Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Akkumuleringstank til trykekspansion

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
rejnhold
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 03 jan 2009 22:05
Mit fyr: Orlan Super 40 kw
Areal: 300
Brændsel: Div.
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Geografisk sted: Præstø/Sydsjælland

Akkumuleringstank til trykekspansion

Indlæg af rejnhold » 22 feb 2009 22:13

Hej.

Jeg er ved at montere min Orlan super 40 kw med trykekspansion, men min akkumuleringstank, har som sådan ikke nogen " officiel" godkendelse til at køre med trykekspansion. Jeg har trykprøvet den. Men spørgsmålet er, om det er noget skorstensfejeren går op i ? Eller om det overhovedet er påkrævet.
Mvh
Christian


Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Akkumuleringstank til trykekspansion

Indlæg af Jan_Al » 22 feb 2009 22:48

Har du tænkt på konsekvenser hvis det går galt???? :evil: :oops:

rejnhold
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 03 jan 2009 22:05
Mit fyr: Orlan Super 40 kw
Areal: 300
Brændsel: Div.
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Geografisk sted: Præstø/Sydsjælland

Re: Akkumuleringstank til trykekspansion

Indlæg af rejnhold » 22 feb 2009 22:52

Ja - men sikkerhedsventilen på 2,5 bar - eller 1,5 bar måske - gør vel at der ikke burde være nogen risiko. Beholderen er ikke hjemmebygget. Og tager noget højere tryk.

Pellx Kriger
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 feb 2009 21:47
Mit fyr: Pellx p21 monteret på sime solida 4
Areal: 127 beboelse
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 25 kg
Årligt forbrug: ca 4-6T
Geografisk sted: Bor på en ø kaldet Als

Re: Akkumuleringstank til trykekspansion

Indlæg af Pellx Kriger » 22 feb 2009 23:04

Hej.
Du må aldrig stole 100% på din sikkerheds ventil ved større beholdere da de kan side fast efter flere års brug og derfor skal der som regl være åben ekspansion ved acu tanke. og du får nok meget bøvl med skorsten fejeren og han kender reglerne om disse ting.
Mvh Pellx kriger

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Akkumuleringstank til trykekspansion

Indlæg af pelle » 22 feb 2009 23:25

hej

Du skal dreje håndtaget rundt på sikkerhedsventilen en gang årligt ( mener faktisk det er et lovkrav) netop for at det ikke skal sidde sig fast.
Du skal da have åben eks. til akkutanken. Husk på at vand udvider sig 4 procent. (hvis det er 2000 liter er det 80 liters udvidelse)

Sidder dine radiatorer på 1 salen højere end en åben eks.?? I det tilfælde kan du sætte en varmeveksler til eller du kan lægge en radiator ind øverst i akkutanken, som varmeveksler til centralvarmen. Det sidste ville nok være smart, da du vil kunne spare en pumpe. Og så kan du , uden problemer, have trykeks. på centralvarmeanlægget.

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


rejnhold
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 03 jan 2009 22:05
Mit fyr: Orlan Super 40 kw
Areal: 300
Brændsel: Div.
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Geografisk sted: Præstø/Sydsjælland

Re: Akkumuleringstank til trykekspansion

Indlæg af rejnhold » 23 feb 2009 16:56

Ham jeg har fået tanken af, havde papirerne liggende - den er prøvet til 6 bar - da den var ny... Jeg havde regnet med at sætte en 220 liters trykekspansionsbeholder på. Jeg har også købt hydrofor, termostatventil mm. til kølesløjfen på min orlan. Men vil i stadig anbefale åben ekspansion? Der er i øvrigt spiral til centralvarmen i tanken.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Akkumuleringstank til trykekspansion

Indlæg af Ernst Drastrup » 24 feb 2009 11:38

Hej.
Ja, -men hvor højt oppe sidder denne spiral, hvis den går fra top til bund, (som en lang fjeder) så vil det jo kun være den øverste del af den, der bliver varm, og så er det jo, om overfladen på den er stor nok, til at kunne klare opvarmningen af alle radiatorene.
Men sidder hele spiralen oppe i toppen, så kan du nok godt bruge den.
Men sidder den helt nede i bunden, så vil den være allerbedst til at tilkoble et solvarmeanlæg.

