Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fra lorte piller til gode piller

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Fra lorte piller til gode piller

Indlæg af multimek » 08 feb 2007 21:20

Hej

Jeg købte i nov måned 2,1 tons træpiller af ukent oprendelse og uden nogen form for yderligere oplysninger om pillerne da de var meget billige Jeg kan kun enu en gang konstatere lad være med :( magen til lorte piller skal man sku lede længe efter, for det første var der vilt meget smuld, men ok det kan jo også brænde, men ak og ve dag to startede fortrydelsen over pille købet ! de jeg måtte sande at pillerne nok nærmest bestod af urenheder med en lille tilsæt at træ for at de overhovedet ville være muligt at brænde dem. I de forløbende uger hvor jeg har fyret med den har mit daglige forbrug svinget mellem 24-28 kg. vilket jeg ikke var tilfres med men dog kunde akseptere da jeg godt varr klar over at pillerne ikke var af den bedste kvalitet og at jeg samtidig havde nogle hænge patier med isolering af rørene hist og her så ok med det. men nu er der ikke flere af de satans lorte piller,så nu ar jeg gået over til arne ekko (piller fra Nissen) og holda helt k........ der er forskæ,
godt nok er A.E. heller ikke markedets bedste pille men sammenlignet med den jeg lige har fyret af så er det som at komme fra en Fiat til en mercedes (ikke at en mercedes er noget at håbe hura for klaaus)
Jeg har fra dag et af ved pilleskiftet kunde aflæse et markant fal
Jeg har de sidste 3 dage lagt på 15,5-17 kg. pr dag så jeg kan sku næsten
ikke få armene ned af bare begejstring.

Så moralen er 1. lad være med at købe piller som ingen analysepapire har 2. man kan godt købe billige piller der er gode

Ps. når jeg kan gå næsten 10 kg. med bare ved at gå over til andre ikke top piller hvad kan man montro så komme ned på med flexheat eller celsico
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/


Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Indlæg af Fyrteknik » 09 feb 2007 07:15

Hej Per

Hvis du er nede på 15 til 17 kg om dagen, så fyre du også med brænde eller også har du nok kun 18 grader i stuen.

Med de temperaturer vi har nu, med nattefrost, så kan jeg ikke komme undre 24 kg i døgnet, det selv om mit fyr er toptunet.

Men det er også med ren pilledrift
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Indlæg af ktm » 09 feb 2007 10:08

Jeg må medgive Multimek, at hvis der er noget, der kan bringe sindet i oprør, så er det når pillerne ikke er som forventet, specielt, hvis man betaler den høje pris og i øvrigt har rost pillerne til højre og venstre tidligere. :-(
Mine 16 tons Neova pellets er i år forsynet med et ekstra tilskud smuld, som giver 2-3 gange så mange rensninger/stop i forhold til tidligere.
Klage over pillerne er foreløbig endt i larmende tavshed


I dette vejr med blæst og frost, har jeg ikke besvær med at futte 80 kg igennem, selv om jeg mener, jeg har gjort meget ud af isoleringen, men der er jo også de som hugger hul på isen og tager sig en forfriskende svømmetur, og angiver at nyde det!! :-)

mvh
ktm
mvh
ktm

Sten N
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 25 jan 2007 19:29
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 150+124VÆRKSTED
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 7t
Geografisk sted: Hornsherred Sjælland

Indlæg af Sten N » 09 feb 2007 11:50

Jeg har samme oplevelse med Neova pillerne stor forskel fra sidste år, mere smuld og det er som om der er flere meget korte piller.

Til KTM
For 6 år siden Prøvede jeg at køre med en Tb mini på en gammel salamander kedel også med et meget stort forbrug når det var koldt
mvh Sten
Før med Multi 22 nu med Scotte 16kw

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 09 feb 2007 15:28

J.P. skrev:Hej Per

Hvis du er nede på 15 til 17 kg om dagen, så fyre du også med brænde eller også har du nok kun 18 grader i stuen.

Med de temperaturer vi har nu, med nattefrost, så kan jeg ikke komme undre 24 kg i døgnet, det selv om mit fyr er toptunet.

Men det er også med ren pilledrift

Hej Jan
Jeg har desvære kun en radiator i stuen (grundet gl. hus osv) så i den ene ende af stuen er radiatoren ved at hoppe af vægen af bare over arbejde ca 21 gr. og i den anden ende er der ca 18,5-19 gr. :(
Fyre nu lidt med en pind i brændeovnen i ny og næ men mest for hyggens skyld :) men der blev også fyret brændeovnen før skiftet til
A. E. pillerne
Men med de andre piller var det nærmest nødvendig at fyre med træ for at holde tmp. oppe og spare lidt på pillerne

