Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Shuntventil/retur vand?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Shuntventil/retur vand?

Indlæg af Hr.Hansen » 04 mar 2009 20:22

Jeg har ikke nogen shunt ventil på min kedel, men mit returvand er 49 grader, og fremløbet er sat til 55 grader. Ødelægger det kedlen, når min kedeltemperatur ikke er højere ? Nogen siger det gør, andre mener ikke det gør noget. Meningerne er som vinden blæser.
Er der nogen som har lidt erfaringer med kedel temperaturen ?

Og hvor stor bør forskellen på frem og retur være for at man udnytter vandet så godt man kan ?

Jeg har skruet min cirkulations pumpe ned i hastighed, også så faldt retur vandet med ca. 2 grader.

Er der nogen som kan hjælpe en nybegynder med et par spørgsmål.

Mvh Thomas Hansen
Mvh Thomas Hansen


Garmin
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: Shuntventil/retur vand?

Indlæg af Garmin » 04 mar 2009 20:35

Hvis kedelen er pladejern, plejer man at sig 65 grader for at undgå tæring.
En støbejernskedel er ligeglad.
Det er egentligt ligemeget hvilken afkøling du har.
Radiatorerne køler det af de kan og kedelen skal jo bare varme det samme op igen.
Din lave afkøling skyldes at dine radiatorer er for små til at kunne køre med 55 grader fremløb.
55 grader er også for lidt til at sikre bakterifrit varmt vand
Jeg ville prøve at køre op på 65grader som minimum.

/G

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Shuntventil/retur vand?

Indlæg af Hr.Hansen » 04 mar 2009 21:05

Det med bakterierne har jeg hørt fra flere, at det ikke har betydning i et alm. hus. Da udskiftningen af vandet i beholderen er så stort.

Jeg ved ikke om min kedel er støbejern, eller plade jern. Det er en opop kedel med scotte brænder.
Jeg har et træ fyr ved siden af, som jeg fyre i når jeg gider, så vandet kommer flere gange i måneden op på 70-80 grader.

Det jeg tænker på er bare hvis nu returvandet kun er 40 grader, så har man jo brugt en masse af varmen, men fyret skal også varme det helt der op igen. Hvor i mod hvis vandet er 49-50 grader, skal fyre ikke varme ret meget op igen. Hvad får man mest ud af ?
Mvh Thomas Hansen

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: Shuntventil/retur vand?

Indlæg af Garmin » 04 mar 2009 21:47

Du får det samme ud af det, som du selv er inde på er det jo opvarmning/afkøling.
Vandet er bare et transportmedie
Med høj returtemperatur har du et øget varmetab fra returledningen og formentligt et større forbrug på pumpen pga stor vandmængde. Begge dele formentligt småting.
Men har du ikke susen i radiatorerne pga den store vandmængde ?

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Shuntventil/retur vand?

Indlæg af thoken » 05 mar 2009 07:04

Hej!
Jeg ville hæve temperaturen til ca. 60, og så sætte en kedel shunt på(fx. en Watts eller en esbe). Din opop kedel er i pladejern, så den tærer meget
hurtigt hvis røggasserne kondenserer i kedlen. Jeg har selv prøvet at køre uden kedel shunt, og tro mig, jernet "rådner" hurtigt,
hvis der kommer fugt i kedlen.(Det kolde returvand i bunden får kondens til at sætte sig på kedelfladerne). Nu skriver du godt nok at din
retur temperatur er temmelig høj, men den må da i perioder falde noget når fx. vvb lader op. Du har ingen garanti for en lav difference mellem
frem og retur uden shunt :roll:


mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: Shuntventil/retur vand?

Indlæg af agentjensen » 05 mar 2009 07:13

Jeg har læst flere steder at problemet er hvis forskellen mellem fremløb og retur er for stor (mere end 15 grader). Når der er en temp forskel på 15 grader er det netop at der dannes kondens. - Jeg har fremløb sat til 70 grader og min retur holder jeg på 58-63 grader vha en kuglehane på en shunt. Returen er lavest når vvb bliver tømt for varmt vand i forbindelse med bad - ellers er den rimelig konstant. Har også læst at pladejernskedler helst ikke skal under 55-60grader i bunden af hensyn til tæring.

