Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Denviro S+M

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
soenderg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19 feb 2009 20:41
Mit fyr: Denviro S+M 23
Areal: 230
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4370
Geografisk sted: Store Merløse
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 4 gange
Kontakt:

Re: Denviro S+M

Indlæg af soenderg » 19 feb 2009 22:07

Hovedhuset er fra 1903. Jeg har lagt 30cm mellem stue og første sal (som jeg ikke bruger) med passiv varmeveksler (Nilan Comfort 600). Jeg har skiftet alle vinduer til super-lavenergi, og har fået papiruld i hulmuren. Der er ikke noget i den ca. 60 cm dybe krybekælder og der er derfor lidt fodkoldt. Fyret står i en uisoleret bygning (ca. 3 meter fra hovedhuset) og er forbundet med fjernvarmerør.

Jeg skal se at blive færdig med det isolerede rum jeg har bygget uden om fyret, for jeg tænker at en del varme forsvinder her.

I øvrigt står varmtvandsbeholderen på 1. sal, så der er lidt vej op.


Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Denviro S+M

Indlæg af BFE » 22 feb 2009 16:31

soenderg skrev:Hej.

Jeg har et Denviro S+M 23, som jeg fik i November 2008. Det er mit første pillefyr, og dermed mine første erfaringer.
Jeg vil gerne dele et par af de erfaringer, som jeg gerne havde selv havde kendt inden jeg skulle vælge pillefyr.

Generelt vil jeg sige at fyret kører rigtig godt, og dette indlæg skal på ingen måde opfattes som negativ kritik. Det er bare et par småting som er værd at vide.

Fx. så er magasinet (M delen i S+M) med flad bund. Når sneglen tager pillerne, efterladen den et kegleformet hul i pillebeholdningen. Fordi bunden er flad, skal der ikke ret meget til før bunden af denne udhulning når ned til sneglen og fyret "løber tør". Det vil sige at fyret kan løbe tør selvom den 700L store beholder er 3/4 fuld. I praksis betyder det at jeg er nødt til at besøge magasinet dagligt for at skrabe piller ned til sneglen. Biovarme siger at de er ved at lave en silo/magasin med skrå sider i bunden, så den selv kan tømme sig helt. Sådan en ville jeg nok sørge for at få fra starten, da fyret ellers er selvrensende og har en så effektiv forbrænding at man ikke skal tømme askeskuffen mere end hver 3-6 uge.

Så er der styringen, som har en lille skavank. Der er en RS-232 port, som man kan bruge til at udlæse forskellige værdier om fyrets drift, temperaturer, mv. til en computer. Den bruges hvis man vil opsamle data til fx. grafer over temperaturer, start og stop, og meget andet. Denne port dur ikke på den nuværende version af controlleren, og der vil først komme en udskiftning i 2010. De fleste vil nok endten være fuldstændig uforstående og ligeglade med denne feature. Men en gammel programmør som jeg havde set frem til at lave et rigtig lækkert stykke software til at overvåge fyret med. Til trøst skal det siges at der findes en I2C port på controlleren, som displayet bl.a. bruger til at styre/udlæse værdier, så der er et lille håb om at min drøm stadig kan gå i opfyldelse, omend den unægteligt er blevet betragteligt sværere.

I starten var jeg temmelig vrissen over de to ting og særligt den sidste. Under indkørslen af fyret, havde jeg talrige gange fat i deres support mand. Det har været en særdeles positiv oplevelse! Han har været hjælpsom i en ganske sjælden grad, og svaret på masser af mine dumme begynderspørsgmål med stor tålmodighed. Jeg havde også fat i deres IT/elektronik mand, som var meget hjælpsom. I det hele taget, har al den kontakt jeg har haft til Biovarme været hjælpsom og imødekommende.

Når alt kommer til alt, er jeg godt tilfreds med mit Denviro S+M 23. Man skal lære det at kende, men det vil jeg tro er ens for alle pillefyr. Jeg har set nogle andre indlæg om at den soder og kondenserer meget, og det vil jeg påstå er et spørgsmål om indstilling (og primært om pilleafvejning). Jeg lærte en god metode af deres support mand, til at indstille pille-tilførslen, som er meget mere præcis end afvejningen. Jeg deler den gerne hvis nogen skulle være interesseret. (Den er meget Denviro specifik, og har med observartion af iltprocent at gøre).

Jeg har siden 27/11-2008 haft et gennemsnitligt dagligt forbrug på 50.67 Kg. Jeg ved ikke om det er meget eller lidt, og hører meget gerne fra andre der har en Denviro S+M 23, så jeg kan sammenligne (eller måske bare et andet 23 KW fyr).
Hej Soenderg,
Tak for det gode indlæg. Der er vidst mange der er gået udenom Denviroen, og der skrives ikke så meget om den herinde, måske helt uberetiget. Din tilfælde viser da at det godt kan virke. Positivt og bliv endelig ved med at "rapporter"
Venlig hilsen,
BFE
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Besvar