Solvarme delvist gør det selv

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: Solvarme delvist gør det selv

Indlæg af mr.mcp »

Putter man ikke frostvæske på anlægende i dag? Eller er der noget jeg har misforstået.

søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Solvarme delvist gør det selv

Indlæg af søren ø »

Nå på den måde. Mit har skam solfangervæske selvom det er et tømmeanlæg.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.
mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: Solvarme delvist gør det selv

Indlæg af mr.mcp »

Jamen, hvad er solfangervæske?. Er det ikke frostvæske eller hvorfor putter man det i?
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Solvarme delvist gør det selv

Indlæg af pelle »

Hej
Jo, det er for at væsken ikke skal fryse. Det hedder propylen glykol. 1 del til 2 dele vand. Skulle kunne klare ned til 21 graders frost.
mvh pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
mikkelfa
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18 jan 2009 00:52

Re: Solvarme delvist gør det selv

Indlæg af mikkelfa »

Helt fundementalt. Et tømmeanlæg virker ved, at der ikke befinder sig væske (af den ene eller anden slags) i solfangerne, som udgangspunkt. En pumpe sørger for, at der kommer væske derop, når der opnåes en bestemt temperatur i fangerne.
Ved alle former for styringssvigt vil pumpen ikke aktiveres og der vil ikke befinde sig væske i fangerne. Derfor giver det ikke mening at snakke om frost og kogning i fangerne, da vandet befinder sig indendøre hele tiden.

Mvh
Mikkel

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: Solvarme delvist gør det selv

Indlæg af Garmin »

I mit tilfælde bliver det i første omgang ikke lavet som tømmeanlæg.
Jeg vil nemt kunne lave det senere da manifolden på solfangerne kommer højere op end vandet i min ekspansionsbeholder, så det er egentligt kun et spørgsmål om at sørge for at der kan komme luft ind i fangerne.
Det bliver heller ikke med glycol som frostsikring. Det bliver nemlig vandet fra anlægget der bliver pumpet gennem solfangerne.
Det drejer sig simpelthen om at udnytte at rørsolfangerne er rimeligt godt isoleret.
At frostsikre dem med varme fra anlægget vil koste max 80 Kwh om året, det meste formentligt produceret af solfangerne selv, resten produceret med piller/brænde.
En del af de 80Kwt vil sikkert blive genvundet ved en sparet pumpe og tab i evt veksler.
Jeg regner med at lave det så jeg holder styr på både producet og forbrugt varme så jeg kan se om princippet holder. Der er åbenbart tyske undersøgelser der siger mellem 30 og 80 Kwh/år til frostsikring.

/G
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme delvist gør det selv

Indlæg af Ernst Drastrup »

Du vil blive rigtig godt kørende med vacum Q-Pro fangere.
Men husk at isolere fremløb og returen rigtig godt, hvis de kommer til at ligge et sted, hvor der kan blive frost.
En anden måde, når ikke du vil køre med frostvæske, så kan du jo sætte et "tænd-og slukur " på og så lad det køre et kvarter en gang i mellem, hvis det skulle blive hård frost.

Rigtig god idé med solvarme. Jeg fatter ikke, at der ikke er mange mange flere, der går ind for den sag.
At indvestere i et solvarmeanlæg, er jo at betale meget af sit brændsel i 25 - 30 år frem i tiden.

Jeg var den første smed der lavede solvarme i dk., og har lavet mange anlæg.
Nu laver jeg mange diagrammer til folk, som ikke lige véd, hvordan den slags skal strikkes sammen.
Ernst.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Garmin
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: Solvarme delvist gør det selv

Indlæg af Garmin »

Alle rør bliver med 30mm rockwoll isolering.
Styringen kender udetemperaturen, så jeg vil nok vælge at cirkulere lidt vand når udetemperaturen er under 2-3 grader, styringen skal så holde 4-5 grader på det cirkulerede vand. Pumpen bliver en Alpha2 og styringen en Esbe "shuntventil". Effektforbruget ved frostsikring blliver 5w, det skulle være til at betale.
Med en temperatur på 5 grader i manifold og rør skulle energiforbruget selv ved hård frost være minimalt.
Jeg lader plc'en udregne både produceret og forbrugt energi. Skulle det vise sig at forbruget bliver for højt, kan jeg bare tilføje en ventil oppe ved fangerne. Hvis jeg stopper pumpen og lukker luft ind i toppen, vil både fangere og de vandrette rør tømmes.
De lodrette rør går direkte ned i det rum hvor accutanken og mine pumper står, et rimeligt lunt rum. Der burde ikke være frostrisiko på den strækning.
Jeg regner med at rørføringen bliver 1/2" sort, men solfangermanifolden er jo kobber
Har jeg så et galvanisk problem ?
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme delvist gør det selv

Indlæg af Ernst Drastrup »

Ja, - du vil få et problem med galvanisk tæring, hvis du gør brug af, at tømme anlægget, for så kommer der ilt ind i systemet.
PS.: (Jeg kan ikke fordrage tømmeanlæg).
Pelle har også været inde på det tab, der er forbundet med et tømmeanlæg.
Der har sandelig været mange problemer med disse anlæg, og heldigvis er de også ved at være gået på retur.

Det gør ikke noget, at blande kobber og jernrør sammen, når man snakker om alm. centralvarmeanlæg, for der kommer igen ilt ind i anlægget, når først det er sat i drift.
Men ved koldt- og varmtvandsinstallationen, der går den ikke.
Man må gerne gå fra galv. til kobber, men så må man ikke derefter gå over i kobber igen, for her er jo også tale om iltet vand.
Og ilt er et anlægs værste fjende.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Garmin
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: Solvarme delvist gør det selv

Indlæg af Garmin »

Takker for hurtigt svar :-)
Jeg har muligheden for at tømme, forventer ikke at få brug for det. Ventilen til luft ind bliver ikke monteret. (måske et T-stykke)
Jeg er ret sikker på at forbruget til frostsikring vil være minimalt og under det jeg ville få med veksler og evt ekstra pumper.
Det lader jo heller ikke til at vi har meget vinter i DK mere, ikke meget frost vi har haft i år.
Så håber jeg til gengæld på en super sommer :-)

/G

Besvar