Skorstenstræk 2

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
poul jensen
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 53
Tilmeldt: 30 dec 2006 10:05
Mit fyr: Benekov 25 silver m/ Tornado
Areal: 350
Brændsel: roefrø og andet sært
Dagligt forbrug: 65 kg pt.
Årligt forbrug: 18
Geografisk sted: Odder
Har takket: 1 gang

Skorstenstræk 2

Indlæg af poul jensen »

Min højtelskede 25er kan ikke følge med. For en uge siden blev den opdateret med nyeste version af styring samt tornado, Liagros montør (flink fyr iøvrigt) mente jeg skulle forlænge min skorsten med en halv meter. Det gjorde jeg uden at det hjalp, idag forlængede jeg den yderligere en halv meter - resultatet er stadig det samme: max 65 grader.
MEN min trækstabilisator står nu næsten vandret konstant, det virker som om trækket er kraftigere (så meget blæser det altså heller ikke udenfor). Spørgsmålet er om jeg skal sætte mere vægt på klappen så den suger i fyret i stedet eller om trækket er for stort så jeg i stedet skal korte skorstenen af ? Kan skorstenstræk overdrives ? Kom med nogen bud, jeg er ved at køre træt i det her.
mvh
Poul Jensen

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Ulrik »

Først synes jeg du skal tjekke om din røgmåler virker.
MvH Ulrik©
Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af Mr. X »

Hej Poul,
Jeg vil mene at du ikke skal pille ved trækstabilisatoren. Jeg tror ikke det er godt skorstenen suger i fyret, men derimod KUNNE du da prøve at pille ved den store "no-no" , nemlig luftspjældet på blæseren. Den står jo normalt på halv, prøv da at åbne den helt og se om det giver noget. Det er jo bedre at luften blæses i bålet , fremfor det suges ud af skorstenen alle andre steder end lige i bålet.
Når du siger den ikke kommer over 65 grader - vil det sige den står på 100% drift HELE TIDEN ? Det må da give et seriøst forbrug, eller hvad ?

Mvh
Allan - Hovedgård
poul jensen
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 53
Tilmeldt: 30 dec 2006 10:05
Mit fyr: Benekov 25 silver m/ Tornado
Areal: 350
Brændsel: roefrø og andet sært
Dagligt forbrug: 65 kg pt.
Årligt forbrug: 18
Geografisk sted: Odder
Har takket: 1 gang

Indlæg af poul jensen »

Hej Allan
Forbruget er enormt (100 kg/dag). Jeg har forlænget skorstenen yderligere en halv meter idag. Klappen står vandret - røgtemperaturen er kravlet op på 210 med alle tre retardere monteret. Kedeltemperaturen er på 66 grader, jeg har kørt med spjældet (sig det ikke til nogen!) åbent i et par timer. Det hjælper desværre ikke.
Jeg tror det hele må ende med et besøg fra skorstensfejeren, hvis han siger ok for trækket må jeg prøve Karsten igen. Suk
mvh
Poul Jensen
søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø »

hvad er dine indstillinger på fyret.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

poul jensen
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 53
Tilmeldt: 30 dec 2006 10:05
Mit fyr: Benekov 25 silver m/ Tornado
Areal: 350
Brændsel: roefrø og andet sært
Dagligt forbrug: 65 kg pt.
Årligt forbrug: 18
Geografisk sted: Odder
Har takket: 1 gang

Indlæg af poul jensen »

Mine indstillinger? Jeg ved det knap nok, den nye version er en del anderledes. Indtil nu er det ikke lykkedes at finde en manual.
Det hele er indstillet af montøren fra Liagro bortset fra pulsen som jeg har sat lidt op. Jeg prøver at gengive en del af indstillingerne:
O2 - 8,5. Puls 10, Pause 20, Blower graph slutter på 32%.
Operation setting: blowertime 2,0. Ilt point x 20% y 2%.
Performance PID: Prop.band 33% sampling 30 s integral 400, derivative 400, regulator min 1%, I part start 40%, P part min -100%, man 100% D-part min -40%, max 40%. FUEL PID Prop band 25%, sampling time 15s, integral 240, derivative 0s, reg. min 1% max 100%. I-part start 30%, P-part min -100%, max 100%. D-part min -40% max 40%
mvh
Poul Jensen
søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø »

Nu er jeg ikke inde i den nye opdatering, så performance pid og fuel pid er ikke det samme som min. Men hvis du fyrer med korn syntes jeg din puls er rigeligt høj, min ligger på 5.5 , pausen er det samme som min. Min blowergraph slutter på 31, så det er nok ikke der det er galt.
Til gengæld er min iltpoint x kun 1 og min y 2.5.
Hvad gør den når den brænder, har du indtryk af at den er lige ved at blive kvalt i brændsel, eller får den ikke nok ind. Hvad ligger din o2% på når den kører i drift, og kører den hele tiden 100%. Hvad hvis du slukker din cirkulationspumpe et øjeblik og lader den komme op i temperatur, evt op til 85 grader inden du starter den igen. Så vil den falde, men du kan arbejde den op i temp. på den måde.
poul jensen
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 53
Tilmeldt: 30 dec 2006 10:05
Mit fyr: Benekov 25 silver m/ Tornado
Areal: 350
Brændsel: roefrø og andet sært
Dagligt forbrug: 65 kg pt.
Årligt forbrug: 18
Geografisk sted: Odder
Har takket: 1 gang

Indlæg af poul jensen »

Jeg tør ikke røre ved iltpoint de lå før ligesom dine, men nu udtrykkes de tilsyneladende på en helt anden måde. Ilten kan ikke følge med, ved 100% drift (hele tiden!) ønsker den 8,5% realiteten er at den ligger og kører mellem 7,5 og 6,4 ca. Jeg prøver i øjeblikket at få skorstenstrækket ned ved at have en mursten til at dække lidt af lysningen i skorstenen. Jeg vil prøve at arbejde temperaturen op som anvist ved at slukke pumpen.
mvh
Poul

Besvar