Hvis den sidder på midten, så skal du fyre meget, inden den kan afgive noget varme til radiatorene.
Så det er sandelig ikke ligemeget, hvordan den er lavet og hvor den sidder.
De spiraler vi lavede, startede med at vikle en snoning rundt, og vikle mere rør udenom, så spiralen blev flad som en pandekage, eller en "Klokfjeder", og kunne ét bundt ikke klare varmeoverførelsen, lagde vi flere lag over hinanden.
Diagram Bent Henriksen  spiral 19.05.08. 004.jpg
Diagram Bent Henriksen  spiral 19.05.08. 003.jpg
Det var dengang der skulle være dobbeltadskillelse mellem glycolen og det varme badevand.
For at det kunne virke allerbedst, lagde vi en koldtvandsdpiral ind i "solvarmebundtet" så kunne det kolde vand blive forvarmet lidt inden det gik videre op i den indbyggede varmtvandsbeholder.
Og ydermere var det kolde vand med til at afkøle "solvarmebundtet", så man flyttede sig i en positiv retning på effektivitetsskalaen.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

rejnhold
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 03 jan 2009 22:05
Mit fyr: Orlan Super 40 kw
Areal: 300
Brændsel: Div.
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Geografisk sted: Præstø/Sydsjælland

Re: Akkumuleringstank til trykekspansion

Indlæg af rejnhold » 24 feb 2009 23:22

Spiralerne sidder i den øverste 1/4 af tanken - det er en liggende 1500l fra Ran Heat. Jeg har overvejet om det måske ikke var en god ide at sætte tanken op på at par bukke, og så ligge en 1000l ind under, det er trods alt en 40 kw kedel jeg har foran. Det giver vel også noget mere tid inden temp. rundt om spiralerne bliver for lav.
Jeg har 10 m2 solfangere, jeg skal montere på en 400 l. vvb. - hvor meget vand bør jeg som minimum have i buffertank for at kunne køle nok om sommeren. Fangerne bliver monteret direkte mod syd med 60 graders hældning.
Christian

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Akkumuleringstank til trykekspansion

Indlæg af kaptajnen » 25 feb 2009 09:43

rejnhold, da du spørger til flere emner end din overskrift antyder synes jeg at du skulle oprette indlæget i det rette forum.
Jeg siger ikke det for at være festbremser, men for at du får flere interesserede, som henvender sig ved at placere sine spørgsmål i det rette forum...
Under alle omstændigheder finder jeg ikke "Fri debat" forum, som det rigtige.

Du har vist brug for at lave indlæg her:
1) Stoker Diverse -> Kedler, installation & skorstenen
2) Biobrændsel & Miljøvenlig Energi -> Solvarme

Hvis du også udfylder din profil vil du have endnu større chance for at få hjælp :great:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Akkumuleringstank til trykekspansion

Indlæg af Ernst Drastrup » 25 feb 2009 17:49

Hej Christian.
Det har jeg svaret på én gang idag, men nu synes jeg ikke jeg kan finde svaret.
Det er dæ.... træls.

Det hedder sig, at du skal have 60 - 70 liter lager pr. m2. solfang.
Før i tiden regnede vi altid med 50 liter, men solfangerne er blevet bedre, og derfor kan man lave lidt større lager.

Så dine 10 m2. fangere kræver omkring 650 liter lager, altså lidt mere end din v.v.beholder.
Så det skal laves sådan, at overskudvarmen, uhindret kan gå ind i dit lager, eller direkte på centralvarmeanlægget.

Når spiralen sidder oppe i tanken, kan du rolig bruge den som en slags veksler til varmeanlægget, Hvis den er stor nok.????
Du skal få fat i papirene, der hvor du fik tanken, og så skal du tage en snak med fejeren, da det er ham, der skal godkende anlægget inden du får starttilladelse.
Hvis han siger god "skriftligt" med trykekspansion, så har du ren mel i posen.
Og sådan en tank sprænger jo ikke i luften.
Skulle den gå hen og revne i en svejsning, sker der jo ikke andet end vandet fiser ud.

Lav det sådan, at tanken kommer til at ligge lidt over din kedel, så det kan selvcirkulere fra kedlen og over i tanken.
Hvis du monterer en brugt olitank nedenunder, så skal den godt nok forstærkes væsentlig. Det gør du nemmest ved at bore nogle 16 mm. stagbolte gennem tanken, og lad dem være en god cm. udenfor i begge sider, så du kan lave en rigtig god og tæt svejsning på dem.

Det gør ikke noget, om den nederste tank ikke er over kedlen, den må gerne stå i samme gulvhøjde som kedlen.
Tankene skal selvfølgelig forbindes fra toppen af den nederste til bunden af den øverste med f.eks. to stk 1 1/2" rør.
Og så kan du køre fremløbet fra kedlen ind ved øverste kant i den øverste og returen hjem til kedlen, tager du ud, ca. 40 cm. over gulvet.
så de nederste ca. 400 liter "slæber" du ikke med i systemet. Men her putter du f.eks. en RIO PK radiator ind i. Det kan være en 255/III PK på 35 sektioner, den er 1,20 meter lang, og den forbinder du med solfangerne. Den kan nemt snuppe varmen fra 18 m2. solfang.
Måske kan jeg lægge et diagram ind, der viser, hvad jeg mener.
Diagram til Kim Madsen rettet 09. 07.10.08.doc
(44 KiB) Downloadet 171 gange
Om yderlige oplysninger måtte ønskes er jeg altid til tjeneste.
Så vil jeg gerne, du sender en mail. til.: mailernst@mail.dk

Så jeg ikke risikerer, at mine svar bliver væk i systemet.
M.v.h.
Ernst.
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar