Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skamol-fætter

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
knudr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 dec 2008 17:56
Mit fyr: Scotte 16 Dor 24
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: pt ca 20
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Norddjursland

Re: Skamol-fætter

Indlæg af knudr » 14 feb 2009 21:17

Tak for billederne,
men er det før- eller efterbilleder?
Knudr


Flimmer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 10 feb 2009 19:40
Mit fyr: Scotte, PC interface,Iltstyring.
Areal: 146
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6T
Geografisk sted: Sdr. Jylland, Åbenrå

Re: Skamol-fætter

Indlæg af Flimmer » 15 feb 2009 09:30

Hej

Jeg skal lige have noget afklaret, jeg har ved vvs-eksperten købt et scotte 16kw med opop kedel.
Men sådan en skamol fætter, SKAL den være med?, var sq ingen med til mit fyr ihvertfald :evil: !.
Vil være rart at vide da jeg forventer at starte fyret i den kommende uge :)

ClausJ
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 17 jun 2007 17:11
Mit fyr: Woody V6.66/Dor 16
Areal: 116
Brændsel: Træpiller Crown
Dagligt forbrug: 16 kg/ døgn
Årligt forbrug: 3 paller siden sept
Geografisk sted: Horsens

Re: Skamol-fætter

Indlæg af ClausJ » 15 feb 2009 09:36

Det første billede er fra før, og de efterfølgende er efter rengøringen.

"Efter" billederne var mest for at vise luftbremsen og position.

Har også overvejet at prøve at polere brænderrist, så løs aske lettere blæser væk

ClausJ
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 17 jun 2007 17:11
Mit fyr: Woody V6.66/Dor 16
Areal: 116
Brændsel: Træpiller Crown
Dagligt forbrug: 16 kg/ døgn
Årligt forbrug: 3 paller siden sept
Geografisk sted: Horsens

Re: Skamol-fætter

Indlæg af ClausJ » 15 feb 2009 09:38

Den var ikke med da jeg købte fyret, men en skamol plade koster ca. 130 kr. i Silvan, og så er der rigelig plade til 4 fætre.

fennec
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16 feb 2009 15:44

Re: Skamol-fætter

Indlæg af fennec » 16 feb 2009 16:06

Hej Jeh har selv haft en dor og scotte engang og siden en R15 Bennekov men bor dog nu til leje. Jeg tænkte på om man ikke istedet for en skamol plade kunne bugge et stykke jern af samme matriale som HERDEN i samme mål som de skamol-fætter i laver og så svejse den fast på HERDEN så de sider fast sammen, men så man stadig kan tage det hele ud sammen. Grunden til jeg spørger er at det måske ville fungere bedre på den måde :)


ernst_himself
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 06 feb 2009 17:39
Mit fyr: Boink brænder på opop418
Areal: 190
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 3
Geografisk sted: Als

Re: Skamol-fætter

Indlæg af ernst_himself » 18 feb 2009 09:48

Det kan godt være det er mig der fatter nada, men hvorfor udstyrer i jeres fyr med en "skamol-fætter"? Jeg er helt med på at det er fedt at lave en masse selv, men jeg tænker mest på om det bare er en fix ide eller om den har nogen effekt? Der er ingen ide i at arbejde en masse hvis det kun er fordi det skal se blæret ud.
Håber i lige vil skære det ud i skamol for mig :P

Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Re: Skamol-fætter

Indlæg af Sonata » 18 feb 2009 14:02

Skamol-fætter er en indsnævring af det firkantede brænderrør, hvori hærden ligger. Den kan udformes på mange måder, eventuelt blot som en enkelt plade monteret i toppen af brænderen, hvor der praktisk nok er et hul til en skrue... Sidstævnte løsning anvender jeg selv p.t., med væsentlig nedsat soddannelse til følge - også i højlast.

Fidusen er, at fætteren forhindrer den tilførte luft i at smutte udenom bålet, især når der køres ved lav belastning. I denne situation fylder bålet ikke ret meget på hærden, og mængden af luft som smutter udenom er derfor stor. En del af de frigjorte gasser bliver derfor ikke brændt af. Ved at montere en fætter reduceres problemet, og det bliver muligt at opnå en fornuftig forbrænding selv ved en meget lav ydelse.

At det overhovedet er nødvendigt at optimere brænderen på denne måde skyldes, at hærden er dimensioneret ens på 16 og 24 kW brændere, hvorfor den typisk er for stor til 16 kW. I ydersæsonen, hvor brænderen typisk arbejder ved 10-15% ydelse, forværres dette billede naturligvis.

Fyringsøkonomisk er der nok ikke det helt store at hente, men brænderen sviner mindre - og så er det sjovt at lege med. En skamol-fætter kan laves på under en halv time, en tagplade i brænderrøret på 10 minutter - så det er da klart, det skal prøves.

Selvfølgelig er der også ulemper. Hærden bliver sværere at tage ud for rensning, og tendens til slaggedannelse kan forøges, da temperaturen i bålet vil stige. Men man må jo eksperimentere sig lidt frem, og finde en udformning der fungerer.
mvh Tom
Fyrdata

fennec
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16 feb 2009 15:44

Re: Skamol-fætter

Indlæg af fennec » 18 feb 2009 17:12

Bliver slaggedannelse ikke mindre!! syndes jeg lagde mærke til da jeg kørte med enda jeg var scotte ejer.

ernst_himself
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 06 feb 2009 17:39
Mit fyr: Boink brænder på opop418
Areal: 190
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 3
Geografisk sted: Als

Re: Skamol-fætter

Indlæg af ernst_himself » 18 feb 2009 18:56

Tak folkens, det er klart derskal eksperimenteres - nu ved jeg også hvorfor :)


Besvar