Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

justering af ny scotte 16 kw

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
malone
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07 dec 2008 20:52
Mit fyr: Scotte 16 kw med OpOp kedel
Areal: 120+120 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ca. 25-35 kg (dec.)
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Geografisk sted: Randers NV

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af malone » 10 dec 2008 20:35

Tak for alle svarene...det er fedt med input når jeg er ny i faget.

Jeg har vejet 360 sec. piller af og fik ca. 1220 gram - det har jeg omsat i NBE's tabel og justeret en lille smule ned. Tallet for pausemængden var helt hen i vejret, så den har jeg justeret ned - men det har jo ingen betydning når den ikke pausefyrer på nuværende tidspunkt.

Asken er koksgrå (mørk) og jeg fandt lidt uforbrændte piller i asken, da jeg rensede kedlen i går. I eftermiddags talte jeg med smeden, der monterede fyret og han anbefalede, at jeg justerer mængden lidt mere ned på enten lav/høj last eller begge to. Derfor har jeg taget udgangspunkt i "seneste vejningen af piller" og NBE's indstillingsskema...og det har indtil videre resulteret i en nedjustering af alle punkter i styringen (2-3-4).

På grund af pilleforbruget jeg har ellers bandet fyret langt væk de 2 sidste dage men mon ikke der håb for det lille pillefyrs liv endnu.

Med hensyn til røgtemperaturen er den meget stabil på de ca. 62/63 grader i lav last og ca. 77/78 grader ved høj last. Smeden - der selvfølgelig også selv bruger en 16 kw Scotte - siger at hans røgrør aldrig bliver varmere end at han kan lægge hænderne på røgrøret...altså ikke bare røre i et split-sekund men holde hænderne på i lang tid. Måske har det også noget med brænderen at gøre. Den er sprit ny og med seneste chip. Styringsmenuen har 2 punkter som slet ikke er nævnt i manualen, så jeg vil høre NBE hvad de betyder. De er nemlig angivet med en værdi.

Tak for alle svarene - det har været lærerigt.

Martin


malone
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07 dec 2008 20:52
Mit fyr: Scotte 16 kw med OpOp kedel
Areal: 120+120 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ca. 25-35 kg (dec.)
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Geografisk sted: Randers NV

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af malone » 10 dec 2008 20:39

...og jeg tjekkede for en sikkerheds skyld også askelågen for utætheder. Den er ganske fin og umiddelbart tæt - jeg kan ikke se lys når fyret kører.

Top-lågen er dog ikke den tætteste jeg har set, men måske det kan løses ved at stille noget tungt indtil den falder til i pakningslisten.

Tak for input.

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af jni » 10 dec 2008 21:28

jeg tror altså du skal justere op, istedet for ned
Prøv evt dette:
Start med at sætte max og min effekt til 100%. Så kedlen tvinges til at køre fuldlast.
vent til forbrændingen er stabil
Juster "snegltid høj" op således at flammer netop får sorte spidser . Juster snegltid høj ned så de sorte spidser forsvinder. Flamme skal stadig være orange.(der skal altid gå lidt tid fra du har ændret på mætningerne, til flammen kan bedømmes. Du skal kun åbne lågen for at kigge, da flammen ellers ikke vil se rigtig ud pga skorstens træk ikke trækker luft gennem brænde, men gennem låge)
Sæt min og max effekt på 10% for at tvinge kedel i lav last.
Vent til du har stabil forbrænding
juster "snegltid lav" op så du får sorte spidser på flamme, juster derefterned så de sorte spidser lige netop forsvinder.
Sæt max effekt tilbage hvor den oprindeligt stod ( f.eks 70%)
mvh jesper

jesperrl
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 08 jul 2008 20:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw på opop 418
Areal: 200 m2 + 45 m2
Brændsel: Barlinek ecopellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 20 kg i nov
Årligt forbrug: ca. 7
Geografisk sted: Lyby, Skive

