Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Levetid på en Woody?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Levetid på en Woody?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 18 feb 2009 20:17

Hvis man skal regne på det rentable i at investere i en Woody, så er dens levetid jo vigtig. Specielt da et billigt oliefyrs anlæg vel kan overleve i 15-20 år.

Den årlige udgift til sliddel (lambda-sonden, eltænding, og forbrændingsrist m.m?) er måske ikke helt uden betydning?

Er der nogle, som har et bud?

Det ville jo være rart, hvis et af mine gør-det-selv-projekter ikke igen ender som en meget dyr hobby :wink: ...


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Levetid på en Woody?

Indlæg af thoken » 18 feb 2009 21:21

Frank_Rasmussen skrev:Hvis man skal regne på det rentable i at investere i en Woody, så er dens levetid jo vigtig. Specielt da et billigt oliefyrs anlæg vel kan overleve i 15-20 år.

Den årlige udgift til sliddel (lambda-sonden, eltænding, og forbrændingsrist m.m?) er måske ikke helt uden betydning?

Er der nogle, som har et bud?

Det ville jo være rart, hvis et af mine gør-det-selv-projekter ikke igen ender som en meget dyr hobby :wink: ...

Hej!
Ja man kan da nok regne lidt på sliddele, meen jeg har nu valgt den strategi at tænke sådan her:
På stokerfyr/pillebrændere er der ingen krav om årlig lovpligtig eftersyn, som der er på oliefyr og gasfyr(hvis nok hvert 2. år),
denne udgift(typisk 800-1000 kr) køber jeg reservedele for til min scotte brænder. Og jeg har både blæse motor og gearmotor og eltændere og lys følere
samt en masse andet på lager :shock: . Min brænder har kun brugt en eltænder på 2 år, så den er yderst billig i reservedele. Og hvis du søger lidt på nettet
kan du finde mange af reservedelene til rimelige penge!
Jeg har endnu ikke haft brug for nogen af de andre dele, så nu køber jeg ikke flere dele til "lager"
Så for mit vedkommende har det heddet en eltænder på 2 år (blev købt til åbent hus arrangement for 125,-) altså 75 kr pr år. :great:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Levetid på en Woody?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 18 feb 2009 22:45

Udgiften til sliddele lyder jo dejlig overkommelig (specielt da jeg vist mere er til katastofer end indkøb af et reservedellager :-) ); men hvor lang tid tror du anlægget vil holde, før det bør udskiftes?

Jeg er klar over, at nogle her på forumet sikkert også dyrker pillefyret af lyst og interesse, og derfor måske skifter anlæg, før det økonomisk er nødvendigt....

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Levetid på en Woody?

Indlæg af pelle » 18 feb 2009 23:10

Tror måske jeg kan svare på det spørgsmål om holdbarhed.
Og så alligevel ikke. kan jo ikke se så mange år frem i tiden. :)

Men, hvis anlægget er med shunt ( 60 gr hjem i bunden af kedel) og du ellers sørger for at holde kedlen rengjort og tør.( tænker på kondens i sommermdr, i tilfælde af el-vand varmer/solvarme) er jeg overbevist om at du kan have en Woody i rigtig mange år.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Levetid på en Woody?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 19 feb 2009 06:59

Ved nærmere eftertanke, så er det er måske i virkeligheden fabrikanten, som man skal udspørge for at få svar på mange af spørgsmålene på f.eks. http://www.dr.dk/DR1/kontant/Gode/2005/ ... 091835.htm

F.eks. hvis der er tale om elektronik, hvad meget af en Woody vel er, så opgiver producenten af hver enkel lille komponent en levetid, og man kan udregne en samlet levetid af en printplade, en maskine eller et system..

PS: Jeg havde egentlig tænkt, at en shunt (=endnu en ting, som kan gå i stykker) ikke var nødvendig med en elpatron i varmvandsbeholderen, og slukket og renset kedel om sommeren...


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Levetid på en Woody?

Indlæg af thoken » 19 feb 2009 09:09

Frank_Rasmussen skrev:Ved nærmere eftertanke, så er det er måske i virkeligheden fabrikanten, som man skal udspørge for at få svar på mange af spørgsmålene på f.eks. http://www.dr.dk/DR1/kontant/Gode/2005/ ... 091835.htm

F.eks. hvis der er tale om elektronik, hvad meget af en Woody vel er, så opgiver producenten af hver enkel lille komponent en levetid, og man kan udregne en samlet levetid af en printplade, en maskine eller et system..

PS: Jeg havde egentlig tænkt, at en shunt (=endnu en ting, som kan gå i stykker) ikke var nødvendig med en elpatron i varmvandsbeholderen, og slukket og renset kedel om sommeren...

Hej!
Ja du kan da nok undvære en ventil ved din vvb, men den er rar at have der!
En kedel shunt derimod bør du ikke udelade, en pladejerns kedel kan "rådne"(ruste op) meget hurtigt!
Følg producentens anvisninger!!


mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Levetid på en Woody?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 22 feb 2009 17:48

[quote="thokenEn kedel shunt derimod bør du ikke udelade, en pladejerns kedel kan "rådne"(ruste op) meget hurtigt!
Følg producentens anvisninger!![/quote]

Hej thoken,

uhs, ja nu fik jeg øje på det i manualen, http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/asset ... 0woody.pdf :

"Kedlen skal shuntes, så returen altid holdes over 40 grader."


Besvar