Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Driftproblemer PX21

Spørgsmål vedr. Pellx samt det tilbehør der laves til Pellx Brændere
Besvar
Stegger
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 feb 2009 20:12
Mit fyr: kmp 21 på vitorond 200
Areal: 190
Brændsel: træpiller 8mm
Årligt forbrug: 8-9
Geografisk sted: Sporup-Østjylland

Driftproblemer PX21

Indlæg af Stegger » 19 feb 2009 20:56

Hej.
Jeg har px21 brænder monteret på en vissmann vitoroud 200 kedel, og det har kørt uden de store problemer, hvis man lige ser bort fra de 3 tændeelementer den har brændt af. Jeg har nu drift stop flere gange om dagen, køre stadig med den samme slags piller, brænderen begynte at slå fra med det samme den gik på lav blus, og jeg fjernede den lille jumper der sidder på styrekortet så den kun køre høj drift, dette gjore da også at brænderen køre længere inden den røde lampe lyser igen, men løste ikke problemet, er der nogen af jer der har en i´de til hva der sker.
Mvh. Stegger :wink:


Pellx Kriger
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 feb 2009 21:47
Mit fyr: Pellx p21 monteret på sime solida 4
Areal: 127 beboelse
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 25 kg
Årligt forbrug: ca 4-6T
Geografisk sted: Bor på en ø kaldet Als

Re: Driftproblemer PX21

Indlæg af Pellx Kriger » 22 feb 2009 22:00

Hej.
Hvor Mange lamper er der lys i når din brænder går på fejl da disse sladrer om evt fejl.
Da det kan være mange årsager til stop evt for meget smuld i pillerne eller defekt/ forkert justeret flamme vagt. Og til sidst hvor mange kw kører du med?

MVH Pellx kriger

Stegger
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 feb 2009 20:12
Mit fyr: kmp 21 på vitorond 200
Areal: 190
Brændsel: træpiller 8mm
Årligt forbrug: 8-9
Geografisk sted: Sporup-Østjylland

Re: Driftproblemer PX21

Indlæg af Stegger » 24 feb 2009 20:42

Hej.
Der er lys i to lamper, den grønne og så den røde, så vidt jeg ved er det når der er fejl under drift, og hvis det kun er den røde er det under opstart, men den kan køre fint i 5-6 timer nogen gange 24 timer, og har 2 gange været der når den er gået ud, tror det er når den kommer piller i at den kommer med fejlen, brænderen køre og der er fin ild og den melder denne fejl? Har renset sneglen og pille tanken og der var lidt smuld i. Kan man juster sin flamme vagt? Brænderen er en 20kw.

Pellx Kriger
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 feb 2009 21:47
Mit fyr: Pellx p21 monteret på sime solida 4
Areal: 127 beboelse
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 25 kg
Årligt forbrug: ca 4-6T
Geografisk sted: Bor på en ø kaldet Als

Re: Driftproblemer PX21

Indlæg af Pellx Kriger » 24 feb 2009 23:50

Hej.
Det kan være flere fejl som du skal prøve dig lidt frem til.
1. der er ujævn pille frem føring på grund af fejl hældning af snegl eller for lille drift dosis.
2. din flamme vagt er beskidt/defekt i perioder og den skal være vandret i forhold til brænderrør det kan også være at huldet i brænderrør er delvist tilstoppet.
3. din start dosis er for lille og brænderen brænder for hurtigt ud i forhold til registerings tiden på flamme vagten og derfor melder fejl.
4. dine piller er for fugtige og det tager for lang tid at starte op som også kan koste tændelementet som du nævner ovenfor. Dette kan også justeres og skal være så tæt på brænderrør som mugligt se evt brugervejledning om dette emne.

Mvh Pellx kriger.

Stegger
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 feb 2009 20:12
Mit fyr: kmp 21 på vitorond 200
Areal: 190
Brændsel: træpiller 8mm
Årligt forbrug: 8-9
Geografisk sted: Sporup-Østjylland

Re: Driftproblemer PX21

Indlæg af Stegger » 25 feb 2009 20:16

Hej.
Og tak for hjælpen ind til videre :great:
Min snegl sidder så afgangs røret sidder i lodret position, og sneglen køre 3/4 omgang under drift, når lampen lyser konstant.
Fotocellen sad i vandret position, jeg har rettet den lidt til så den har samme hældning som brænderøret, også selv om det ik er meget.
Start dosis ligger på 3,5-4 dl. og brænderrøret er hel rent.
Det jeg synes der er lidt mærkeligt ved det her er, at bedst som det hele køre som det skal, slår den fra,der er piller i brænderen der er ild i, og ingen tegn på den har fået for mange så den ville kvæle ilden.
Har prøvet at måle på fotocellen mens jeg havde den i hånden og den ser ud til at virke som den skal, men hvis den kan være delvis defekt så er den jo svær at måle på... :roll:
mvh Stegger


kentwj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 mar 2007 18:45
Mit fyr: Pasat C1+ og pellx p21
Areal: 175
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: ca20 kg
Årligt forbrug: ca5,5 tons
Geografisk sted: Hårlev Stevns

Re: Driftproblemer PX21

Indlæg af kentwj » 25 feb 2009 21:33

Hej Stegger.

Hvor gammel er din brænder, det lyder underligt at du allerede har brændt 3 tændelementer af. :(
Jeg kører på tredie sæson, ca 5,5 tons per år,og har ikke skiftet noget endnu, selvom jeg blev"lovet" at jeg skulle regne med 2-3 års levetid på tændelement, afhængig af hvor lang drifttid der ville blive,jo flere opstarter jo kortere levetid, selvfølgelig.
Hvis brænder ikke er så gammel, kunne det så være fordi tændelement ikke slukker tidsnok, måske slet ikke, p.g.a en per. fejl på flammeovervåger, men så skal man jo selvfølgelig få målt på tændelement-udtag på brænderen under drift.

Det er ikke sikkert det er til noget, men jeg undrer mig bare over at du allerede har skiftet så mange elementer. :evil:

mvh kentwj
DEN LYKKELIGE PELLX-MAND MED SOLFANGER

Stegger
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 feb 2009 20:12
Mit fyr: kmp 21 på vitorond 200
Areal: 190
Brændsel: træpiller 8mm
Årligt forbrug: 8-9
Geografisk sted: Sporup-Østjylland

Re: Driftproblemer PX21

Indlæg af Stegger » 25 feb 2009 22:00

Hej Kentwj
Brænderen er fra februar 2008, så godt et års tid, det ene varmelegme holdt en uge så var det defekt, man kan se varmelegmet ind gennem blæse hjulet at det er glødene og at det slukker efter en tid og der er gang i pillerne.
mvh stegger

Jazzy
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29 maj 2009 11:57
Mit fyr: Pellx P21
Areal: 248
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 7,8
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Driftproblemer PX21

Indlæg af Jazzy » 02 jul 2009 12:00

Prøv startdosering på 2 dl, fremfor 3,5 til 4dl. Et råd fra Søren Rasmussen.


Besvar