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af jesperrl » 11 dec 2008 22:46

jni skrev:jeg tror altså du skal justere op, istedet for ned
Prøv evt dette:
Start med at sætte max og min effekt til 100%. Så kedlen tvinges til at køre fuldlast.
vent til forbrændingen er stabil
Juster "snegltid høj" op således at flammer netop får sorte spidser . Juster snegltid høj ned så de sorte spidser forsvinder. Flamme skal stadig være orange.(der skal altid gå lidt tid fra du har ændret på mætningerne, til flammen kan bedømmes. Du skal kun åbne lågen for at kigge, da flammen ellers ikke vil se rigtig ud pga skorstens træk ikke trækker luft gennem brænde, men gennem låge)
Sæt min og max effekt på 10% for at tvinge kedel i lav last.
Vent til du har stabil forbrænding
juster "snegltid lav" op så du får sorte spidser på flamme, juster derefterned så de sorte spidser lige netop forsvinder.
Sæt max effekt tilbage hvor den oprindeligt stod ( f.eks 70%)
mvh jesper

Hvorfor tror du han skal justere op når pilleforbruget i forvejen er ret højt?

Da jeg lavede vejning viste beregningen at jeg skulle indstille på 28 men jeg kører nu med den på 19 da der ellers kom for mange halv brændte piller i askeskuffen
16 KW Scotte sw ver 4.13 på Opop 418 kedel, Alpha pro pumpe, 18 meter 2x32 mm preisoleret pex mellem fyrrum og beboelse, 110 liter vvb i beboelse.

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af jni » 12 dec 2008 08:26

Det var såmændt også bare et gæt, fordi min egen står højere.
Er du sikker på at de ½ afbrændte piller ikke skyldtes rens funktion ?
mvh Jesper


malone
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07 dec 2008 20:52
Mit fyr: Scotte 16 kw med OpOp kedel
Areal: 120+120 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ca. 25-35 kg (dec.)
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Geografisk sted: Randers NV

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af malone » 12 dec 2008 09:28

Rensefunktionen er sat til standard, men smede oplyser at der ikke skal være halvbrændte piller i askeskuffen selvom brænderen går på renseblæs. Hans oplysninger var, at den yderste halvdel af herden kun må være aske.

Efter justeringen forleden er de halvbrændte piller forsvundet og asken er ca. samme farve som før. Jeg holder lidt øje med pilleforbruget, men det ser umiddelbart ud som om det er faldet en smule.

Martin

Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Modtaget likes: 2 gange

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af Æblebjerg » 01 mar 2009 23:51

Hej Malone

Har du fået styr på dine indstillinger? Jeg roder stadig lidt med mine efter 3 ugers drift, men jeg synes ellers den kører rigtig fornuftigt.
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer

Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Modtaget likes: 2 gange

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af Æblebjerg » 01 mar 2009 23:52

Redigeret:

Ups! Kom til at trykke 2 gange. Nu slettet.
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer

malone
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07 dec 2008 20:52
Mit fyr: Scotte 16 kw med OpOp kedel
Areal: 120+120 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ca. 25-35 kg (dec.)
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Geografisk sted: Randers NV

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af malone » 02 mar 2009 18:10

Hej Jens,

Tja jeg roder stadigvæk med indstillingerne og det går fremad. Jeg har hekset en iltstyring og købt Stokerkontrol, så jeg har lidt flere informationer at arbejde med. Især Stokerkontrol er et fantastisk værktøj - det er noget nemmere at ændre på tingenen og så følge udviklingen over et par døgn. Mit pilleforbrug er faldet og det laveste forbruget har været på mens jeg har haft Stokerkontrol er i sidste uge med et døgnforbrug på 22 kg - smukt!

Nu roder jeg lidt med PID indstillingerne og jeg har ændret dem til nogle jeg fandt her på sitet. Jeg kan se på graferne, at kedel ydelsen og kedel temperaturen har mindre udsving end før og det er jo rigtig fint.....men jeg tror ikke at jeg vinder ret meget mere ved at fortsætte justeringen. Jeg vil tro, at mit pilleforbrug i disse dage er ca. 22-28 kg i døgnet hvor temperaturen om natten ikke kommer under frysepunktet og i dagtimerne er på ca. 5-8 grader.

malone
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07 dec 2008 20:52
Mit fyr: Scotte 16 kw med OpOp kedel
Areal: 120+120 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ca. 25-35 kg (dec.)
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Geografisk sted: Randers NV

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af malone » 02 mar 2009 18:12

....og i farten glemte jeg at ønske tillykke med dit nye pillefyr....posting.php?sid=0d78beb5820303ec8a92ec94ff447d00#


Besvar