Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brændefyring

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Besvar
Sten N
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 25 jan 2007 19:29
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 150+124VÆRKSTED
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 7t
Geografisk sted: Hornsherred Sjælland

Brændefyring

Indlæg af Sten N » 25 jan 2007 20:02

Når jeg fyrer med brænde bliver kedlen meget sort indvendig nærmest blank sort i et ret tykt lag er der andre der har samme problem og evt ved hvordan det kan undgås


Brugeravatar
Thor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 09 jan 2007 11:59

Indlæg af Thor » 25 jan 2007 21:49

Såfremt dit træ er tørt, så prøv at kigge her: http://multi.iphorum.com/topic/sort-ked ... p-298.html

Dan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09 feb 2007 19:22
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Sæby Nordjylland

Indlæg af Dan » 09 feb 2007 19:35

Hej Sten
Jeg havde nøjagtigt de samme problemer som du nævner i dit indlæg. Hvis man følger vejledningen i linket i det foregående svar så kommer du ud over problemerne. Med mindre dit træ er ekstremt tørt kan du nok ikke helt undgå lidt ekstra sod og aske i din kedel.
Du skal dog være opmærksom på at hvis du har dannet det der fede lag glassod så skal du have det fjernet før din kedel kommer til at yde optimalt igen. Ifølge min skorstensfejer er der kun en måde at gøre det på og det er at brænde den ren... dette gøres nemmest med en gasbrænder og lidt tålmodighed. Uofficielt sagde han at man også kunne brænde den ren ved hjælp af en god stor spand kul eller en halv meter zinktagrende i fyret det skulle reagere/brænde så voldsomt at soden futter af.
Jeg syntes umiddelbart at de sidste to løsninger lyder en kende voldsomme. er der andre, der har erfaringer med hvordan man renser sin kedel for sod. så kunne det da være fint at høre fra jer
Dan


Besvar