Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røgvender i Tasso B3

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Røgvender i Tasso B3

Indlæg af Jakob J » 06 feb 2009 20:43

Hej alle

Jeg er ved at designe en røgvender til min Tasso B3. Først et billede af kedlen.
Anlæg.JPG
Herefter et billede taget ind igennem hullet hvor brænderen er monteret. Jeg forestiller mig at røgvenderen kan hvile på de små fremspring der er omkranset med en rød ring.
Inde i kedel.JPG
Nu kommer så idéen. Jeg har forsøgt at tegne den i en primitiv 3D version. Forestil jer at den er bygget op i 2 dele. Første del er den nederste plade der er bukket som et V med huller i siden, hvor røgen skal komme op. Anden del er den kasse der skal stilles ovenpå del 1. Den skal sørge for, at røgen holdes langs kedlens flader.
røg_3d.JPG
Sidste billede er en principskitse for hvordan røgen skal vandre. Ilden er den gule, røgen den grå mens både kedel og røgvender er tegnet med sorte streger. Skitsen er tegnet set forfra kedlen.
røg__forfra.JPG
Inden jeg går i gang, vil jeg gerne høre jeres mening. Er der nogle generelle principper, jeg skal være opmærksomme på? Lyder det helt åndsvagt det jeg har gang i?

Hilsen Jakob
Med venlig hilsen Jakob


jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Røgvender i Tasso B3

Indlæg af jni » 06 feb 2009 21:27

du skal bare tænke på kedlen skal være nem at gører ren, efter motage af røgvender plader
mvh jesper

Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Re: Røgvender i Tasso B3

Indlæg af Jakob J » 07 feb 2009 08:17

Jo. Tak for input.

Jeg er nød til at dele det hele op i 2 dele i kedlens dybde også, så jeg kan få tingene ud i forbindelse med rensning. Uanset vil det komme til at besværliggøre i en vis grad.

Andre?

Hilsen Jakob
Med venlig hilsen Jakob

Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Re: Røgvender i Tasso B3

Indlæg af Jakob J » 07 feb 2009 14:39

Så blev første del lavet. Nederste V formede lade.

Set ovenfra.
Ovenfra.JPG
Set fra hullet hvor brænderen er monteret.
Fra brænderhul.JPG
Resultatet er foreløbig:

Ilden bliver nu kastet mod bagsiden af kedlen mens der formentlig siver mere røg op langs med kedlens sider.
Røggastemperaturen er sænket fra ca. 210-220 til 180-190, når brænderen kører på trin 2.

Nu bliver det spændende at se hvad forbruget siger.

PS. Er det et problem at flammerne rammen bagsiden af kedlen??
Med venlig hilsen Jakob

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Røgvender i Tasso B3

Indlæg af Flunk » 07 feb 2009 14:43

Flammerne må gerne ramme kedelvæggen.
Med en sænket røgtemp på 20-30 grader vil du formegentligt få en besparelse i piller på 3--6%
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Røgvender i Tasso B3

Indlæg af kaptajnen » 07 feb 2009 16:57

Du kan måske endda hente lidt mere ved at rense kedlen...

Har selv en Tasso US3, som også var over de 200 grader indtil jeg rensede kedlen og især røgkanalerne fik en af kaptajnens motorcykelkædebørste(!) på boremaskinen! icon_cheesygrin.gif Nu er røgtemperatur max 140 grader. Ofte 110 grader og det UDEN nogen form for røgvender og retardere i røgkanalerne...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Re: Røgvender i Tasso B3

Indlæg af Jakob J » 07 feb 2009 20:21

kaptajnen skrev:Du kan måske endda hente lidt mere ved at rense kedlen...

