Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til installation

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
frederikk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17 feb 2009 01:12
Mit fyr: Scotte Pillefyr
Areal: 170+24(værksted)
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6T
Geografisk sted: Vemb

Hjælp til installation

Indlæg af frederikk » 18 feb 2009 16:49

Hej Det er mit første indlæg på forum, men jeg har smuglæst lidt igennem noget tid.

Jeg skal installere nyt stokeranlæg i weekenden, og har et par spørgsmål.
Overordnet har jeg tænkt mig at lave installationen som på tegningen her:
scotte_stoker2.jpg
Det er især omkring tilkoblingen af varmtvands beholderen at jeg er usikker:
Den kommer til at sidde et stykke væk fra fyret (tættere på aftapningsstederne), så jeg har placeret den efter kedelshunten.
Jeg har set andre installationer der har VVB'en siddene før shunten, er der nogen specielle fordele ved det ?

Forhandleren sagde at det ikke var nødvendigt med en styring på VVB (dvs VVB følger kedeltemp), da scotten skulle kunne styre temp ret præcist, men jeg vil gerne betale for den sikkerhed mod skoldning, og frihed til at regulere kedeltemp.
Det bliver nok en løsning som den Falck foreslår her: viewtopic.php?f=27&t=3996&hilit=magnetventil#p37413 styret af Metro'ens 220v udtag.
Er det en OK løsning i min installation ?

En anden løsning kunne være at styre flowet i VVB med pumpen jeg får tilovers fra mit gamle anlæg (UPS 15-35 et-eller-andet), men det kræver vel netop at VVB sidder før shunten ?

Ang. placeringen af pumpen, der er nogle der monterer den på returen, hvorfor er det smart(ere) ?

Et sidste spørgsmål går på om jeg kan bruge DTO'ens kedeltermostat til at sikre hurtig arbejdstemeratur i kedlen, eller skal jeg bare lade alpha 2 pumpen kører auto ?

Ellers vil jeg også gerne have andre kommentarer på installationen. Jeg regner med at montere stophaner og temp målere diverese strategiske steder, men har ikke tegnet dem ind på tegningen.

Det var mange spørgsmål, på forhånd tak.
mvh Frederik


Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Hjælp til installation

Indlæg af Jan_Al » 18 feb 2009 17:34

Hvorfor ikke gøre det mere enkelt! Jeg ville montere en returventil ( http://www.vvs-shoppen.dk/pi/Danfoss_FJ ... 0_929.aspx )på VVB. Den vil regulere mere jævnt end det kan gøres med magnetventil. Prisen er nok nogenlunde den samme.

frederikk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17 feb 2009 01:12
Mit fyr: Scotte Pillefyr
Areal: 170+24(værksted)
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6T
Geografisk sted: Vemb

Re: Hjælp til installation

Indlæg af frederikk » 18 feb 2009 20:27

Hej Jan_Al

Hvis jeg kører eldrift på VVB'en og slukker fyret, vil det så ikke kunne tappe VVB'en for varme?

Eller er det OK hvis bare pumpen er slukket også ?

mvh frederik

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Hjælp til installation

Indlæg af Jan_Al » 18 feb 2009 20:54

Jeg vil mene at når bare pumpen er stoppet, så stopper cirkulationen også og du får derfor ingen afkøling af din vvb, udover det varme brugsvand som du selvfølgelig bruger :great: Du kan eventuelt styre pumpen ved hjælp af en termostat på fyret, således at din cirkulationspumpe først starter når fyret er over en værdi som du har sat termostaten på.


Besvar