Nu ved jeg ikke hvor mange grader du kan hente ud af kedlen (holde din røg tmp. nede på ved xx drift. jeg køre med 3 røgvender + en røgvender/røgturbulator i toppen) så du spare pillerne ved at holde varmen i kedlen og ikke ude i skorsten, PT. ligger jeg med en røgtmp. på max. 139-140 gr. ved 100% drift og ca. 35-38 gr. ved 25% drift
Og ja jeg ved godt at det er en alt for lav røg tmp. men intil videre er der ingen fugt at spore den er helt tør fra bund til top og der er ingen form for sod eller anden form for anløbninger at spore :)

PS. forbruget er kun til hus opvarmning ikke til vvb.
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/


Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Indlæg af ktm » 09 feb 2007 17:11

multimek skrev:
Hej Jan
Jeg har desvære kun en radiator i stuen (grundet gl. hus osv) så i den ene ende af stuen er radiatoren ved at hoppe af vægen af bare over arbejde ca 21 gr. og i den anden ende er der ca 18,5-19 gr. :(
Fyre nu lidt med en pind i brændeovnen i ny og næ men mest for hyggens skyld :) men der blev også fyret brændeovnen før skiftet til
A. E. pillerne

PS. forbruget er kun til hus opvarmning ikke til vvb.

Nåeee-- det forklarer lidt! :D

Sådan noget må du ikke sige uden forklarende kommentarer!!
Jeg har nu gået og græmmet mig hele dagen over mit forbrug, men jeg har jo også varme på alle mine 400 m2 med ca 15-20 radiatorer + VVB.
Men alligevel er jeg ikke glad for at bruge så meget :( .

mvh
ktm

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 09 feb 2007 17:47

Hej Ktm

Inlæget var nu ikke ment som et " se hvad jeg bruger" men mere et inlæg på hvad forskællen på gode og dårlige piller kan gøre ved opvarmningen :)
Yder mere så afspejler det jo også hvorfor der er så stor forskæl på opvarmningen af ens huse med f.eks 175 M2
Der er mange ting der spiller ind ! pillens brændværdi, osv. afstanden fra kedel til hus, skorstenens højde og diamete, isolering af huset, hvorgodt er kedlen optimeret = udnytter varmen osv osv

Ps det eneste der iretere mig lidt for tiden er at jeg ikke helt kan få den til at ligge stabilt i driften den svinger lidt for meget :( efter min mening
problemet er at den
styringen ikke lige frem er den den skarbeste kniv i skuffen ! den køre 5 gr. under set tmp. før den begynder at køre op i drift igen, hvor efter den køre 5 gr. over set før den går ned i drift igen og 10 gr. er efter min mening alt for meget spillerum at arbejde på, jeg ville men at +- 2 til 3 gr. ville være mere optimal
Last edited by 1 on multimek; edited 9 times in total
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Indlæg af ktm » 09 feb 2007 18:15

Godt ord igen!! :-)

Som du ser af mine smilier var det måske heller ikke ment så surt som det kunne fremstå!
mvh
ktm, lige nu med 26 grader, hvor vinden har lagt sig! :-)
mvh
ktm

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 09 feb 2007 19:18

Hej
Jeg har svært ved at komme op på mere end 22-23 gr. grundet min kun ene radi.. hvis jeg vil varme det op til mere er det alt for varmt i den ene ende og tempereret i den anden ende ( stue 11 lang) så vil vi vil have en jævn varme over det hele i stuen smider vi en pind i brændeovnen, men det er nu sjællent at vi behøves det, lad mig komme med et eksempel ! vi har et vende par hvor konen arb. på et industri vaskeri hvor hun står ved en kæmpe tøretumbler i det rum hvor den står er der tros udsugning osv. en konstant tmp. på ca 35 gr. følgerne at dette er at de bliver nød til at have en diablo.gif varme på i deres hus for at hun ikke fryser, og når vi andre kommer på besøg render vi nærmenst rundt i ingenting for ikke at svede som svin, omvent så siger hun at hun hunde fryser når hun er her vor vi synes tmp. er behalig :) fakta er at man hurtigt kan få en vane om den så er god eller dårlig kan jo diskuteres ;)
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Indlæg af ktm » 09 feb 2007 19:45

Du har så inderlig ret! :-)

Man kunne utvivlsomt vænne sig til langt mindre varme, og det jeg skriver om 26 grader, var nu også ment som pis og papir, idet det er ulideligt og en fejl.

Specielt hvis jeg fyrer i vores brændeovne, for hyggens skyld, bliver der rent faktisk ulideligt, men jeg bilder mig selv og andre ind, at det er hyggeligt.

En ting, jeg ikke kan komme væk fra, er at det er skide rart at komme ned om morgene i god varme, pga restvarmen fra brændeovnen. Det er topmål af hygge! :-) (Jeg gider ikke bruge det fine granitbadeværelse på 1. sal pga konens krav om rengørelse og bruger det lille værkstedshalløj ved bryggerst i stedet for :-) )

Vi startede også i et gammelt hus uden varmen, uden varmt vand, uden lokum, uden badeværelse, men det kostede heller ikke mere end 135.000 kr. :-)

mvh
ktm
mvh
ktm


Besvar