til at opdrive en cykelcomputer med ledning mellem føleren og computer. Så jeg har forsøgt mig med en trådløs, og det er vist ikke så godt for den elektroniske støj der kommer fra sneglemotoren aktivere cykelcomputeren, så hver gang den kører, tæller computeren fra 2 til 6 meter, alt efter hvordan jeg sætter hjulradius på cykelcomputeren, også selvom jeg fjerner føleren og malerlåget fra gearet, i princippet er det jo bare en tæller der tæller hvor mange gange motoren har kørt, også er der vel nemmere måder at lave en tæller på. Spørgsmålet er så bare om det kan bruges til noget, min Baxi 1.5 kører med iltstyring, og jeg er lidt i tvivl om hvordan sådan en iltstyring virker, er det den samme mængde træpiller der kommer ind hver gang den kører og tidsintervallet der variere, eller kører den med et fast tidsinterval og mængden af træpiller der variere ?
I tilfælde af det første, er der så nogen der ved hvor mange træpiller den tager ind hver gang den kører ?
Hva med sådan en cellesluse er der nogen der ved hvor mange kilo ca den fylder i en 350l tank hver gang den kører? jeg mener pillerene står formentlig i en kegleform inde i tanken, når føleren rgistrer den som fuld, så der må være en masse luft, ligeledes ligger pillerene vel højest i siderene når følerene registrer tanken som tom.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Tæller til Baxi

Indlæg af thy » 13 mar 2009 17:11

den kører samme mængde hver gang.... den kører så bare tittere eller sjælerne

dog ikke samme mængde høj og lav (de bør være forskelige)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Re: Tæller til Baxi

Indlæg af andersholm » 13 mar 2009 17:31

Jeg har købt en cykel computer med ledning i Kvickly til 69,- og den virker perfekt på mit anlæg. :great:

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Tæller til Baxi

Indlæg af jhjorsal » 13 mar 2009 19:02

andersholm skrev:Jeg har købt en cykel computer med ledning i Kvickly til 69,- og den virker perfekt på mit anlæg. :great:
Fornyelig? jeg tjekkede i Bilka idag og de havde ingen, men derfor skal jeg dog ikke undsige mig at de skulle kunne have en i Kvickly der kan bruges.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Besvar