Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Passat C2 Lav røgtemperatur og kondensvand i pillemagasin

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Besvar
Mogens B
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05 mar 2009 23:29
Mit fyr: Passat C2-400 årg 09
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Grenaa

Passat C2 Lav røgtemperatur og kondensvand i pillemagasin

Indlæg af Mogens B » 05 mar 2009 23:54

Hej med jer.
Jeg har netop installeret et nyt Passat C2 med iltstyring. Min røgtemperatur ligger på 75 grader og det er med trækregulator. Hvordan får jeg den temp. højere op ???

Samtidig er der meget kondensvand i pillemagasinet. Hvordan undgår jeg dette ??

Håber der er nogen, der kan hjælpe.

Hilsen Mogens B


tbnilen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28 jan 2007 20:50
Mit fyr: Panasonic 12KW VP
Areal: 270
Brændsel: Solenergi
Fremviser gerne i postnummer: 4060
Geografisk sted: Kr.Sonnerup / Sjælland
Kontakt:

Re: Passat C2 Lav røgtemperatur og kondensvand i pillemagasin

Indlæg af tbnilen » 08 mar 2009 13:30

Hej, Med en røggas temperatur på kun 75gr. så lyder det som om dit fyr ikke får nok at leve af, (burde være ca. det dobbelte afhænging af skorsten) så det nok indstillingerne som er skal ændres, det kan også være en føler som er defekt, men der er jo altid brug for lidt finjustering inden fyret kører optimalt

Jeg har aldrig oplevet kondensvand i pillemagasinet, står dit fyr i et stort uopvarmet rum? eller er pillerne for fugtige?
Jeg har oplevet at når et fyr startes efter påfyldning af vand på hele anlægget så kan der opstå lidt kondens i bunden af kammeret ved askeskuffen, det forsvind dog hurtigt når anlægget er oppe i drifttemperatur.

/Tommy

Mogens B
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05 mar 2009 23:29
Mit fyr: Passat C2-400 årg 09
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Grenaa

Re: Passat C2 Lav røgtemperatur og kondensvand i pillemagasin

Indlæg af Mogens B » 12 mar 2009 23:44

Hej. nu har jeg fjernet 3 spiraler, så er røgtemp kommet op på ca 125gr og så har jeg lavet mindre træk i skorstenen, så nu er der ingen kondens i pillemagasin.

TF7173
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 jan 2009 12:50
Mit fyr: Passat C2 650L
Areal: 220
Brændsel: træpiller

Re: Passat C2 Lav røgtemperatur og kondensvand i pillemagasin

Indlæg af TF7173 » 13 mar 2009 22:18

Hej Mogens, jeg har selv et C2 der opvarmer ca. 220 kvm der er dårligt isoleret, og har kun haft alle spiraler i i maks. 1 uge i denne vinter. I øjeblikket har jeg 1 af række 2 bagerst ude og det er lige på grænsen til at nummer 2 skal ud, pga for lav røggas temp. I dagtimer ligger røggas temp og svinger fra 100-120 og om aftene kommer den omkring de 140. I følge passat skal røggas ligge omkring 140-160 for at det kører bedst.
Jeg kan ret tydeligt se når jeg har ladet det køre med for lav temp. for så er kammeret over spiralerne ikke hvidt med aske mere, men asken er blevet mørk :)

Den eneste gang jeg har haft kondens i magasin var første gang jeg havde tilbagebrænd (altid luk påfyldningslåge), hvor jeg ikke havde forstået at jeg skulle tømme magasin helt!, men istedet troede jeg kunne brænde de våde piller op istedet. Ret dårlig idé, der er nu lidt rust på indersiden af magasinet icon_frown.gif

Fyret kører stort set med passat standard indstillinger

Mogens B
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05 mar 2009 23:29
Mit fyr: Passat C2-400 årg 09
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Grenaa

Re: Passat C2 Lav røgtemperatur og kondensvand i pillemagasin

Indlæg af Mogens B » 14 mar 2009 01:34

Hej igen.
Mit kører også med standardinstillinger fra fabrik og det kører fint nu. Jeg har brugt 32 kg det sidste døg og fyret kører aldrig i pausefyring, er det normalt.


TF7173
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 jan 2009 12:50
Mit fyr: Passat C2 650L
Areal: 220
Brændsel: træpiller

Re: Passat C2 Lav røgtemperatur og kondensvand i pillemagasin

Indlæg af TF7173 » 14 mar 2009 18:04

pausefyring er jo tegn på at fyren ind i mellem har for lidt at lave, og det kan/skal ikke undgåes da et normalt forbrug af varme fra fyret til opvarming og brugsvand ikke er konstant over dagen.

Hvis du lige nu har 3 røgrør ude og det aldrig pausefyrer, ville jeg nok sætte et enkelt tilbage og se hvad der sker mht. til rør temp og pausefyring.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Passat C2 Lav røgtemperatur og kondensvand i pillemagasin

Indlæg af Ole S. » 14 mar 2009 23:17

TF7173 skrev:pausefyring er jo tegn på at fyren ind i mellem har for lidt at lave, og det kan/skal ikke undgåes da et normalt forbrug af varme fra fyret til opvarming og brugsvand ikke er konstant over dagen.

Hvis du lige nu har 3 røgrør ude og det aldrig pausefyrer, ville jeg nok sætte et enkelt tilbage og se hvad der sker mht. til rør temp og pausefyring.
Hej

Der er vi så ikke helt enige. Nu kender jeg ikke den passat, men vil vove den påstand at pausefyring KAN undgåes, det er som regel et spørgsmål om at drosle fyret ned så den yder noget mindre, og kun lige akkurat kan følge med det aktuelle forbrug. Pausefyring er lig med sod og dårlig fyringsøkonomi.

Men ja når der blir varmere i vejret, og forbruget er meget lille, kan det være ret svært helt at undgå pausefyring.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Mogens B
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05 mar 2009 23:29
Mit fyr: Passat C2-400 årg 09
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Grenaa

Re: Passat C2 Lav røgtemperatur og kondensvand i pillemagasin

Indlæg af Mogens B » 15 mar 2009 00:36

Tak, jeg vil prøv at sætte en spiral i og se, hvad der sker. Det vil måske så også bruge færre piller,


Besvar