Har selv en Tasso US3, som også var over de 200 grader indtil jeg rensede kedlen og især røgkanalerne fik en af kaptajnens motorcykelkædebørste(!) på boremaskinen! icon_cheesygrin.gif Nu er røgtemperatur max 140 grader. Ofte 110 grader og det UDEN nogen form for røgvender og retardere i røgkanalerne...
Ok. Jeg renser kedlen én gang om ugen. Røgkanalerne renser jeg ved at skubbe asken væk med noget der ligner et skuffejern og selve kedlen får med stålbørsten. Det sværeste at komme til synes jeg er bagvæggen. Den halter nok lidt.

Nu kender jeg ikke lige US3'eren men er det ikke noget med undervarme og et mere komplekst røgsystem? B3'eren har jo nærmest fri udblæsning. Der sidder et håndtag bagpå kedlen hvor der stå "Åben" når håndtaget flyttes nedad. Jeg går ud fra at det er noget med røgen men hvad den reelt gør ved jeg ikke. Håndtaget kan flyttes ned i vandret selvom der er nogle hakker der egentlig indikerer, at den måske kan komme videre. Måske den er defekt.

En anden mulighed for at få temperaturen ned er at skrue ned for luften. Problemet er så bare, at den begynder at danne slagger på herden, som kræver rensning hver 3-4 dag.

Håber (selvfølgelig :) ) på mere end 3-6 % i besparelse. Målet er at den kan køre på trin 2 selv de forholdsvis kolde dage. Så snart den ryger op på trin 3 bliver den sulten. Nu må vi se :wink:
Med venlig hilsen Jakob

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Røgvender i Tasso B3

Indlæg af kaptajnen » 07 feb 2009 20:32

Jakob J skrev: Ok. Jeg renser kedlen én gang om ugen. Røgkanalerne renser jeg ved at skubbe asken væk med noget der ligner et skuffejern og selve kedlen får med stålbørsten. Det sværeste at komme til synes jeg er bagvæggen. Den halter nok lidt.
Kiggede blot på dit billede, hvor røgvenderen er monteret, det lignede noget der trængte til rensning...
Billede

Nu kender jeg ikke lige US3'eren men er det ikke noget med undervarme og et mere komplekst røgsystem? B3'eren har jo nærmest fri udblæsning. Der sidder et håndtag bagpå kedlen hvor der stå "Åben" når håndtaget flyttes nedad. Jeg går ud fra at det er noget med røgen men hvad den reelt gør ved jeg ikke. Håndtaget kan flyttes ned i vandret selvom der er nogle hakker der egentlig indikerer, at den måske kan komme videre. Måske den er defekt. Kender ikke B3, men US3 er underforbrænding og 4 røgkanaler (2 i hver side) - ikke så meget hokus pokus...har desværre forlagt det eksploded picture jeg har liggende...

En anden mulighed for at få temperaturen ned er at skrue ned for luften. Problemet er så bare, at den begynder at danne slagger på herden, som kræver rensning hver 3-4 dag.

Håber (selvfølgelig :) ) på mere end 3-6 % i besparelse. Målet er at den kan køre på trin 2 selv de forholdsvis kolde dage. Så snart den ryger op på trin 3 bliver den sulten. Nu må vi se :wink:
Jeg tror stadig du kan få din røgtemperatur en del mere ned. Du kunne overveje retardere (evt kæder) i røgkanalerne, HVIS ikke rensningen giver pote...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Re: Røgvender i Tasso B3

Indlæg af Jakob J » 07 feb 2009 20:53

kaptajnen skrev:Jeg tror stadig du kan få din røgtemperatur en del mere ned. Du kunne overveje retardere (evt kæder) i røgkanalerne, HVIS ikke rensningen giver pote...
Med venlig hilsen Jakob

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Røgvender i Tasso B3

Indlæg af kaptajnen » 07 feb 2009 21:27

Jakob J skrev:Jeg tror stadig du kan få din røgtemperatur en del mere ned. Du kunne overveje retardere (evt kæder) i røgkanalerne, HVIS ikke rensningen giver pote...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Besvar