Godt nok en KL fyr - men pladejern.

Mvh

Michael.

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: Shuntventil/retur vand?

Indlæg af Garmin » 05 mar 2009 09:52

55 grader frem og 49 retur, så er der nok et eller andet "sjovt" ved installationen.
Enten er radiatorerne alt for små og varme helt til bund, eller der er lavet en varmtvandsbeholder helt uden styring, hvor vandet bare suser igennem.
Under alle omstændigheder pumpes der unødigt meget vand gennem anlægget.
Pladejerns kedel uden shunt er absolut ikke godt.
Varmt vand i beholder på under 60 er absolut heller ikke godt, uanset hvor meget udskiftning der sker.
Få en shunt på, termostat på VVB og hæv kedeltemp til min 60 grader.
Jeg kører jævnligt op til 85 grader når jeg brændefyrer til accutank, men så har jeg en reguleret fremløbsshunt, så temperaturen frem til huset altid er 65.

/G

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Shuntventil/retur vand?

Indlæg af Hr.Hansen » 05 mar 2009 17:07

Min pumpe køre på 7-8 watt. Hele mit anlæg er gammelt, og vandet render hele tiden igennem vvb. Men så længe mit retur vand er over 40 grader skulle der jo ikke ske noget, det skriver de i instruktionsbogen. Jeg har hverkan susen i radiatorne, eller knald varme radiatore. Jeg har ca. 20 grader i hele huset. Jeg har nu sat mit fyr til 60 grader, og retur vandet er 54 grader nu. Jeg har forøvrigt et par temmelig store radiatore i stuerne, som er fint varme i toppen. Og resten af dem fungere også fint. Jeg køre også jævnligt op på 70-80 grader, når jeg gider smide træ i min gamle ribe kedel.

Hvad kan der være af "sjove" ting ved en instalation ? Jeg ved ikke ret meget om sådan noget.
Mvh Thomas Hansen

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: Shuntventil/retur vand?

Indlæg af agentjensen » 05 mar 2009 19:06

Sæt din temp op så dit returvand er 60grader.

Din gennemstrømning igennem din VVB er tilsyneladende stor - i forhold til det der smutter ud i radiatorene - det er ikke negativt hvis du bare har varme nok i huset - men sæt nu temp op så retur er 60 grader - og fremløb ikke over 70grader - så er du kørende.

Mvh

Michael.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Shuntventil/retur vand?

Indlæg af thoken » 05 mar 2009 20:01

Hr.Hansen skrev:Min pumpe køre på 7-8 watt. Hele mit anlæg er gammelt, og vandet render hele tiden igennem vvb. Men så længe mit retur vand er over 40 grader skulle der jo ikke ske noget, det skriver de i instruktionsbogen. Jeg har hverkan susen i radiatorne, eller knald varme radiatore. Jeg har ca. 20 grader i hele huset. Jeg har nu sat mit fyr til 60 grader, og retur vandet er 54 grader nu. Jeg har forøvrigt et par temmelig store radiatore i stuerne, som er fint varme i toppen. Og resten af dem fungere også fint. Jeg køre også jævnligt op på 70-80 grader, når jeg gider smide træ i min gamle ribe kedel.

Hvad kan der være af "sjove" ting ved en instalation ? Jeg ved ikke ret meget om sådan noget.

Hej!
Det lyder lidt underligt hvis din pumpe kun bruger 7-8w, for umiddelbart burde den opfatte din vvb(hvis vandet render lige igennem den) som en "åben" radiator
og dermed skrue op for effekten(jeg går ud fra pumpen er proportional reguleret og med display siden du ved hvad dens forbrug er?). Men det må være fordi vandet render lige igennem din vvb, at retur temperatur er så høj(du måler retur temperaturen lige før din kedel, altså mellem vvb og kedel, er det ikke rigtigt?). Men prøv at aflæse din retur temperatur når din vvb lader op(efter et langt bad), så vil jeg næsten vædde på den er meget lav, og dermed risikerer du kondens i din kedel, med rustangreb til følge. Men det er helt fint hvis du engang imellem kommer op over 65 grader i din vvb, så er du 100% sikker på at dræbe evt. legionella bakterier.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Besvar